strandveiligheidsdag Noordwijk

Auteur Topic: strandveiligheidsdag Noordwijk  (gelezen 12776 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2005, 14:05:38
De dag is (voorzover ik al de uitnodigingen die ik krijg ontcijfer) Gemeente, beleidsmakers, Reddingsbrigade besturen etc.
[img]/img]

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2005, 20:39:40
Uberhaupt nog een vraag of er wel een boot van ons gaat aangezien ik niet de enige ben die op een vrijdag begin juni niet vrij is... :o

Hey Erny,

de boot kan er wel heen, er is alleen geen bemensing voor, tenzij "het Reddertje" en "Rescue Ranger" elkaar  aflossen tussen AED en varen. Maar moet er met die boot gevaren worden?? Als ik mijn draaiboek lees niet want er zijn genoeg boten beschikbaar!

Citaat
Samenwerking met
·   RB Zantvoort;      Neemt deel, komt met 1 boot, bemanning OK
·   RB Den Haag;      In principe, bemanning, voer en vaartuig worden nog geregeld
·   RB Wassenaar;      Neemt deel, geen beperkingen
·   RB Egmond;      Neemt deel, geen beperkingen
·   RB Monster;
·   RB ’s Gravenzande;
·   RB Bergen;      Neemt deel, geen beperkingen
·   RB Petten.       Neemt deel met voertuig en boot, bemanning problematisch
Elke hulpverlening start met communicatie.

Lars Carree

• Forum gebruiker
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2005, 22:08:20
ip kunnen wij elkaar aflossen RR. De twee top schippers van zandvoort zijn er toch.

bAdemArk

• Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2005, 23:23:53
Was deze dag ook niet meer bedoeld voor gemeente personen en niet voor de brigades. Dat maakt de keuze om het onder werktijd te plannen makkelijker.

9910001

Ome Ab heeft de brigades van harte uitgenodigd tijdens de ALV te De Meern. We mogen dus wel komen....

Maar ik kan ook niet op vrijdag.... :-\

bAdemArk

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 7 juni 2005, 14:26:57
Zoals al eerder was opgemerkt, was dit niet echt een dag voor de actieve posters. Nee, meer voor de gemeentelijke beleidsmedewerkers en andere belanghebbende in het kader van de structureering van reddingsbrigades of andere strandbewakingsdiensten ten aanzien van bijvoorbeeld het "Blauwe Vlag" verhaal, zoals gepromoot wordt door de ANWB.

Deze dag begon met een discussie gedeelte. Helaas/ gelukkig kon ik daar maar een zeer korte tijd bij aanwezig zijn, maar de gehouden discussie tussen A. Bas en R. Brons met daartussen de ANWB leek wel een spelletje volleybal. Hierbij speelde R. Brons de bal naar A. Bas die hem op zijn manier weer terug speelde naar R. Brons zonder de ANWB hierbij te raken of in een moeilijke hoek te plaatsen. Datzelfde deed R. Brons ook en zo ging het balletje de gehele tijd heen en weer zonder dat er maar één van beide partyen er maar ook iets beter van werd. Eind uitslag 0 - 0, zoals het dus al jaren is!!

Hierna was er nog een gesprek maar helaas had ik al andere bezigheden.

daarna werden er kleine demo's en presentaties gehouden. Daarbij kon men de Veerse strandwachten met hun jetski aanschouwen (op het droge, want de Gemeente Noordwijk verbied jetski's op zee, zelfs voor een demo!!) Verder waren verschillende bij reddingsbrigades in gebruik zijn de boten en voertuigen te bewonderen. Hierbij werd ik aangesproken door de secretaris van RN KNBRD en vroeg aan mij of de nieuwe auto van IJmuiden ook slachtoffers kon vervoeren en of dit de striping was van de RN KNBRD. (Oke, de man is geen redder, maar wat moet een bewakende reddingsbrigade van zo'n man verwachten?)
Ook kon men de nieuwe lokatie van Albert Dijkstra bewonderen op de Noordwijkse boulevard, namelijk de TraumaTainer. Een oplossing voor de tijdelijke reddingspost/ eerste hulpkamer en ga zo maar door. Ook stond er een AED-demo, waarbij totaal onverwacht, Jan v Gemert een AED in z'n handen kreeg en daarmee, met enige aansturing, de AED gebruikte en een slachtoffer defibrilleerde en reanimeerde. Een persoonlijke overwinning van hem.

Hierna volgde een aantal demo's op het strand, waarvan de meeste niet geheel duidelijk waren, voor medewerkers en toeschouwers. Uiteraard kwam ,de door de ANWB gefinancieerde Life-line 2, acte de presence geven. Ook hier was een demo bij, maar geheel duidelijk was het niet.

Het mooiste was de opkomende onweersbuien en de daarbij behorende wolken party. De life-line 2 vloog vlak voor deze wolkenpartry weer richting Rotterdam en dat was een onverwacht schitterd gezicht en waarbij mijn camera in het display een rode batterij aangaf en vervolgens ging slapen. Helaas.

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 7 juni 2005, 17:36:11
Ik vind wat ik op de site http://www.redned.nl/blauwevlag/ lees n.a.v. de strandveiligheids dag ook wel erg interessant!

enkele citaten:
2. Vanaf wanneer gaat RB Nederland deze keuringen (
assessements ) doen ?
Vanaf 3 juni 2005, dit jaar zullen zeker de 40
stranden worden bezocht welke nu een blauwe vlag hebben.

4. Waar gaan
nu de RISK-assessoren op letten, wat zijn nu de eisen

-Iedere
slachtoffer zal binnen 3 minuten bereikt moeten worden
-De diploma's
van de strandwachter(s) zijn nog maar 3 jaar geldig
-Voertuigen van
brigades zullen in de toekomst moeten gaan voldoen aan de landelijke
striping die door het ministerie van Binnenlnadse zaken en RB Nederland
is afgesproken.
-ILSe en RB Nederland willen komen tot dezelfde
bebording langs de Nederlandse kust
-Goede en duidelijke rapportage /
journaal van dag tot dag bijhouden en de gegevens beschikbaar stellen
aan RB Nederland    ( ivm subsisdie regelingen )

10. Moeten de opleidingen dan niet worden
aangepast ?
Ja, vanaf volgend jaar zullen veel opleidingen en
diploma's binnen de bond gaan veranderen.

Ben erg benieuwd wat dit in de praktijk gaat beteken:
elk SO binnen 3 minuten bereiken...zozo,  alle opleidingen bij de bond vanaf volgend jaar verandert!...rapportage naar de bond ivm subsidie regeling (gaan we ook geld van de bond krijgen??) ben benieuwd.

Overigens vraag ik mij wel af wie de vertaalslag heeft gemaakt van de internationale blauwe  vlag eisen naar de nederlandse...want in de internationale lees ik niets over 3 minuten etc etc..

http://www.blueflag.org/Criteria/EuropeanBeaches
Beach guards are on duty during the bathing season and/or there is adequate safety provisions, including lifesaving equipment and directions for their use and immediate access to a telephone. The lifesaving equipment must be of a type that is approved by national lifesaving/-guarding bodies. It must include instructions for use, must be permanently and immediately accessible on the beach and be regularly checked for proper functioning. Similarly, beach guards must be trained and accredited according to national requirements established by authorities or professional associations (i).

First aid must be available on the beach and its location easily identified (i).

Maar goed..de ontwikkeling op zich lijkt mij positief!..alleen over de uitvoering kunnen we hier denk ik de komende tijd een heerlijke discussie over gaan voeren!  8)
1 groot voordeel zie ik wel al. Voor de reddingsbrigades in gemeente die de Blauwe vlag erg graag willen (hebben/behouden) is dit straks een heerlijk middel om extra financiering etc te verkrijgen. Want als alle bovenstaande regels straks landelijk zijn uitgewerkt zal er op regionaal/lokaal nivea nog heel veel moeten gebeuren!
[img]/img]

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 7 juni 2005, 20:32:04
1 groot voordeel zie ik wel al. Voor de reddingsbrigades in gemeente die de Blauwe vlag erg graag willen (hebben/behouden) is dit straks een heerlijk middel om extra financiering etc te verkrijgen. Want als alle bovenstaande regels straks landelijk zijn uitgewerkt zal er op regionaal/lokaal nivea nog heel veel moeten gebeuren!

