(Landelijke?) Aanbesteding nieuwe C2000 apparatuur

Auteur Topic: (Landelijke?) Aanbesteding nieuwe C2000 apparatuur  (gelezen 102092 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Senior GGP

• Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • Back the Blue
Reactie #230 Gepost op: 25 september 2014, 12:53:48
Niet heel de eenheid. Enkel district Zeeland zal de porto's vervangen.

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #231 Gepost op: 25 september 2014, 14:18:08
Citaat van: EvEs link=msg=1298079 date=1411598992
Zwb gaat toch binnenkort alle porto's (tijdelijk?) vervangen voor MTP850s portofoons. Dit omdat de nieuwe fleetmap niet meer in de huidige porto's geprogrammeerd kan worden. Leuk nieuwtje voor de ex-MWB medewerkers. Iedereen in blauw een porto op de man. Ik begreep dat dit daar nu niet standaard is
Dat was anderhalve maand geleden al in dit topic vermeld O0
Citaat van: silque link=msg=1287893 date=1407402501
De kogel is door de kerk, Zeeland krijgt in oktober nieuwe porto's die op de man worden verstrekt. De MTP700 gaat vervangen worden door de MTP850-S, dat het een groot verschil is kun je op onderstaande afbeelding zien. Vooral het gewicht van de porto's scheelt heel veel.

De porto's zouden 'refurbished 2e-hands' zijn, maar ik heb geen idee welke politieregio nu al deze porto's gaat vervangen want het is nog een vrij nieuw model. Hoe dan ook: het is maar van korte duur, want zodra de landelijke aanbesteding is afgerond gaat heel Nederland over op een nieuwe porto.
Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat er van bovenaf is geroepen dat alle 'verouderde' porto's nog voor het einde van het jaar vervangen moeten worden, de MTP700 viel onder die groep.

Wij gebruiken de MTP850s nu ongeveer 3 jaar. Ik wilde laatst een accessoire (kleine spreeksleutel) bestellen maar die was niet in voorraad. Dat komt 'ie ook niet meer in verband met de komst van de nieuwe porto's eind dit jaar. Of dat weer de MTP850s wordt was onbekend.

Het grote nadeel van de MTP850s was dat de spreeksleutel die erop gemonteerd was een stuk beperkter is dan de MTP700-versie. Op de nieuwe zit alleen de zend- en noodknop, terwijl op de oude ook volume- en 2 statusknoppen zaten. Dit terwijl er ook gewoon nieuwe spreeksleutels zijn mét volumeknop...

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #232 Gepost op: 25 september 2014, 17:04:11
Ach als we er toch over bezig zijn, oktober gaan we niet redden en eind van het jaar waarschijnlijk ook niet. Ik heb begrepen dat we in onze handjes mogen klappen als ze in maart zijn omgeruild!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Cop/Fireman

• Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • Hoofdagent en overige HV diensten geďnterreseerd
Reactie #233 Gepost op: 25 september 2014, 19:22:39
Citaat van: silque link=msg=1298193 date=1411657451
Ach als we er toch over bezig zijn, oktober gaan we niet redden en eind van het jaar waarschijnlijk ook niet. Ik heb begrepen dat we in onze handjes mogen klappen als ze in maart zijn omgeruild!

Hebben we het nu over de Landelijke uitrol van nieuwe apparatuur of alleen de 'noodvervanging' in sommige eenheden?
"Waakzaam & Dienstbaar"

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #234 Gepost op: 25 september 2014, 19:25:44
Citaat van: Frank. link=msg=1298168 date=1411647488
Het grote nadeel van de MTP850s was dat de spreeksleutel die erop gemonteerd was een stuk beperkter is dan de MTP700-versie. Op de nieuwe zit alleen de zend- en noodknop, terwijl op de oude ook volume- en 2 statusknoppen zaten. Dit terwijl er ook gewoon nieuwe spreeksleutels zijn mét volumeknop...
"De spreeksleutel van de MTP850s"? Er zijn meerdere die er op passen; die van Motorola zelf heeft inderdaad alleen twee knoppen (zenden en nood), maar er zijn spreeksleutels van andere leveranciers die meer functies bieden, met inderdaad volumeschuif en twee statusknoppen (A en B).

Die laatstgenoemde zijn overigens veel in gebruik in Haaglanden, dus zou je zeggen dat je die in jou regio ook zou moeten kunnen krijgen.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #235 Gepost op: 25 september 2014, 19:31:18
Citaat van: Cop/Fireman link=msg=1298221 date=1411665759
Hebben we het nu over de Landelijke uitrol van nieuwe apparatuur of alleen de 'noodvervanging' in sommige eenheden?

Lokale uitrol, niet landelijk

Citaat van: Haageneesch link=msg=1298223 date=1411665944
Die laatstgenoemde zijn overigens veel in gebruik in Haaglanden, dus zou je zeggen dat je die in jou regio ook zou moeten kunnen krijgen.

Alleen beschikbaar voor bikers en motorrijders!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

EvEs

• HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
Reactie #236 Gepost op: 26 september 2014, 01:08:07

Dat was anderhalve maand geleden al in dit topic vermeld O0

Dat wist ik, maar dat het voor heel ZWB zou gelden wist ik niet.... En dat werd daarna ook al weer tegengesproken...

