Fysische explosie (overdruk) vrachtwagen met cementpoeder Hanzeweg - Barneveld 06-06-2013

Auteur Topic: Fysische explosie (overdruk) vrachtwagen met cementpoeder Hanzeweg - Barneveld 06-06-2013  (gelezen 9031 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1170783 date=1370544990
De trekker had wel enige schade. Hij is ook zo'n 5 tot 6 meter verplaatst. Hij is tegen de richting van het gat op ge'vlogen.' Dat zou in ieder geval een luchtdruk verplaatsing kunnen bevestigen.

Waarom noem jij het geen explosie? Moet er bij een explosie vuur aanwezig zijn? En weet jij hoe je het dan noemt als er geen vuur bij komt kijken?

Zou het niet kunnen dat door de overdruk de tank opengescheurd is, waarna het cement er als het ware is uitgeblazen? Door het snelle drukverlies kan de trailer dan ook naar achter schieten. Het was een stuk vreemder geweest als de tank met het gat aan deze zijde naar voren was geschoten.

Ik denk dus ook dat het geen explosie is geweest, want dan was waarschijnlijk de schade groter geweest en daarbij: hoe zou die explosie zonder ontstekingsbron hebben kunnen ontstaan? Uitsluiten kunnen we het niet hoor, maar het is niet het meest logische scenario.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1170783 date=1370544990

Waarom noem jij het geen explosie? Moet er bij een explosie vuur aanwezig zijn? En weet jij hoe je het dan noemt als er geen vuur bij komt kijken?
Ik zei al, ik ben er nog niet over uit of het wel of geen explosie is geweest. Feit is wel dat je een ontstekingsbron moet hebben voor een explosie, en die ontstekingsbron kan ik nu even niet plaatsen. Het enige wat een oorzaak zou kunnen zijn is dat tijdens het lossen van de trailer  statische elektriciteit is opgetreden waardoor er een explosie is opgetreden. Zover ik weet moet je tijdens het lossen van dit soort trailers de boel aarden. ;)

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Danny722 link=msg=1170788 date=1370545309
Zou het niet kunnen dat door de overdruk de tank opengescheurd is, waarna het cement er als het ware is uitgeblazen? Door het snelle drukverlies kan de trailer dan ook naar achter schieten. Het was een stuk vreemder geweest als de tank met het gat aan deze zijde naar voren was geschoten.

Ik denk dus ook dat het geen explosie is geweest, want dan was waarschijnlijk de schade groter geweest en daarbij: hoe zou die explosie zonder ontstekingsbron hebben kunnen ontstaan? Uitsluiten kunnen we het niet hoor, maar het is niet het meest logische scenario.

De tank is inderdaad open gebarsten en daarna is het cement over de straat verspreid. Er is een behoorlijke knal geweest. Bij de knal zijn ook ruiten gesneuveld. Er is geen vuur geweest.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1170790 date=1370545539
De tank is inderdaad open gebarsten en daarna is het cement over de straat verspreid. Er is een behoorlijke knal geweest. Bij de knal zijn ook ruiten gesneuveld. Er is geen vuur geweest.

Geen idee hoe groot een klap is als de tank door een teveel aan druk klapt. Denk aan een ballon die je blijft opblazen tot 'ie het begeeft, dat geeft al een drukgolfje. Bij een dergelijke stevige tank zou het zomaar kunnen dat door de vrijgekomen druk de ruiten in de nabije omgeving het begeven. Maar dat kan idd ook door een explosie gekomen zijn, hoe dat dan ook veroorzaakt zou kunnen zijn. Leuke voor Tijgernest, wellicht...!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1170790 date=1370545539
Waarom ik niet helemaal aan een explosie wil , is het volgende. Ik mis een aantal essentiele punten. Je zegt zelf dat er geen vuur is geweest, met een explosie heb je altijd vuurverschijnselen. Ook de ravage is na een explosie vele malen groter. Al zal menig autobezitter daar dat niet met mij eens zijn. ;D
Hier een stukje over stofexplosies
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stofexplosie

