Geldigheid van tijdelijke verkeersborden

Auteur Topic: Geldigheid van tijdelijke verkeersborden  (gelezen 9780 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Gepost op: 22 mei 2013, 17:42:06
Afgelopen Pinksteren heb ik als verkeersregelaar op een Pinkstermarkt gewerkt en complete delen werd een zone.
Op diverse plekken werd er volop bekeurd, maar op sommige plekken niet.
Ik vroeg aan een medewerker van de organisatie waarom de controle op sommige plekken afwezig was cq afwezig leek. Ik kreeg als antwoord:
'Zo'n tijdelijke zone is alleen geldig als de bebording klopt en de maatregel ook gepubliceerd is.
Nu is mijn vraag, wanneer is zo'n tijdelijk bord geldig?
Is het plaatsen van zo'n tijdelijk bord voldoende of moet men inderdaad de mensen op de hoogte brengen?




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2013, 17:46:55
De gemeente moet een verkeersbesluit nemen (en moet dit volgens mij ook kenbaar maken via een lokaal nieuwsblad en/of inzichtelijk te maken vergunning). De geldigheid ligt (mede) bij de duur zoals deze in het besluit of de vergunning staat....

Het leuke is altijd wel dat men dergelijke borden plaatst met de achterliggende gedachte dat dit ook voor parkeervakken geldt  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2013, 17:56:46
Een verkeersbord is een door de wetgever bedoeld middel tot aangeven van een geldende regel/gebod/verbod en heeft aldusdanig ook een juridische betekenis gekregen via het BABW. Het is dus ook het verkeersbord dat de regel aan geeft niet een verkeersbesluit. Als er dus borden staan en ze staan ook juist geplaatst dan is de regel die het bord aangeeft geldend, niet het feit of er al dan niet een verkeersbesluit aan vooraf is gegaan.

Beetje net als het trio J16 A01/50 "rijdende afzetting". Veel mensen en ook agenten zeggen dat je pas 50 hoeft te gaan rijden bij de rijdende afzetting. Terwijl dit eigenlijk niet juist is, het bord A01/50 geeft aan dat er na dat bord een max snelheid is van 50km/h. Op het gele onderbord staat alleen een verklaring waarvoor. Als er nou zou staan "bij de rijdende afzetting" dan zou de situatie heel anders zijn. Voor dit trio is ook geen verkeersbesluit nodig om te plaatsen, alleen een werkopdracht. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2013, 18:05:18
Dan moet men er geen onderbord van maken of een waarschuwingsbord boven het onderbord hangen. Een onderbord geeft iets aan over het bord wat er boven hangt.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2013, 19:12:04
Er is een belangrijk aandachtspunt voor het instellen van verkeersmaatregelen door middel van verkeerstekens (o.a. verkeersborden), en dat betreft de regelgeving in de BABW. Dit staat echter weer los van de handhaving van de reeds geplaatste verkeersborden.

Voor bepaalde verkeersmaatregelen moet altijd een verkeersbesluit worden genomen conform de BABW, voordat de verkeersborden daadwerkelijk (bestuurs)rechtelijk "geldig" zijn op de lange termijn. Bij een verkeersbesluit in procedure waarbij geen bezwaren worden verwacht gaan wegbeheerders vaak al wel over tot plaatsing voordat de formele procedure geheel is doorlopen. De uitzondering op het nemen van een verkeersbesluit is van toepassing op tijdelijke situaties voor werk in uitvoering en evenementen, en deze uitzondering is expliciet in de BABW genoemd. Hierbij kan de wegbeheerder zonder verkeersbesluit kortdurende (uit mijn hoofd maximaal 3 maanden) verkeersmaatregelen treffen. Dit dient alleen gecommuniceerd te worden via de reguliere burger-informatiekanalen (al dan niet via een andersoortige vergunning, bijvoorbeeld een evenementenvergunning). De in dit kader geplaatste verkeersmaatregelen zijn (bestuurs)rechtelijk dan in elk geval geldig. Op deze wijze kunnen tijdelijke parkeerverboden, tijdelijke maximumsnelheden, afzettingen en andersoortige verkeersmaatregelen zonder verder probleem geplaatst worden, zoals HIT ook al terecht opmerkt.

Voor de handhaving van geplaatste verkeersmaatregelen doet de formele geldigheid niet terzake; een aanwezige en volledig waterdichte verkeersmaatregel kan ook zonder verkeersbesluit of bestuursrechtelijke geldigheid "gewoon" worden gehandhaafd. Met volledig waterdicht bedoel ik hier dat er voor de weggebruiker geen mogelijkheid is om "onder de maatregel uit te komen". Bijvoorbeeld: handhaving in een parkeerverbodszone is niet mogelijk als er maar één toeleidende weg is waar het zonebord ontbreekt. In de hele zone kunnen mensen dan in theorie via juist deze weg komen, en ook al zijn de borden dan alle conform verkeersbesluit geplaatst, dan nog is handhaving niet mogelijk. Hetzelfde geldt voor de maximumsnelheden; een verlaagde maximumsnelheid, bijvoorbeeld bij werkzaamheden, dient na iedere zijweg herhaald te worden, omdat iedere weggebruiker in theorie uit de zijweg kan komen en derhalve de aanduiding niet kan hebben gezien.

Gezien de huidige bezwaarmogelijkheden luistert vooral dat waterdichte zéér nauw. Eén bord verkeerd en de bekeuring is bij een bezwaarschrift direct kansloos.

Voor de case van Sylvester kunnen zich dan een paar problemen voordoen.

- De zone is niet waterdicht, waardoor in de hele zone of in delen van de zone niet gehandhaafd kan worden.

- De maatregel is niet of niet volledig gecommuniceerd, bijvoorbeeld omdat er meer verboden zijn geplaatst dan in de evenementenvergunning is aangegeven.

- Er bevinden zich reguliere parkeervakken binnen de verbodszone. Zoals Jerommeke al terecht opmerkt, geldt een parkeerverbod voor alle delen van de weg (inbegrepen de bermen) behalve de reguliere parkeervakken. In dergelijke gevallen dienen parkeervakken specifiek "ongeldig" gemaakt te worden.

- De wegbeheerder gedoogt het parkeren in de verbodszone, en gaat dus expliciet niet over tot handhaving, ook al is het verbod legitiem en waterdicht.

Dan moet men er geen onderbord van maken of een waarschuwingsbord boven het onderbord hangen. Een onderbord geeft iets aan over het bord wat er boven hangt.
Correct. Bij een rijdende afzetting dient van oudsher op het onderbord "Rijdende afzetting" de lengte van het werkvak te worden aangeduid. Ofwel, een combinatie van J-16 + A-01-50 + (geel) onderbord "Rijdende afzetting 1500 meter". En daarmee is de zaak in beginsel waterdicht, want het onderbord geeft aan dat de snelheidsbeperking voor 1500 meter geldt.

Alleen het onderbord "Rijdende afzetting" of "Strepen trekken" zegt niets over de snelheidsbeperking. Het zegt niets over de richting, de locatie, de tijdsduur, periode of de lengte van de snelheidsbeperking, en dus geldt de snelheidsbeperking tot aan de opheffing ervan middels A-02 of F-08, of tot aan de eerste zijweg waarna de snelheidsbeperking automatisch zal vervallen. Als de snelheidsbeperking alleen BIJ de rijdende afzetting zou gelden, dan zou er een andere tekst op het onderbord moeten staan, die dit expliciet vermeld. Vergelijkbaar met "Bij nat wegdek" of "09-16h".
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


occasion

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
  • "Maak het niet erger, bel de erkende berger!"
Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2013, 22:10:35
Citaat van Lt. Col. Me :- Er bevinden zich reguliere parkeervakken binnen de verbodszone. Zoals Jerommeke al terecht opmerkt, geldt een parkeerverbod voor alle delen van de weg (inbegrepen de bermen) behalve de reguliere parkeervakken. In dergelijke gevallen dienen parkeervakken specifiek "ongeldig" gemaakt te worden.

