Kortom omdat men het zo zielig vindt dat hij nu in een rolstoel zit met een mogelijke dwarslesie wordt hij ontslagen van voorlopige hechtenis.
Sorry hoor maar dat zou niks moeten uitmaken of hij in voorlopige hechtenis blijft ja of nee.
Waar staat dan "omdat men het zo zielig vind" ? Dat maak jij ervan.
Volgens mij zijn er gewoon wetten en regels rond voorlopige hechtenis, en die heeft een rechter te volgen. Het soort misdrijf heeft daar mee te maken, maar dat is geen discussiepunt in dit geval.
Dat is echter niet genoeg. Ook moet er sprake zijn van minstens 1 vaste grond om voorlopige hechtenis te verlenen/verlengen. Die gronden zijn gewoon een vaste lijst, dus niet iets wat betrokkenen zelf kunnen bepalen. Dan moet je denken aan vluchtrisico, direct gevaar voor de samenleving, geschokte rechtsorde, conflict met het opsporingsbelang, etc (er zijn nog meer gronden....). Als geen van deze gronden (meer) van toepassing is, dan zal er geen voorlopige hechtenis worden toegestaan/verlengd.
Voor een persoon die met een (vermoedelijke) dwarsleasie in het Ziekenhuis ligt, zijn de meeste gronden normaal al niet meer van toepassing. Dus heeft de rechter geen wettelijke grond gezien om de hechtenis te verlengen. Dat heeft niks met "zielig" vinden te maken. Je kan het dus niet vergelijken met een uitspraak in een strafzaak, waar een rechter een lagere straf geeft "omdat de dader gewond is geraakt." Hier is het gewoon een kwestie van: is er een grond van toepassing? Nee? dan geen voorlopige hechtenis.
Ook hier geldt gewoon: Een ieder dient de wet te kennen. (Niet dat ik denk, dat ik het wel allemaal ken.
)
Dat is ook het grote verschil tussen de twee partijen in de rechtszaal: Het OM wil alle feiten op tafel, en als daar iemand volgens hun overtuigend schuld aan heeft vervolgen ze hem. De verdedigende partij wil niet alle feiten op tafel, alleen de feiten die in het voordeel van de verdachte spreken. Ja, dan krijg je snel teksten alsof de politie fout was. Ja klopt, dat wil de verdedigende partij namelijk.
Dan bekijk je het OM wel heel rooskleurig. In eerste instantie wil men de feiten. Maar als men tot vervolging overgaat, wil men vooral de feiten op tafel die tot veroordeling kunnen leidden, en niet per se alle feiten. (Waarmee ik niet wil zeggen dat ik geen vertrouwen heb ik het OM. Alleen dat zij net zo goed een "eigen" belang hebben, wat niet perse aansluit bij alle feiten. Volgens mij heeft Nederland ook geen wet die het OM verplicht om alle relevante kennis en informatie te delen met de verdediging. (Of andersom) )