Nieuwe CAO voor ruim 5000 ambulancemedewerkers

Auteur Topic: Nieuwe CAO voor ruim 5000 ambulancemedewerkers  (gelezen 17431 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Saanniee

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 4 maart 2013, 09:17:52
Ambulancepersoneel in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Flevoland gaat vanaf vandaag alle richtlijnen en protocollen tot op de letter naleven. Met deze actie willen de medewerkers een nieuwe cao afdwingen.
Het personeel op de ambulance gaat bijvoorbeeld meer tijd nemen om patiënten voor te lichten en brancards schoon te maken. Ook wordt de snelheidslimiet goed in de gaten gehouden. Dat hoort altijd zo te zijn, maar door de toegenomen werkdruk wordt ambulancepersoneel volgens Abvakabo FNV vaak gedwongen regels en richtlijnen te overtreden.

Spoedritten
De vakbond benadrukt dat de acties worden gevoerd in het geplande ambulancevervoer. Spoedritten worden gewoon gereden.
De cao-onderhandelingen liepen vorige maand stuk. Een van de pijnpunten is dat ambulancemedewerkers, die vroeger op hun 55ste met vervroegd pensioen konden, nu tot hun 67ste moeten doorwerken.

http://nos.nl/artikel/480561-actie-ambulancepersoneel-voor-cao.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #31 Gepost op: 4 maart 2013, 10:48:51
Ambulancepersoneel vanaf maandag in actie
2 maart 2013
Vanaf maandagochtend 4 maart zullen ambulancemedewerkers in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Flevoland in actie komen voor een goede cao. Op 11 februari liepen de cao-onderhandelingen stuk. Het ambulancepersoneel zal vanaf maandagochtend de protocollen, brancherichtlijnen en de wetgeving veel zorgvuldiger naleven dan normaal. De acties betreffen het geplande ziekenvervoer - het overgrote deel van de ritten - en niet de acute hulpverlening.

Komende weken zullen ambulancemedewerkers meer tijd nemen om patiënten voor te lichten, meer tijd nemen voor het reinigen van bijvoorbeeld de brancards in de ambulance en zich beter houden aan de snelheidslimieten. Dit is zoals het hoort te zijn, maar de druk vanuit de werkgever is op veel locaties zo hoog dat ambulancemedewerkers gedwongen worden de regels en richtlijnen te overtreden.
 
'Uw zorg is onze zorg'
Fred Seifert, bestuurder Abvakabo FNV: ‘We noemen het patiëntzorgvuldigheidsacties, we willen dat de patiënt geen/zo min mogelijk last heeft van de actie. Wij willen kwaliteit en veiligheid waarborgen, maar wij willen ook dat de werkgever weet dat het zo niet langer kan’. De ambulancemedewerkers voeren actie onder de leus ‘uw zorg is onze zorg’. Alle patiënten die de ambulancemedewerkers komende week vervoeren ontvangen een attentie.
 
De acties zijn in eerste instantie aangekondigd voor de periode van een week, maar zullen indien nodig langer doorgaan. Abvakabo FNV verwacht dat in de loop van de week ambulancepersoneel uit andere regio’s zich bij de actie zullen aansluiten.

Cao
Op 11 februari kwamen de werkgevers met een eindbod voor de nieuwe cao. Dit eindbod was op een groot aantal punten onbespreekbaar voor de leden van Abvakabo FNV in de ambulancesector. Punten waarop geen overeenstemming is, zijn onder andere: het loon, werkgelegenheidsgaranties, flexibele roosters, ouderenbeleid, het functiewaarderingssysteem en standplaatsen.
http://www.abvakabofnv.nl/nieuws/nieuws/ambulancepersoneel-vanaf-maandag-in-actie


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #32 Gepost op: 4 maart 2013, 15:10:20
Citaat
Ook Haags ambulancepersoneel in actie
DEN HAAG - De acties van het ambulancepersoneel breiden zich uit naar de regio Den Haag. Woensdag gaat het personeel hier protesteren tegen een toenemende werkdruk en verslechterende arbeidsomstandigheden. Dat heeft AbavaKabo FNV tegenover Omroep West bevestigd.

lees verder
bron: omroep West


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #34 Gepost op: 4 maart 2013, 17:49:20
Jan van den Berg @paramedic310
Prima woordvoering, geeft goed beeld van ons werk.....not....Stiptheidsacties ambulancepersoneel tegen werkdruk rtvu.nl/n/941316"
4:23pm • 2 Mar 13 •

Thera de Haan/deJong @thdehaan
Actie voeren, prima. Maar we maken altijd onze auto en materialen schoon en nemen altijd de tijd voor de patient.Ondanks werkdruk#ambulance
4:50pm • 2 Mar 13

Vakgroep Ambulancech @VakAmbulancechf
Geen goede actie van de ABVAKABO en onjuiste argumentatie: Ambulancemensen maandag in actie - s.trouw.nl/3402805?utm_so… via @trouw
2:57pm • 2 Mar 13

Ronald @Ronald_ACH
@VakAmbulancechf @trouw inderdaad onjuist!! Mijn werkgever heeft mij nog nooit verzocht om protocollen te negeren vanwege "werkdruk"
4:35pm • 2 Mar 13

Ik denk dat de ''vakgroepambulancechauffeurs nog wel wat uit te leggen heeft aan de achterban nav hun tweets.

Vraag doet zich voor mbt de representativiteit, of de vakgroep wel namens de achterban spreekt
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #35 Gepost op: 4 maart 2013, 17:51:56
Dus we zeggen nu zelf dat door de tijdsdruk van de werkgevers de patiënten  minder goed voorgelicht worden?
We structureel te hard rijden?
Dat we met niet goed gereinigd materiaal rondrijden?
Wat is dit voor interview geweest,

Ik vind dit een vreemde omsomming van acties die hier wordt beschreven. Hier kan ik dus als ambu medewerker helemaal niets mee !!!!
\

Als je je niet in de pijnpunten herkent dan mag je je gelukkig prijzen dat je in een uitstekende gemanagede regio werkt.
Maar  je wat meer betrekken op wat jouw collega's elders meemaken is dan wel een aanrader.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Never underestimate the power of stupid people


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #37 Gepost op: 4 maart 2013, 22:02:05
CNV Ambulancezorg: nog geen actie
CNV Publieke Zaak voert in ieder geval tot 21 maart geen actie in de ambulancezorg. Op 21 maart wordt er weer onderhandeld over de CAO Ambulancezorg. Leden van een andere betrokken bond voeren vanaf vandaag wel actie.
Op 11 februari hebben de bonden met de werkgevers afgesproken dat alle partijen hun leden raadplegen over het bod van de werkgever. De werkgevers zullen ook hun werknemers raadplegen. De werkgever heeft uitdrukkelijk aangegeven, dat het bod dat gedaan is op 11 februari géén eindbod is. CNV Publieke Zaak heeft de werkgever dan ook laten weten op 21 maart een nieuw bod te verwachten.

CNV Ambulancezorg heeft een enquête gehouden onder de leden. De leden zijn gevraagd een top 5 samen te stellen met punten die wel of niet met de nodige aanpassingen onderhandelbaar zijn. Er is een top 3 uit gekomen.

Belangrijke conclusie tot nu toe is dat de onderhandelingen uiterst stroef verlopen. Werkgevers en bonden staan ver uit elkaar. Toch wil CNV Ambulancezorg op donderdag 21 maart a.s. verder praten met de werkgevers over een nieuw bod. Al voorzien we dat het moeilijk wordt.

Waarom wordt het moeilijk?
CNV Ambulancezorg gaat voor een CAO met looptijd van 1 jaar. De ambulancewerkgevers willen een looptijd van 2 jaar. De bonden vinden dat te lang, juist omdat de sector en Nederland door de economische crisis volop in beweging is.

Wat zijn andere hete hangijzers?
Uit de enquête onder de CNV-leden blijkt dat ambulancemedewerkers erg hechten aan hun vaste standplaats. De leden vinden het belangrijk dat het dienstrooster op RAV niveau wordt opgesteld. Verder is er behoefte aan een beter, op de ambulancezorg toegesneden functiewaarderingssysteem. Deze drie hangijzers wegen zwaar voor CNV Ambulancezorg.

Top 3 uit enquête:

- Werken vanuit één vaste standplaats
CNV Ambulancezorg wil niet dat medewerkers worden verplicht om in eigen tijd naar en van een andere standplaats te reizen. De werkgevers stellen voor dat men in de toekomst maximaal anderhalf uur extra (heen en terug) naar en andere standplaats reist als dat roostertechnisch goed uitkomt. CNV Ambulancezorg wil dat iedereen gewoon vanuit één vaste standplaats blijft werken. Wij zijn niet tegen flexibiliteit, maar wel tegen eenzijdige flexibiliteit. Flexibel kan, maar wel mét een goede reiskostenvergoeding en compensatie van de extra reistijd.

- Regel de dienstroosters binnen de eigen regio
CNV Ambulancezorg ziet veel nadelen in het werkgeversvoorstel om voortaan op landelijk niveau afspraken te maken over de dienstroosters. Hier is juist maatwerk nodig! De dienstroosters worden nu door de Ondernemingsraden vastgesteld. Dat gaat meestal prima. De OR staat dicht bij het veld en heeft goed zicht op werknemers- en dienstbelang.

- Ontwikkel een goed functiewaarderingssysteem
De werkgevers aarzelen over de invoering van FWG 3.0. CNV Ambulancezorg wil verder overleggen over de nut- en noodzaak van een nieuw functiewaarderingsysteem. Vooral omdat er (nog) geen goede functiebeschrijvingen zijn voor collega’s op de zorgambulance en de rapid responders.

Wat nu?
Als bonden en werkgevers er tijdens het vervolgoverleg van donderdag 21 maart a.s. niet uitkomen, is het mogelijk dat voor een verlenging van de huidige CAO wordt gekozen. CNV Ambulancezorg vindt dat geen goede zaak, maar verslechtering van de arbeidsvoorwaarden ook niet!
CNV Ambulancezorg overweegt acties als de werkgever het bod van 11 februari niet aanpast.
http://www.mijnvakbond.nl/CNV-Ambulancezorg-nog-geen-actie?referrer=271


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 4 maart 2013, 22:58:07
Ambulance medewerkers voeren actie

Ambulance medewerkers voeren actie
rtvrijnmond·          
Gepubliceerd op 4 mrt 2013
Citaat
Ambulancemedewerkers in de regio Rijnmond voeren maandag actie voor een betere CAO. Samen met hun collega's in Amsterdam, Utrecht en Flevoland houden ze een stiptheidsactie. Zo nemen ze meer tijd om hun spullen schoon te maken en houden ze zich beter aan de maximumsnelheid
Samen sterk in de hulpverlening!


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #39 Gepost op: 5 maart 2013, 10:00:14
Als je je niet in de pijnpunten herkent dan mag je je gelukkig prijzen dat je in een uitstekende gemanagede regio werkt.
Maar  je wat meer betrekken op wat jouw collega's elders meemaken is dan wel een aanrader.

Ik herken me ook niet zo in de punten waarop nu actie wordt gevoerd.
Ik werk dan kennelijk in een regio waar de nodige ruimte wordt gegeven aan de ambulancebemanning, of het nu druk is of niet.
 
Volgens mij bepaal je zelf wanneer je weer inzetbaar bent. Als je auto verontreinigd is moet hij gewoon schoon en is dat onderdeel van de rit je die gereden hebt. (dan heb ik het over echt verontreinigd waardoor een volgende patiënt nadeel zou kunnen ervaren) Verder heb ik nog nooit meegemaakt dat we te hard moeten rijden van MKA of operationeel manager, en heb ik me nog nooit beperkt in mijn voorlichting aan de patiënt. En ik doe echt niet langer dan gemiddeld over een rit.

Ik denk dat deze punten wat ongelukkig gekozen zijn, óf ik heb een ideaalbeeld doordat ik niet genoodzaakt ben om aan deze punten te tornen.

Als ik zo het stukje over CNV lees heb ik het idee dat Abvakabo FNV wat op de feiten vooruit loopt??
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.