Fysische explosie (overdruk) vrachtwagen met cementpoeder Hanzeweg - Barneveld 06-06-2013

Auteur Topic: Fysische explosie (overdruk) vrachtwagen met cementpoeder Hanzeweg - Barneveld 06-06-2013  (gelezen 9029 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

andries

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
ik denk gewoon

misschien een constructie fout, en dan  door het opbouwen van de druk dan het materiaal het niet meer kon hebben, en dat daar door de boel is geploft,


andries

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
en de auto's schoon maken van buiten
 gewoon grote compressor met veel lucht, blaas je het zo schoon


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1170799 date=1370547631
Ik denk dat hier een druksafety niet geheel goed heeft gewerkt.
Door het opvullen kan een forse overdruk ontstaan in een vat en meestal wordt deze druk afgevoerd door een over/onderdruk ventiel.
Als deze niet (goed) werkt dan kan de overdruk niet weg, zodra de tankwagen dan in de zon komt en deze warmt op dan wordt de druk zo hoog dat de lasnaad deze niet meer kan houden en dan klapt deze op de zwakste plaats open.

Enkele hebben een "scheur naad" zodat deze op een "gewenste" plaats open scheurt.

Het overdrukventiel heeft kennelijk niet gewerkt,maar het overdrukventiel (de afblaas) van de compressor waarschijnlijk ook niet en de chauffeur heeft waarschijnlijk niet op de manometers gekeken. (Ik neem aan dat het gebeurde tijdens het leegblazen van de tankwagen.)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Implosie?

Of is daarvoor de schade aan de tank te klein?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Diamondback link=msg=1170864 date=1370554639
Implosie?

Of is daarvoor de schade aan de tank te klein?

Bij een implosie,onderdruk, is de schade in de regel over een groter gebied,ingezet dus,totdat de boel klapt. Daarbij komt dat als de tank scheurt deze bij onderdruk naar binnen in plaats van naar buiten(zoals op het filmpje) scheurt.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
06 06 2013 Grote puinhoop door explosie cementwagen in Barneveld
06 06 2013 Grote puinhoop door explosie cementwagen in Barneveld
 Videovalleyˇ    
Gepubliceerd op 6 jun 2013
Citaat
Een stofexplosie in een vrachtwagen gevuld met cementpoeder heeft donderdagmorgen voor veel overlast gezorgd. Gelukkig vielen er geen gewonden.

De bulkwagen stond aan de Hanzeweg toen rond 11:00 uur de explosie plaats vond. De omgeving in de buurt van de bulkwagen was bedekt met een laag cementpoeder waaronder circa vijftien auto's. Brandweer Voorthuizen werd opgeroepen om te helpen met schoonmaken. Uiteraard niet met water.

Uiteindelijk is een gespecialiseerd bedrijf ingeschakeld om het poeder op te ruimen
Samen sterk in de hulpverlening!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Dat zijn dezelfde beelden als in Mijn video. Alleen gemonteerd door iemand anders, en voor ander Youtube-account.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Bij een implosie zal een tank vanuit het midden over de hele lengte inzakken, een rond vat is zeer goed bestand tegen overdruk maar kan niet tegen onderdruk. Bij een implosie blijven juist de kopwanden vaak redelijk intact.

Bij een (stof)explosie wordt een tank over de gehele oppervlakte aan de explosieve krachten blootgesteld en zal dus ook over de hele oppervlakte zwaar vervormen. Als er zich in deze vrachtwagen een stofexplosie voorgedaan zou hebben zou het voertuig echt niet meer op deze plaats staan maar minstens vele tientallen meters weg geblazen zijn. Ook de oppervlakte van het bij de explosie ontstane gat zou veel groter geweest zijn.

Bij (ernstige) overdruk krijg je exact het beeld wat in de filmpjes te zien is, de vlakke delen kunnen de minste kracht weerstaan en zullen als eerste openscheuren.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Klopt precies wat Aart Rietveld schrijft.

Ik los zelf ook wel eens een bulkwagen met poeder.
I.v.m. statische elektriciteit moeten deze altijd geaard worden aan het chassis van de bulkwagen.
Tevens behoort er in de losslang een koperdraad te zitten welke een 2e aarding is.
Dit om vonkvorming in de slang te voorkomen.
Bij een stofexplosie zou een bulk door de druk bijna uiteenspatten.
Meestal gevolgd door een kettingreactie (wegvliegend stof wat alsnog gaat exploderen).
Die drukopbouw is dan binnen no-time vele malen sneller dan dat de veiligheden kunnen open gaan.
Vaak is de overdruk afgesteld op 1.6 of 1.8 bar terwijl de tank van de bulkwagen getest is tot 3.5 bar of 4 bar.

Zo heb ik eens een bulkwagen gezien die men wilde lossen met perslucht (6-8 Bar) omdat zijn eigen compressor defect was, dat ging ook niet goed.
Daar was de kont van opengescheurd op de lasnaden (zwakste plek van die bulk).

Ik werk dagelijks met poeders (zetmeel) en weet dat dit echt geen explosie is geweest maar overdruk op de bulk.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Citaat van: Peter71 link=msg=1170789 date=1370545377
Ik zei al, ik ben er nog niet over uit of het wel of geen explosie is geweest. Feit is wel dat je een ontstekingsbron moet hebben voor een explosie, en die ontstekingsbron kan ik nu even niet plaatsen. Het enige wat een oorzaak zou kunnen zijn is dat tijdens het lossen van de trailer  statische elektriciteit is opgetreden waardoor er een explosie is opgetreden. Zover ik weet moet je tijdens het lossen van dit soort trailers de boel aarden. ;)

Er zijn chemische en fysische explosies.
Bij een chemische explosie vindt een chemische reactie plaats. De stoffen voor de explosie zijn anders dan de stoffen na de explosie.
Een stofexplosie is een snelle verbranding (chemische reactie) van een fijn verdeelde brandbare stof. Van een stofexplosie kan in dit geval geen sprake van zijn geweest. want cementstof is onbrandbaar. Een stofexplosie van cement is dus onmogelijk. Dat er toevallig veel stof vrijkomt, maakt een klap nog geen stofexplosie, hoogstens een explosie met veel stof.  
Wat wel kan, is dat er een fysische explosie plaatsvindt. Zoals het doorprikken van een ballon. Dat is hier ook gebeurd, t.g.v. overdruk. Hoe dat heeft kunnen gebeuren, hebben diverse anderen al uitgelegd
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter