GRIP 1 Grote brand (café De Sportvriend) Westzijstraat - Dinteloord 26-05-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (café De Sportvriend) Westzijstraat - Dinteloord 26-05-2013  (gelezen 5170 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Café De Sportvriend in Dinteloord uitgebrand, buurtbewoners moeten ramen en deuren dichthouden

DINTELOORD - In café De Sportvriend in Dinteloord is zondagochtend brand uitgebroken. Van het pand aan de Westzijstraat staan alleen de gevels nog overeind. De brandweer adviseert om ramen en deuren gesloten te houden.

Onze verslaggever is onderweg. Meer informatie volgt.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1940981243/Caf%C3%A9+De+Sportvriend+in+Dinteloord+uitgebrand,+buurtbewoners+moeten+ramen+en+deuren+dichthouden.aspx


Maylo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
    • 112fotosite.nl
Dinteloord - Café de Sportvriend aan de Westzijstraat uitgebrand





Bron: www.112fotosite ook voor meer foto's




MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483






3 foto's van de sloopwerkzaamheden vanavond. Was toch in de buurt voor een andere cafe brandja op hetzelfde dorp.


Brandnetel

  • brandweermensch
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,487
Café De Sportvriend in Dinteloord uitgebrand, buurtbewoners vanwege rook geëvacueerd

DINTELOORD
- Café De Sportvriend aan de Westzijstraat in Dinteloord is zondagochtend door een brand verwoest. Door de brand was er veel rook. Zo'n tien buurtbewoners moesten uit voorzorg het huis uit. Er zijn geen gewonden.

De brand brak om halfvijf uit. Rond halftien werd het sein brand meester gegeven. Van het pand, waartoe ook een woning en cafetaria behoren, is weinig over. Het gebouw is deels afgebrand en ingestort.

'Oorzaak waarschijnlijk meterkast'
In het oude dorpscafé was tijdens de brand niemand aanwezig, maar in de woning daarboven wel. De eigenaar van het café sliep toen de brand uitbrak, maar kon op tijd wegkomen.

Tegen Omroep Brabant zegt de man dat de brand waarschijnlijk begon in de meterkast, wat de politie heeft bevestigd. "Het inbraakalarm ging af. Ik ging naar beneden en hoorde een knetterende meterkast. Het zijn al zulke slechte tijden en nu krijg ik dit er ook nog eens bij", zo zegt de man. De brandweer probeerde met man en macht om de cafetaria, die aan het café vastzit, te behouden.

Veel rook
De brandweer heeft uit voorzorg gas en elektriciteit bij enkele woningen in de omgeving van het café afgesloten. In verband met de rookontwikkeling moesten buurtbewoners ramen en deuren nog gesloten houden. Ook moest eventuele ventilatie worden uitgezet. Rond halfelf mochten bewoners ramen en deuren weer openen. Volgens politiewoordvoerder Alwin Don zijn er geen schadelijke stoffen als asbest vrijgekomen. Volgens de gemeente zitten er nog 22 huizen zonder stroom.

De tien geëvacueerde buurtbewoners zijn senioren van nabijgelegen woningen.  Ze werden opgevangen in een sporthal, meldde de politie. De GGD was uit voorzorg met broeders en een ambulance ter plekke, maar er meldden zich geen buurtbewoners met ademhalingsproblemen.

'Ik kon helemaal niets zien'
Ook dominee Van Veldhuizen werd wakker door de brand. "Ik werd om vijf uur wakker en kon niets zien door de rook. Ik ben naar buiten gegaan en zag dat het café in brand stond. Toen ben ik naar huis gegaan en heb ik tegen mijn vrouw en kinderen gezegd dat zij ergens anders naartoe moesten."

Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/1940981243/Caf%C3%A9+De+Sportvriend+in+Dinteloord+uitgebrand,+buurtbewoners+vanwege+rook+ge%C3%ABvacueerd.aspx


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brand verwoest cafetaria in Dinteloord

http://www.politie.nl/nieuws/2013/mei/26/08-brand-verwoest-cafetaria-in-dinteloord.html
Laatste update: 26-05-2013 | 11:30

Dinteloord - Vanmorgen rond 5 uur is er brand uitgebroken in cafe(taria) ' De Sportvriend' aan de Westerstraat/Westzijstraat in Dinteloord. Het was een grote brand. Om ongeveer 09:30 uur werd door de brandweer het sein ' brand meester' gegeven.

GRIP 1
De brandweer was snel ter plaatse. Ook alle noodzakelijke hulpdiensten zijn ingeschakeld, omdat er een GRIP-situatie werd afgekondigd. Een gebied rondom de brand is afgezet en de brandweer heeft de eerste uren voortdurend metingen verricht naar gevaarlijke stoffen. Uit voorzorg is aan de omwonenden gevraagd om alle ramen en deuren te sluiten. Dit was niet omdat er gevaarlijke stoffen waren vrijgekomen bij de brand (ook geen asbest), maar omdat het niet gezond is om rook in te ademen die vrijkomt bij een brand. Inmiddels mogen de ramen weer open om eventuele rooklucht uit de huizen te laten verdwijnen.

Cafegedeelte verwoest
Het cafégedeelte van het pand, dat tevens een woning betreft, is voor een groot gedeelte verwoest en wordt uit veiligheidsoverweging gedeeltelijk gesloopt.

Sporthal opengesteld
De gemeente heeft de sportaccommodatie De Buitelstee in Dinteloord opengesteld voor mensen die direct opvang nodig zouden hebben. Dit is echter niet nodig gebleken. 22 woningen in de directe omgeving van de brand hebben nu geen stroom meer. Enexis doet er alles aan om dit probleem te verhelpen.

De vermoedelijke oorzaak van de brand is een defect in de meterkast.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Politiewoordvoerder over brand in café De Sportvriend in Dinteloord
Politiewoordvoerder over brand in café De Sportvriend in Dinteloord
 omroepbrabant·      
Gepubliceerd op 26 mei 2013
Café De Sportvriend aan de Westzijstraat in Dinteloord is zondagochtend door een brand verwoest. Door de brand was er veel rook. Zo'n tien buurtbewoners moesten uit voorzorg het huis uit. Er zijn geen gewonden.
Samen sterk in de hulpverlening!