verpleegkundige in een sigma team

Auteur Topic: verpleegkundige in een sigma team  (gelezen 6418 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Gepost op: 6 mei 2005, 16:49:22
Hoe staan jullie er tegenover dat SIGMA leden, die in het dagelijks leven verpleegkundige zijn, verpleegkundige taken uitvoeren die SIGMA leden niet mogen doen. (op verzoek van de ambulanceverpleegkundige in de tent)

B.v. I.V. medicatie geven, 12 afl. ecg maken of venflons prikken.
Ik heb het dus wel over verpleegkundige die bekwaam en bevoegd zijn voor die taken.


Nurse powerrrrr


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2005, 19:34:51
Lijkt mij (persoonlijk) op zich niets mis mee. :)

Echter zal het nogal scheve gezichten geven bij een inzet ben ik bang. :-[
Je eigen groep kent je maar verder niemand die het weet, dus ook de ambupleeg's niet, en al helemaal niet als je ingezet wordt in een andere regio. :-\ :-X
Dat is ja ook niet de intentie van een sigma team.

Trouwens, welke pleeg krijgt er toestemming om bij een ramp o.i.d. uit een ziekenhuis te vertrekken, daar waar de mensen op zo'n moment mischien wel erg hard nodig zijn of gaan worden.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2005, 19:40:55
Ik zou er persoonlijk geen problemen mee hebben als een verpleegkundige in mijn team bepaalde handelingen uitvoerd met toestemming van de ambupleeg of MMT arts.

(Is 12 afl. ECG een voorbehouden handeling?)


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2005, 21:14:30
ik heb er geen problemen mee.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2005, 21:34:06
Lijkt mij (persoonlijk) op zich niets mis mee. :)

Echter zal het nogal scheve gezichten geven bij een inzet ben ik bang. :-[
Je eigen groep kent je maar verder niemand die het weet, dus ook de ambupleeg's niet, en al helemaal niet als je ingezet wordt in een andere regio. :-\ :-X
Dat is ja ook niet de intentie van een sigma team.

Trouwens, welke pleeg krijgt er toestemming om bij een ramp o.i.d. uit een ziekenhuis te vertrekken, daar waar de mensen op zo'n moment mischien wel erg hard nodig zijn of gaan worden.

In ons team zitten een aantal verpleegkundige en onze 3 teams kennen elkaar goed en de ambuplegen die regelmatig in de tent staan (tevens ook onze docenten) zijn ook op de hoogte van de opleiding van de sigma leden. En wij doen ook alleen verpleegkundige handelingen als zij het aangeven. (scheve gezichten hoeven we niet bang voor te zijn)
Wij hebben 2 standaard inzetten op jaarbasis zoals gisteren op 5 mei, dan worden wij van te voren al door GHOR ingezet als opvangpunt en krijgen wij een vaak een van onze docenten als pleeg in de tent.

Bij echte inzetten zal het anders gaan omdat de kans dan groter is dat je met een ander ambuteam werkt.

En inderdaad krijgen plegen geen toestemming om van het werk weg te kunnen maar daar tegenover staat wel dat we onregelmatig werken en dus ook overdag wel eens ingezet kunnen worden. daar tegenover staat dat een electricien met storingsdienst of een vertegenwoordiger wel weg moegen van hun werk maar juist weer weinig inzetbaar zijn omdat ze over heel nederland verspreid zitten.

(Is 12 afl. ECG een voorbehouden handeling?)

Nee maar niet iets wat je standard leert als SIGMA lid net als glucose bepalen.
Nurse powerrrrr


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2005, 22:36:47
Je moet mensen laten doen waar ze goed in zijn, en waar de slachtoffers het beste gediend zijn.

Het maakt niet uit of je met een vreemd team werkt.

Als je aangeeft dat je bepaalde bevoegdheden hebt, dan is het aan de leidinggevende om daar wel of geen gebruik van te willen maken.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2005, 11:26:02
Maak gebruik van de aanwezige kennis en vaardigheden in je (sigma) groep. Daar is de patient alleen maar mee gebaat.
Als een arts het leuk zou vinden om binnen de sigma mee te doen, dan hoeft ie van mij niet net te doen alsof hij EHV'er is, sterker nog hij zou nog goed in de problemen kunnen komen als hij dat wel zou doen.

Vergeet niet, wij zijn er voor de patienten , de patienten zijn niet voor ons (c.q. voor onze hobby).
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #7 Gepost op: 7 mei 2005, 15:28:01
tuurlijk is het belang van de patient nummer1 maar ik heb toch mijn bedenkingen. ik weet niet hoe groot de sigma groepen zoal zijn maar ik dacht toch een man of 20 globaal. daar heb ik een bepaald verwachtingspatroon van, niet negatief bedoeld overigens. maar dat geeft dat ik als ik een echte niet geplande inzet heb ik tijdens het aanrijden al taken verdeel en mijn kop vol heb met zaken die geregeld moeten worden. als ik dan ook nog moet gaan inventariseren welke zaken ik wel en niet kan uitbesteden aan de sigma mensen die dit keer mee zijn lijkt mij dat niet optimaal.
mijn menig je komt als sigmalid, wees dan een sigmalid.
misschien dat we op termijn vanuit het nrk wel aangerijkt krijgen dat er een soort taakverdeling daar binnen is maar dan moet er ook een behoorlijke herkenbaarheid zijn.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 7 mei 2005, 19:26:53
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, ieder sigma lid zal een bepaalde set basis vaardigheden moeten beheersen en een set basiskennis moeten hebben.
Je moet er van uit kunnen gaan dat iedereen voor alle standaard taken inzetbaar is.
Dat zelfde geldt bijvoorbeeld ook voor mensen bij de brandweer.

Echter in ieder beroep heb je mensen die in bepaalde zaken net iets beter zijn als anderen, of op een bepaald gebied net iets meer kunnen of weten.
neem bijvoorbeeld de dierenarts die als vrijwillige brandwacht ingezet wordt bij de bevrijding van een te water geraakt dier. het zou dom zijn om niet van zijn kennis en ervaring gebruik te maken, al is hij/zij op dat moment "maar" brandwacht.

Als je je groep kent kun je van die extra kennis of vaardigheden gebruik maken, maar dat hoeft natuurlijk niet als de reguliere plegen het ook aan kunnen.

Ken je de groep niet dan zijn het allemaal gewone sigmaatjes en zet je ze ook als zodanig in.

In mijn visie kan het dus alleen maar voordelen hebben en zal het nooit een nadeel zijn (mits iedeereen dus aan de minumum eisen voldoet)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2005, 20:20:56
Hmm, ieder lid heeft toch zijn eigen kleding? Een label met "VERPLEEGKUNDIGE" of "ARTS" is daar snel opgenaaid... Regel nog even wat die verpleegkundige en arts extra mogen, en je benut de mensen met een extra opleiding, wat nu niet gebeurt...
Arts  www.alphalog.nl