Voordelen van analoog
Het werkt goed, zowel binnen als buiten, ook vaak in nieuwere bebouwing.
Meerdere ogen en oren. Er zijn meerdere zaken opgelost door scannerluisteraars. Burgernet aktie kost nu eenmaal tijd.
Goedkoper...
Overigens, is het c2000 niet zaligmakend. Ik begrijp heus dat we verder moeten in de ontwikkelingen. Dat kan digitaal alleen kan ook de vraag zijn of dat perse met c2000 moet. Volgens mij zijn er nog wel meer keuzes die gemaakt kunnen worden.
Dus ja ik ben het met je eens, echter zonder tegen geluid en discussie verbeter je nooit de huidige systemen. Dus soms even op de stoel van de advocaat van de duivel !
Ik moet toch ten zeerste bestrijden dat analoog goed werkte. Ik kan tig voorbeelden noemen dat iemand niet bereikbaar was en dat nooit heeft gemerkt tot hij/zij aan het bureau kwam en er gevraagd werd waar men gezeten heeft. Bij C2000 apparatuur krijg je tenminste nog een signaaltje binnen als je geen dekking hebt. Het netwerk was in het geheel niet dekkend. In de kop van Noord-Holland waren diverse plekken waar het oude diversitynetwerk voor de porto slecht was. Je stond op zicht afstand, maar te ver van elkaar om het te kunnen beschreeuwen en dus moest je maar met armgebaren werken. Ook binnen huisdekking was er lang niet altijd. Ik werkte in een afdeling van 500 km2 tussen de Noordzee en het IJsselmeer. Als je van kust naar kust reed moest je 7 keer schakelen. En dan niet te vergeten de storing bij "dragend weer" dan kreeg je opeens de gemeentepolitie Parijs of een booreiland binnen.
Elk systeem heeft zijn voor en nadelen. Ik zit inmiddels bijna 38 jaar in het vak en heb op gebied van de verbidningen dus wel e.e.a. meegemaakt. Ik vind dat we er bij de politie enorm op vooruit gegaan zijn met C2000. Technisch gezien is er altijd nog wel iets te verbeteren en dat geldt ook voor de dekkingsgraad. En vergeet niet dat de grootste problemen worden veroorzaakt door gebruikersfouten.
Ik kan me wel voorstellen dat de brandweer terug wel naar analoog of althans wil werken zonder het netwerk. Dat kan ook met onze apparatuur door de trunk modus uit te schakelen. Je zendt dan van porto naar porto zonder het netwerk te gebruiken. Zeker voor de brandweer, die over het algemeen toch een zeer beperkte werkruimte heeft is dat een goed alternatief.