Erny,

geld maakt niet geluk. Door dit soort eisen wordt het bijna onmogelijk om bijvoorbeeld "de Zandvoortse gedachte" van geen rooster, geen verplichte diensten zeer moeilijk. Hierdoor komt er een grotere druk op de vrijwillige posters om de posten te bemensen.

Ander markant detail is de 3 minuten regeling. Al sta ik op onze nieuwe ambulance lokatie in Zandvoort, ik ben nooit binnen drie minuten ter plaatse met het gele busje. En dat terwijl ik een wettelijke verplichting heb. Waarschijnlijk mensen achter een buro uitgedacht, maar strookt niet met de praktijk.

Ik ben van mening dat de gemeenten welke zitting hebben in een regionaal overleg met reddingsbrigades, gesamelijk met een redelijke standaard moeten komen. Daarbij lettend op de gegevens van inzetten van de afgelopen jaren en niet wat een of andere beleidsmedewerker vanachter z'n buro van vind.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #17 Gepost op: 7 juni 2005, 21:08:18
Positief puntje, men heeft het niet over life guards maar over beach guards, strandwachten dus.

Ik hoop dat het niet de kant op gaat van vakbewaking van 9 tot 5, want dat is in Nederland grotendeels niet efficiënt, niet van deze tijd en haast niet met vrijwilligers uit te voeren.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 7 juni 2005, 22:41:32
Ik hoop het ook niet koen...ander puntje is dat ik mij afvraag hoe men n.a.v. de internationale richtlijnen (die redelijk algemeen zijn) tot dit detail niveau is gekomen?
als ik naar de officiele tekst kijk:
Beach guards are on duty during the bathing season and/or there is adequate safety provisions, including lifesaving equipment and directions for their use and immediate access to a telephone.
kan dus vanuit de internationale gedachte zelfs volstaan worden met redstokken etc..en een telefoon  ;D
maar goed zoals ik al zei een stuk professionalisering op dit gebied is denk ik niet erg. Misschien moeten we voor de kust net als in andere landen wel naar zwemvakken. Niet meer overal zwemmen maar 5/6 plekken van 100 meter breed waar je het water in mag en 2 lifeguards op een toren zitten... zullen die 40 strandtenten hier vast erg leuk vinden!  8)
[img]/img]

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 8 juni 2005, 09:43:29
Misschien moeten we voor de kust net als in andere landen wel naar zwemvakken. Niet meer overal zwemmen maar 5/6 plekken van 100 meter breed waar je het water in mag en 2 lifeguards op een toren zitten... zullen die 40 strandtenten hier vast erg leuk vinden!  8)

Erny,

dan kan de Zandvoortse Reddingsbrigade de markt op gaan en de strandtenten met de grootste financiele slagkracht kunnen een strandwacht krijgen en daarbij dus een afgezet stuk zwemgebied. Dat scheelt de Gemeente weer subsidie, zodat zij dat geld kunnen spenderen aan een schoner strand middels extra vuilnismannen. Maar omdat de strandwachten van 09.00 tot 17.00 uur werken en daarbij 1 lunch- en 2 koffie pauzes hebben, das 1 uur, kunnen zij na einde dienst de trekker van de reddingsbrigade bemannen en de vuilniszakken ophalen op het "publieke" strand en dit strand "bezemen". Oke ik schiet door, tis maar een overweging!

Maar welke vakken moeten dan bewaakt worden, de drukst bezette stuk strand, denk aan paviljoen 19 bij het station of bepaalt de strandwacht/ reddingsbrigade/ gemeente/ strandpachters het gedeelte dat bewaakt en afgezet wordt.

Als ik gemakzuchtig ben is vakbewaking het makkelijkste uit te voeren. Maar mensen willen niet op elkaar liggen (soms wel, maar das een ander verhaal) en zoeken de vrijheid op het strand. Dus is een reddingsbrigade over de gehele gemeente grens preventief "verantwoordelijk" voor de uitvoering van deze taak.