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Citaat van: Danny722 link=msg=1170791 date=1370545899
Geen idee hoe groot een klap is als de tank door een teveel aan druk klapt. Denk aan een ballon die je blijft opblazen tot 'ie het begeeft, dat geeft al een drukgolfje. Bij een dergelijke stevige tank zou het zomaar kunnen dat door de vrijgekomen druk de ruiten in de nabije omgeving het begeven. Maar dat kan idd ook door een explosie gekomen zijn, hoe dat dan ook veroorzaakt zou kunnen zijn. Leuke voor Tijgernest, wellicht...!

Juist. Volgens mij is dat wat er gebeurd is. De drukgolf heeft het cementpoeder uit de tanker geblazen en de ravage aangericht in zijn omgeving.

Het woord 'explosie' was de naam die de leek het gegeven heeft. Ik lees dat bij een explosie vuur en ontbranding moet zijn. Daar is zeker geen sprake van geweest. De kunst is om het beestje nu de goeie naam te geven. Ik zou het niet weten.  :)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1170795 date=1370546763
Juist. Volgens mij is dat wat er gebeurd is. De drukgolf heeft het cementpoeder uit de tanker geblazen en de ravage aangericht in zijn omgeving.

Het woord 'explosie' was de naam die de leek het gegeven heeft. Ik lees dat bij een explosie vuur en ontbranding moet zijn. Daar is zeker geen sprake van geweest. De kunst is om het beestje nu de goeie naam te geven. Ik zou het niet weten.  :)
Mwo, het is een leuke discussie geworden. O0

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Ik denk dat hier een druksafety niet geheel goed heeft gewerkt.
Door het opvullen kan een forse overdruk ontstaan in een vat en meestal wordt deze druk afgevoerd door een over/onderdruk ventiel.
Als deze niet (goed) werkt dan kan de overdruk niet weg, zodra de tankwagen dan in de zon komt en deze warmt op dan wordt de druk zo hoog dat de lasnaad deze niet meer kan houden en dan klapt deze op de zwakste plaats open.

Enkele hebben een "scheur naad" zodat deze op een "gewenste" plaats open scheurt.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Stofexplosie bij bedrijf Barneveld
Stofexplosie bij bedrijf Barneveld
 TVGelderland·    
Gepubliceerd op 6 jun 2013

BARNEVELD - Een stofexplosie bij een bedrijf aan de Hanzeweg in Barneveld heeft donderdag een flinke hoeveelheid cementpoeder verspreid.

Een groot deel van het bedrijfsterrein ligt onder het stof. Niemand raakte gewond. Volgens de brandweer ging er iets mis bij het overpompen van het poeder van een silo naar de vrachtwagen.

De ontploffing zorgde voor een flink gat in de vrachtwagen.

Een reinigingsbedrijf begon 's middags met het opruimen van de troep. Medewerkers van de gemeente zeggen blij te zijn dat het niet heeft geregend. Ze denken dat de riolen anders verstopt zouden zijn geraakt.
Samen sterk in de hulpverlening!

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
Nu hij in 'Incidenten' staat ook maar even de betreffende meldingen erbij.  :)

p2kflex
11:04:53 06-06-13GROUP-1Graag tel.contact RAC
0900485BRW Gelderland-Midden (Barneveld) (Koppeling Voertuignavigatie)
0900464BRW Veiligheidsregio Gelderland-Midden (OvD Barneveld Alarmcode)
p2kflex
11:10:10 06-06-13GROUP-2Prio 2 DV Aan instanties HANZEWEG 11 BNV ch03 1441 (vrachtwagen)
0900485BRW Gelderland-Midden (Barneveld) (Koppeling Voertuignavigatie)
0900640BRW Gelderland-Midden (Voorthuizen) (Blusploeg)