Kan er worden bezuinigd op het MMT?

Auteur Topic: Kan er worden bezuinigd op het MMT?  (gelezen 45633 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #190 Gepost op: 4 juni 2013, 08:59:47
Citaat van: Expert link=msg=1169329 date=1370282030
Ik begrijp dat je verwijst naar het jaar 1850 of zo?

Expert

Ja, ik hou van actuele bronnen.. :-X
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #191 Gepost op: 4 juni 2013, 09:03:28
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1169433 date=1370328894
''Een casereport maakt nog geen zomer''   ;) :)

" Beter één dubbelblind, gerandomiseerd onderzoek in de hand dan tien case reports in de lucht."


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #192 Gepost op: 4 juni 2013, 09:06:43
Citaat van: nOne link=msg=1169338 date=1370283303
Ooit eens gehoord dat het zinvol kan zijn om het kind in een doucheruimte te zetten waar de douche vol open staat op zijn warmste stand zodat de ruimte vol stoom komt: dit zou bij pseudokroep enige verbetering geven en bij epiglottitis niet, klopt dat?

Ja en nee. Het helpt niet echt bij pseudokroep. Mogelijk ontstaat er een soort placebo-effect als moeder zelf rustig wordt omdat ze in de badkamer druk is met het gestoom waardoor het blafhoestende ukkie ook rustiger wordt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #193 Gepost op: 18 juni 2013, 09:36:40
Citaat van: dr snuggles link=msg=1167362 date=1369758895

Een ander voorbeeld hiervan is de prehospitale thoracotomie uitgevoerd door een anesthesioloog. Het zou ondenkbaar zijn dat bij een nog levende patiënt een anesthesioloog aan een dergelijke procedure begint. Immers bevoegd is hij wel dankzij zijn arts zijn, maar bekwaam zeker niet. Echter in het kader van een scherp thoraxletsel (schot- of steekwonden) weten we dat als deze patiënt pre-hospitaal in een reanimatiesetting komt dat de mortaliteit 100% is. In Londen heeft men aangetoond dat door het doen van een thoracotomie op straat er toch nog 10-15% overleving te behalen is afhankelijk van het letsel, met name steekwonden in het hart met een tamponade zouden een goede indicatie zijn. Ergo met de kennis dat zonder ingrijpen de patiënt zeker doodgaat is het gerechtvaardigd dat een anesthesioloog de thoracotomie op straat verricht na training. Belangrijke voorwaarde is dat het inderdaad gaat om een patiënt in reanimatiesetting (dus een eigenlijk al dode patiënt). Doder dan dood kan hij niet gemaakt worden.


Citaat
“The monitor was a flat line. He had no pulse, there were no signs of life. As we gave him the blood, his heart filled up and his colour changed.” Rayan was given drugs to keep him asleep and he was taken to St Mary’s, where he stayed for a week. Dr Weaver said:To have Rayan here today and see him making a full recovery and get back to school is what our work is really all about.

London’s Air Ambulance, based at  the Royal London in Whitechapel, last year became the first service of its kind in the UK to carry blood and administer transfusions at the scene to patients suffering from “catastrophic bleeding”. Rayan is one of about 100 patients to have received a roadside transfusion. Most were victims of road crashes, stabbings or shootings, and nearly half suffered traumatic cardiac arrest and needed their heart restarted.

http://www.standard.co.uk/news/crime/back-at-school-stab-boy-given-roadside-heart-operation-8658906.html


http://en.wikipedia.org/wiki/Kerry_Weaver


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #194 Gepost op: 18 juni 2013, 13:21:57
Bij mijn weten wordt dit door de HEMS in Nederland ook uitgevoerd, in navolging van het Londense project. Bij jong volwassenen met maximaal 2 scherpe thoraxverwondingen waarbij de cardiac output/hartfunctie in problemen is en de patient binnen korte termijn overlijdt als er geen spoedthoracotomie wordt uitgevoerd om een klem op de bloedende grote vaten te zetten. Nadeel is wel dat dan veelal een darminfarct hierdoor wordt veroorzaakt. De doelgroep schijnt voornamelijk te bestaan uit jongvolwassenen van niet nader te noemen culturele groepen met thoraxverwondingen veroorzaakt in een criminele of andere gelijke setting.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #195 Gepost op: 18 juni 2013, 13:23:32
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1174845 date=1371554517
Bij mijn weten wordt dit door de HEMS in Nederland ook uitgevoerd, in navolging van het Londense project. Bij jong volwassenen met maximaal 2 scherpe thoraxverwondingen waarbij de cardiac output/hartfunctie in problemen is en de patient binnen korte termijn overlijdt als er geen spoedthoracotomie wordt uitgevoerd om een klem op de bloedende grote vaten te zetten. Nadeel is wel dat dan veelal een darminfarct hierdoor wordt veroorzaakt. De doelgroep schijnt voornamelijk te bestaan uit jongvolwassenen van niet nader te noemen culturele groepen met thoraxverwondingen veroorzaakt in een criminele of andere gelijke setting.

Interessant, heb je een referentie van deze gegevens?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #196 Gepost op: 18 juni 2013, 13:34:12
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1174845 date=1371554517
Bij mijn weten wordt dit door de HEMS in Nederland ook uitgevoerd, in navolging van het Londense project. Bij jong volwassenen met maximaal 2 scherpe thoraxverwondingen waarbij de cardiac output/hartfunctie in problemen is en de patient binnen korte termijn overlijdt als er geen spoedthoracotomie wordt uitgevoerd om een klem op de bloedende grote vaten te zetten. Nadeel is wel dat dan veelal een darminfarct hierdoor wordt veroorzaakt. De doelgroep schijnt voornamelijk te bestaan uit jongvolwassenen van niet nader te noemen culturele groepen met thoraxverwondingen veroorzaakt in een criminele of andere gelijke setting.

Als Nederlandse burger doe ik een beroep op mijn recht op onaantastbaarheid van mijn lichaam. Ik heb een prachtig leven gehad dat in teken heeft gestaan van hartchirurgie. Ik ben te trots om me buiten op straat te laten vermoorden door een vliegende gasboer die een spoedthoractomie bij mij gaat doen.

Ik wist niet dat het in Nederland al gebeurde en vraag me af welke regio dat doet. Je zult voor dit soort avonturen als MMT binnen 5 - 10 minuten al bij het slachtoffer moeten zijn, je moet beschikken over een geroutineerde assistent die je helpt de borstkas te openen. Ik zou dan niet kiezen voor een laterale thoracatomie, een spoedingreep die ik zelf wel gedaan heb en op een SEH of operatiekamer waar je goed licht hebt en kunt staan soms een drama is om de bloeding te vinden of te overhechten. Ik heb zelf meer dan 10 jaar in Londen gewerkt. Op de SEH koos ik altijd voor een laterale thoracotomie aan de linkerzijde terwijl een assistent naast mij staat en assisteert en een tweede assistent aan de andere kant van de patient gereed stond om aan de rechterzijde een thoracotomie te doen zodra ik niets kan zien via mijn incisie. Als je links begint en de ribspreider goed inzet (slinger van spreider aan de zijde van de tafel) kan de chirurg aan de rechterkant exact dezelfde incisie maken en knip of zaag je het borstbeen open om meer te kunnen zien en doen. Als iemand op straat ligt moet je direct links en rechts een thoracatomie doen en het borstbeen over dwars doornemen (clamshell). Je kunt niet ongestraft een klem zetten, als je dat zou doen moet je als de bliksem naar een OK toe.

Er zijn mensen die op dit forum zeggen dat het inladen van een patient in de Nederlandse traumaheli veel tijd kost. Ik geef het je te doen om vanuit Spakenburg een patient zo snel mogelijk naar een hartchirurgisch kliniek te krijgen. Je moet ook zorgen dat je de patient vult (met bloedtransfusie). Ik weet niet of het MMT ongekruisd O-neg bij zich heeft en hoeveel.

In London is de situatie al anders omdat je er niet kan spugen of je raakt wel een hartchirurgisch centrum (zo uit mijn hoofd 12 centra).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #197 Gepost op: 19 juni 2013, 11:30:00
Citaat van: 024 link=msg=1174851 date=1371555252

Ik wist niet dat het in Nederland al gebeurde en vraag me af welke regio dat doet. Je zult voor dit soort avonturen als MMT binnen 5 - 10 minuten al bij het slachtoffer moeten zijn, je moet beschikken over een geroutineerde assistent die je helpt de borstkas te openen.

Citaat van: KoenL link=msg=1175115 date=1371633937

Citaat
De #Lifeliner1 stijgt op voor een ongeval in #Makkinga (Friesland). De vliegtijd is ongeveer 32 minuten (ETA: 1154LT). #traumaheli

Citaat
Ook de #Lifeliner4 is opgestegen voor het ongeval in #Makkinga. Hun vliegtijd is ong. 10 minuten (ETA: 1129LT). (via @LuchtvaartN_NL)
Twitter van Lifeliner Nederland


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #198 Gepost op: 27 juni 2013, 13:35:10
Ik zie zojuist deze foto van een nieuw heli-dek bij het HagaZiekenhuis in Den Haag op Twitter voorbij komen. Als je het over het toppunt van geldverspilling hebt dan is het dit helidek wel.

Indien een patiënt met de heli vervoerd zal worden komt die met geen mogelijkheid van dat helidek af. Desondanks de meerderheid van de patiënten met een ambulance vervoerd zal worden vind ik het een gemiste kans en slechte investering.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #199 Gepost op: 27 juni 2013, 13:38:10
Citaat van: SniperEye link=msg=1178217 date=1372332910
Ik zie zojuist deze foto van een nieuw heli-dek bij het HagaZiekenhuis in Den Haag op Twitter voorbij komen. Als je het over het toppunt van geldverspilling hebt dan is het dit helidek wel.

Indien een patiënt met de heli vervoerd zal worden komt die met geen mogelijkheid van dat helidek af. Desondanks de meerderheid van de patiënten met een ambulance vervoerd zal worden vind ik het een gemiste kans en slechte investering.

Geen geld voor een lift. Het is in ieder geval een mooi helidek voor de topbestuurders, Donald Trump heeft ook een eigen helidek op kantoor.