Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)

Auteur Topic: Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)  (gelezen 82909 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #150 Gepost op: 8 april 2014, 09:23:27
Citaat van: EM physician link=msg=1256915 date=1396904647
Wat mij op- en tegenvalt is dat het een felgele zorgambulance met verpleegkundigen in neonkleurige uniforms betreft. Dit is namelijk ook niet bepaald 'prikkelarm' te noemen.

Dat is inderdaad bijzonder, maar wel een prikkelarme auto :D

Verder valt mij in het filmpje op dat vooral de dwang en drang teruggedrongen moet worden. Men hoopt dat te bereiken met de psycholance. Dan lijken mij blauwe lampjes inderdaad op zijn plek, aangezien de patiënt anders toch geboeid tegen de grond ligt.

Weet iemand hoe de psycholance wordt aangevraagd? Ik kan mij namelijk heel goed voorstellen dat de scheidslijn tussen iemand die opstandig is of een psychisch verward persoon niet altijd te herkennen is voor een politieagent. Dus hoe gaat er voorkomen worden dat voor de verkeerde personen de psycholance komt of juist andersom.

Ben erg benieuwd naar de resultaten van deze proef.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #151 Gepost op: 14 april 2014, 22:35:24
Ed van Leeuwen @leeuwened
Het is zover! De psychiatrische ambulance (bekend als psycholance) is vanochtend feestelijk van start gegaan. pic.twitter.com/lQzNJ5nPyd

9:54am · 14 Apr 14
Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende


edelmeisje

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #152 Gepost op: 15 april 2014, 00:41:00
Ik hoop dat de psycholance in meer regio's gaat rijden, de gezondheidszorg en psychiatrie zijn 2 aparte werelden. Vaak begrijpen deze werelden elkaar niet.

Het (ik dus) meisje dat zware trauma's heeft word in de ambulance nog even afgedaan als gestoorde "gek" en op de spoedeisende hulp behandeld als monster om vervolgens na behandeling gedumpt te worden.

Dat stukje zorg kan beter.
Wanneer een probleem je pad kruist, verander dan je richting maar niet je bestemming. (Ellies)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #153 Gepost op: 15 april 2014, 01:02:12
Citaat van: edelmeisje link=msg=1258406 date=1397515260
Ik hoop dat de psycholance in meer regio's gaat rijden, de gezondheidszorg en psychiatrie zijn 2 aparte werelden. Vaak begrijpen deze werelden elkaar niet.

Het (ik dus) meisje dat zware trauma's heeft word in de ambulance nog even afgedaan als gestoorde "gek" en op de spoedeisende hulp behandeld als monster om vervolgens na behandeling gedumpt te worden.

Dat stukje zorg kan beter.

Sorry maar jouw reactie hier kan ook wel wat beter.... Over afwijkend gedrag/opmerkingen gesproken, jouw eerste zin slaat kant nog wal.....

Overigens maakt de psychiatrie ook deel uit van de Nederlandse gezondheidszorg
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #154 Gepost op: 15 april 2014, 02:21:16
Hallo, het blauw meldt zich hier ook.

Ik lees een hoop en erken dat het soms tussen politie en ambu nogal een getouwtrek is wie de patient meeneemt. Ik zie jullie praten over parate ambu's, hetzelfde probleem hebben wij voor onze eenheden in de nacht. Misschien niet in Amsterdam, maar in kleine steden wel. Dus wij doen het dan soms liever ook niet.

Ik ben niet opgeleid om met psychische mensen om te gaan. Ik weet niet hoe ik ze het beste kan benaderen. Wat ik kan is iemand met mijn blauwe collega's boeien en in bedwang houden, maar geweld toepassen... dat mag ik officieel niet. Ook voor de politie zijn geen bevoegdheden geregeld om dwang/geweld toe te passen op psychiatrische patienten.

Dat we meegaan is niet omdat het ons pakkie an is, we gaan mee uit bescherming van de ambubroeders. Daar doen we vanwege de fijne samenwerking graag wat extra's voor, maar nogmaals, iemand die ziek is in zijn hoofd hoort niet in mijn auto, mijn bureau of uberhaupt in de buurt van politie te zijn.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #155 Gepost op: 15 april 2014, 09:44:47
Citaat van: YNPD link=msg=1258411 date=1397521276
...

Dat we meegaan is niet omdat het ons pakkie an is, we gaan mee uit bescherming van de ambubroeders. Daar doen we vanwege de fijne samenwerking graag wat extra's voor, maar nogmaals, iemand die ziek is in zijn hoofd hoort niet in mijn auto, mijn bureau of uberhaupt in de buurt van politie te zijn.

Misschien nog even het hele topic lezen ::) De politie heeft meer van doen met psychiatrie dan jij nu suggereert, ook wettelijk. Of het wenselijk is, dat is een ander verhaal...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #156 Gepost op: 15 april 2014, 12:11:40
Ik heb het hele topic gelezen en ik kan dus niet vinden waar dat geregeld staat dat het de verantwoording van de politie is en dat wij geweld mogen gebruiken tegen psychisch gestoorden. Misschien kan jij het mij wijzen, want ben oprecht geïnteresseerd.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #157 Gepost op: 15 april 2014, 12:29:34
Hulpverlenen is onze taak (art. 3 PW) en om onze taak uit te voeren mogen wij desnoods geweld gebruiken (art. 7 PW) dus we zijn wel bevoegd geweld te gebruiken.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #158 Gepost op: 15 april 2014, 13:29:40
Citaat van: Frank. link=msg=1258452 date=1397557774
Hulpverlenen is onze taak (art. 3 PW) en om onze taak uit te voeren mogen wij desnoods geweld gebruiken (art. 7 PW) dus we zijn wel bevoegd geweld te gebruiken.

Bovendien is er nog e uitsluitingsgrond overmacht.
Digitaal onderzoek


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #159 Gepost op: 15 april 2014, 13:31:38
Citaat van: YNPD link=msg=1258447 date=1397556700
Ik heb het hele topic gelezen en ik kan dus niet vinden waar dat geregeld staat dat het de verantwoording van de politie is en dat wij geweld mogen gebruiken tegen psychisch gestoorden. Misschien kan jij het mij wijzen, want ben oprecht geïnteresseerd.

De wet BOPZ spreekt over de sterke arm die voor de uitvoering verantwoordelijk is. Zij kan zich zondig doen vergezellen door medici.
Digitaal onderzoek