J.l. maandag een Pinkstermarkt bezocht in alle vroegte. In het centrum lag een groot parkeerterrein, met parkeervakken (blauwe zone). Om het parkeerterrein te bereiken waren er drie ingangen, maar bij één ervan was een bord geplaatst "Verboden te parkeren na ??:00uur", met art. ?? Met een onderbord dat er een wegsleepregeling van kracht is. Om 6:00 s'ochtends werd een begin gemaakt met het wegslepen van de aldaar geparkeerde voertuigen, dit m.b.t. de opbouw van de marktkramen. Er waren voertuigen bij die keurig in een parkeervak geparkeerd stonden en toch verwijderd werden,
ook stonden ze niet in de weg voor de marktkramen. De parkeervakken waren zeker niet ongeldig gemaakt, d.m.v bv. lint.

Nu heb ik de volgende vragen:

1* Welke criteria moet een wegsleepregeling aan voldoen..?

2* Een gemeentelijk verkeersbesluit m.b.t. tijdelijke verkeersmaatregelen (wegsleepregeling) moet dit elk jaar herzien worden..?
 
3* In bovengenoemd voorbeeld was het terecht, dat er voertuigen uit de parkeervakken werden weggetakeld..?


Rewind

  • HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2013, 22:19:44
Geldigheid van tijdelijke verkeersborden? Ik heb me weleens afgevraagd wat je moet doen als je een vrachtauto bestuurt en er staat ineens langs de autosnelweg een inrijverbod voor vrachtwagens.
Wekenlang heb ik getelefoneerd met Rijkswaterstaat, politie ZHZ en KLPD. Niemand kon of wilde er blijkbaar voor zorgen dat het bord weggehaald werd langs de A16. Toegeven, ik heb niet de moeite genomen om op de vluchtstrook te stoppen en achterop het verkeersbord te kijken welke aannemer het bord vergeten was na de nachtelijke werkzaamheden.
En normaal als ik onverwacht op een inrijverbod ben gestuit, zal ik de volgende keer een andere route nemen. Maar om de A16 te mijden vanwege een onoplettende bordenplaatser, nee dat gaat me iets te ver. Ruim twintig keer een overtreding begaan destijds, gelukkig geen procesverbaal ontvangen.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2013, 23:53:46
Citaat van Lt. Col. Me :- Er bevinden zich reguliere parkeervakken binnen de verbodszone. Zoals Jerommeke al terecht opmerkt, geldt een parkeerverbod voor alle delen van de weg (inbegrepen de bermen) behalve de reguliere parkeervakken. In dergelijke gevallen dienen parkeervakken specifiek "ongeldig" gemaakt te worden.


De meningen over het parkeerverbod en het parkeren in de berm zijn ietwat verdeeld.....

Artikel 65
1.Ingeval een weg is verdeeld in rijstroken, kan de toepassing van een verkeersbord worden beperkt tot één of meer rijstroken.
2.De verkeersborden E1, E2 en E3 van bijlage I gelden slechts voor de zijde van de weg alwaar zij zijn geplaatst.
3.Het parkeren van een voertuig en het plaatsen van een fiets en van een bromfiets is echter toegestaan op de daartoe bestemde weggedeelten


Toelichting: Ook het derde lid bevat een uitzondering op het eerste lid. Borden die het parkeren of stilstaan van voertuigen op de rijbaan betreffen gelden slechts voor de zijde van de weg waar zij zijn geplaatst. Vanzelfsprekend is het parkeren van voertuigen en het plaatsen van fietsen en bromfietsen toegestaan op de daartoe bestemde weggedeelten. Hierbij moet worden gedacht aan parkeervakken, fietsklemmen etc."


"RVV 10.1.Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
Toelichting: In verband met deze, overigens niet beoogde, consequenties, is artikel 10 aangepast. Deze bepaling staat op andere weggedeelten dan de rijbaan, waaronder de berm, het parkeren toe, met uitzondering van voetpaden, trottoirs, fietspaden, fiets/bromfietspaden en ruiterpaden."