Ik hou m'n mond verder. Ik heb niks nuttigs meer toe te voegen :-)

Cop/Fireman

• Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • Hoofdagent en overige HV diensten geďnterreseerd
Reactie #237 Gepost op: 26 september 2014, 05:08:00
Citaat van: silque link=msg=1298224 date=1411666278
Lokale uitrol, niet landelijk

Wanneer gaat de landelijke uitrol starten, volgens mijn info is de aanbesteding allang gestart?
"Waakzaam & Dienstbaar"

MartinJ

• daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #238 Gepost op: 26 september 2014, 11:41:48
Het is de bedoeling dat alle apparatuur van politie en douane vervangen wordt. Zowel portofoons als mobilofoons. Dit programma draait onder de naam Aanbesteding Randapparatuur C2000 (ARC).
De aanbesteding is al openbaar gemaakt. Zie hiervoor http://aanbestedingskalender.nl/aankondigingen/detail/471783-aanbesteding-randapparatuur-c2000-arc. In het voorjaar zijn er zogenaamde gebruikersdagen geweest in Amersfoort. Daar is een inventarisatie gemaakt van gebruikerswensen. Als het goed is zijn deze wensen vertaald in een plan van eisen voor de apparatuur, maar die heb ik via de aanbestedingskalender of tendernet nog niet boven kunnen krijgen. Inzet is in ieder geval dat iedereen die met vaste regelmaat met een porto werkt op de man verstrekt krijgt.

Naast dit programma heeft de korpsleiding op aandrang van de bonden besloten tot aanschaf van 10.000 portofoons voor de eenheden Noord-Holland, Oost-Babant en Limburg. Deze info heeft op het landelijk intranet gestaan en is nog wel terug te zoeken. Ik meen begin mei dit jaar. De reden hiervan is dat deze eenheden of een deel ervan nog met eerste generatie C2000 porto's werken en daarvan inmiddels heel veel niet meer werken. In het voormalige NHN werken we inmiddels een jaar of vier met de MTP 850S. Ook daarvan is een deel niet meer inzetbaar. Wat daarvan de oorzaak is weet ik niet. Bij defecten komen de meesten niet meer terug. Daarnaast zijn er heel veel klachten over het apparaat. Deze zijn grotendeel terug te voeren om de dubbele werking van de draaiknop op de bovenzijde, het ongewenst overspringen naar een andere gespreksgroep en het ontbreken van een aantal functietoetsen op de afstandsbediening/spreeksleutel.

De aanschaf van de 10000 apparaten is buiten elke openbare aanbesteding om en voor zover ik de berichtgeving daarover heb begrepen (alleen via de media) is er mbt deze procedure aangifte gedaan tegen de politie en niet over ARC.

Ik ben kerninstructeur Portogewoon en heb in mei te horen gekregen dat de Kerninstructeurs ingezet gaan worden om de collega's te gaan omscholen. De projectleider in NH heeft de eenheidsleiding geadviseerd dit in ieder geval na de zomer 2014 te doen. Zodat er een gedegen omscholing kon plaats vinden en de landelijke fleetmap ook geinstalleerd  zou kunnen en worden. Het is nu herfst en weet nog niets van een planning. Vanuit het ARC weet ik wel dat er begin 2015 gebruikerstesten gehouden worden voor de diverse beroepsgroepen.

Ik hoop eigenlijk dat de uitrol van de 10.000 porto's niet doorgaat of in ieder geval dat ze niet gekocht worden, maar tot de uitrol van ARC, gehuurd worden. Er is volgens mij bij deze apparaten nog geen rekening gehouden met de gebruikerswensen, want die waren toen nog niet opgetekend. De kans is dus groot dat de collega's in de drie eenheden opgezadeld worden met apparaten die volledig afwijken van de ARC wensen. Als de aankoop doorgaat loop je dus een paar jaar met een apparaat dat je eigenlijk niet wilde.

Kortom: er gaan heel veel geruchten, die gevoed worden door berichten in de media. Via onze werkgever komt er (te) weinig echt nieuws op de werkvloer en daardoor blijven de geruchten in stand.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #239 Gepost op: 26 september 2014, 12:49:59
In Oost Brabant zijn de "nieuwe" porto's al zo'n twee maanden in gebruik. Uit mijn hoofd betreft het ook hier de mtp850. Ben er persoonlijk blij mee, want de mtp700 gaf vaak geen bereik en had in een half jaar tijd al drie keer onderdelen moeten laten vervangen.

In de nieuwe porto is het LKF al verwerkt. We maken echter nog gebruik van de oude kanalen totdat het LKF en NRP daadwerkelijk van start gaan. Porto's werden geleverd met een oortje en kleine spreeksleutel (recherchemodel). Inmiddels kunnen we ook een grote spreeksleutel aanvragen. Ik heb deze afgelopen week binnen gekregen en daarop zit (bij ons) wel degelijk een statusknop (gespreksaanvraag) en volumeknop (hard-zacht).
Senior GGP / Oost-Brabant