verpleegkundige in een sigma team

Auteur Topic: verpleegkundige in een sigma team  (gelezen 6407 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 27 mei 2005, 18:52:56
Dat is nou precies wat we niet moeten hebben.
Wat Jacques ook zij, als de nood aan de man is, dan kan de meerwaarde benut worden. Niet door allerlei naamplaatjes, maar door houding en goede communicatie moet blijken wat je meerwaarde kan zijn.

Ik denk dat artsen niet bij de SIGMA moeten gaan, want dat leidt alleen maar tot verspilling van hulpcapaciteit of tot frustatie in de keten.

Als je voor arts leert, maar nog niet bevoegd bent, dan heb je zeker vaardigheden die in geval van nood bijzonder welkom kunnen zijn. Biedt ze aan en respecteer het als de AVK er geen gebruik van wil maken.



Tja, helemaal oneens ben ik het niet met het bovenstaande. Hier worden artsen als voorbeeld genomen, maar hetzelfde geld voor verpleegkundigen.

Misschien is het beter om te stellen dat wanneer een SIGMA-lid alleen de SIGMA-handelingen mogen uitvoeren, dat men geen verpleegkundigen en artsen tot het team moet toelaten. Die kan men in noodsituaties veel beter gebruiken in het ziekenhuis, of ze nou wel of geen dienst hebben op dat moment.

Ik zeg niet dat een verpleegkundige/arts in een team geen meerwaarde heeft, integendeel, het maakt je team sterker. Er is meer kennis aanwezig, en ook vaardigheden (kunnen tijdens de lessen heel mooi meewerken). Blijft alleen de vraag of het wel gewenst is dat in het veld ook die kennis en vaardigheden worden toegepast.


HGE GMW

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 10 juli 2005, 23:52:13
Ik kon het niet nalaten te reageren. Ik ben de 1 van de plegen waar patries het op blad 1 over heeft.
Ik deel de grotendeels mening van rick. Bij een preventieve, overzichtelijke inzet zie ik geen kwaad in het door verpleegkundigen of artsen verrichten van extra handelingen of taken, afhankelijk van hun bevoegdheden. En dan nog binnen de speelruimte die de verantwoordelijk avk geeft.
Echter op het moment dat het er echt op aan is er geen tijd om vragen te stellen of om jezelf in de schijnwerpers te zetten door jezelf aan te kondigen als pleeg of arts. Waarschijnlijk zit daar op zo’n moment niemand op te wachten. Je komt aan met je team en met je team heb je vervolgens taken te verrichten. Als team en niet als een groepje solisten. Het is belangrijker dat het team goed functioneert en datgene doet wat er gevraagd en verwacht wordt.
Uiteraard is het wel zo dat een verpleegkundige / arts vaak een beter ontwikkelde klinische blik heeft en daar moet hij / zij ook vooral gebruik van maken. In het belang van de slachtofferbehandeling.
En nee, geen etikettering op de kleding.
Kortom, het aanbod wordt geleverd door de vraag, maar alleen dan als het team op verantwoorde wijze zijn taak blijft uitvoeren.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #22 Gepost op: 11 juli 2005, 03:32:06
Eeeej ik hier, beetje onderkoffer hier rondlopen he   :P
Nurse powerrrrr