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2013, 13:37:13
Om even met de reactie van Bert65 te beginnen:

In beginsel is het toegestaan voor motorvoertuigen om in de berm te parkeren, tenzij dit wordt verboden 1) als gevolg van het wegtype (bv. autosnelweg), 2) door middel van een parkeerverbod(szone) of betaald-parkeren-zone of 3) doordat specifiek kenbaar is gemaakt dat de berm niet meer bij de weg hoort, maar als "groen" moet worden gezien. Dit laatste is overigens een grijs gebied en leidt vaak tot discussie waar de weg ophoudt en het groen begint.

Staat er een parkeerverbod, dan mag dus niet meer in de bermen worden geparkeerd, maar wel op daartoe aangewezen parkeervakken.

Ga ik verder met de vragen van occasion:

(...)

Nu heb ik de volgende vragen:

1* Welke criteria moet een wegsleepregeling aan voldoen..?
De juridische basis van de wegsleepregeling ligt in art. 170 Wegenverkeerswet 1994, uitgewerkt in het Besluit Wegslepen van voertuigen. De "inzetcriteria" zijn:

Citaat van: Wegenverkeerswet 1994, artikel 170
1.
Tot de bevoegdheid van burgemeester en wethouders tot oplegging van een last onder bestuursdwang als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet, behoort de bevoegdheid tot het overbrengen en in bewaring stellen van een op een weg staand voertuig, indien met het voertuig een bij of krachtens deze wet vastgesteld voorschrift wordt overtreden en bovendien verwijdering van het voertuig noodzakelijk is in verband met

a. het belang van de veiligheid op de weg, of

b. het belang van de vrijheid van het verkeer, of

c. het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen.

Onder lid 1 sub c vallen ook de weggedeelten en/of wegen waarvoor een parkeerverbod geldt, maar ook alle weggedeelten en/of wegen waarvoor op basis van andere regelgeving een voertuig niet stil mag staan, denk aan kruisingsvlakken.

De wegsleepregeling dient nader uitgewerkt te worden in een gemeentelijke verordening.

2* Een gemeentelijk verkeersbesluit m.b.t. tijdelijke verkeersmaatregelen (wegsleepregeling) moet dit elk jaar herzien worden..?
Nee. Een verkeersbesluit staat los van de wegsleepregeling. Een verkeersbesluit is uitsluitend bedoeld voor het nemen van verkeersmaatregelen (w.o. borden), een wegsleepregeling is een ander instrument.

Voor tijdelijke maatregelen kan een verkeersbesluit met een tijdelijk karakter worden genomen; bijvoorbeeld voor de duur van 6 maanden. Als na deze 6 maanden opnieuw de maatregelen worden uitgevoerd, moet een nieuw verkeersbesluit worden genomen. Zoals gezegd hoeft geen verkeersbesluit te worden genomen voor kortdurende maatregelen. Ik meende dat dit 3 maanden was, maar dit blijkt korter dan 4 maanden te zijn. Voor kortdurende werkzaamheden en/of evenementen is geen verkeersbesluit nodig, echter wel een informatieverstrekking richting de burger. Dit dient wel bij ieder evenement (of meer precies: bij iedere vergunningverlening) herhaald te worden.
 
3* In bovengenoemd voorbeeld was het terecht, dat er voertuigen uit de parkeervakken werden weggetakeld..?
Het is altijd moeilijk beoordelen op basis van een beschrijving. Op het moment dat slechts bij 1 ingang een parkeerverbod staat aangegeven, waarbij niet is aangegeven dat dit ook voor de parkeervakken geldt, en de andere 2 ingangen niet op een andere manier zijn afgesloten, dan is het discutabel of er gesleept kan worden. Zo op het eerste oog lijkt me dan van niet, maar zoals gezegd, dit kan alleen ter plekke worden beoordeeld.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill