GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013  (gelezen 73830 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Kan mij voorstellen dat ook de verzekering van Asia foods eisen heeft gesteld. Net de foto's van brandeer Kampen bekeken. Dan ziet het gebouw er redelijk ' ongeschonden'  uit.


JeffreyBrw

  • Fotograaf | Videograaf | Redacteur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
  • 112 volger en redacteur van www.Regio25.nl
    • Regio25.nl
Altijd nieuws gierig | Regio25.nl | @JeffreyBrw


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tegenwoordig willen we overal One-Seven opgooien.  >:D
Maar zou One-Seven van nut zijn geweest om de buitenwand van Asia-foods te beschermen tegen de hitte? Schuim blijft langer plakken aan de gevel.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Thor link=msg=1171615 date=1370765638
Zoals je al noemt het duurt wel even voordat een crashtender ter plaatse is.
De crashtender heeft een voorraad water van ca 10.000 liter,het kanon verbruikt ca 5000 liter per minuut dus binnen ca twee minuten is de tank leeg. Bij de inzet van een crashtender moet je zorgen voor voldoende wateraanvoer dus of twee autospuiten of een GWT. Voldoende wateraanvoer van bij voorkeur open water is de hoogste prioriteit.
Voor het snel en tijdig afschermen van panden die gevaar lopen kun je nmm veel sneller meerdere straatwaterkanonen of aanhangers met een waterkanon erop, inzetten.De meeste autospuiten hebben in de regel een straatwaterkanon aan boord.
Het voordeel van de crashtender is de grote worplengte van ca 70 meter, de crashtender heeft ook schuim aan boord 750 liter,het voordeel van meerdere straatwaterkanonen etc. is de spreiding over de lengte van het te beschermen object.
Het nadeel van de crashtender is de mogelijke lange mobilisatietijd. Het nadeel van de straatwaterkanonen is de minder worplengte.

Als je deze crashtender inzet voor schuimblussing kan hij toch veel meer betekenen ?
om 750 Liter SVM ( schuimvormendmiddel ) te gebruiken heeft hij bij een verhouding van 5% een hoeveelheid van 14.250 Liter water nodig. ( Dat heeft hij zelf aan boord ) . De hoeveelheid ( liter ) schuim die dat geeft heb ik niet paraat, maar zou ( 0ne-seven systeem ) het 7-voudige kunnen zijn , dus (750+14.250) x 7 = 105.000 Liter Schuim.
Dan is hij met een 5000L per minuut nog 21 minuten bezig.

Ik vroeg mij af of dit schuim ook preventief in een deel van de palletvoorraad kan werken als buffer.
WWEMV?
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: bart007 link=msg=1171753 date=1370784957
Als je deze crashtender inzet voor schuimblussing kan hij toch veel meer betekenen ?
om 750 Liter SVM ( schuimvormendmiddel ) te gebruiken heeft hij bij een verhouding van 5% een hoeveelheid van 14.250 Liter water nodig. ( Dat heeft hij zelf aan boord ) . De hoeveelheid ( liter ) schuim die dat geeft heb ik niet paraat, maar zou ( 0ne-seven systeem ) het 7-voudige kunnen zijn , dus (750+14.250) x 7 = 105.000 Liter Schuim.
Dan is hij met een 5000L per minuut nog 21 minuten bezig.

Ik vroeg mij af of dit schuim ook preventief in een deel van de palletvoorraad kan werken als buffer.
WWEMV?
Kijk, er denkt iemand hard op mee! 8) O0


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Citaat van: Peter71 link=msg=1171746 date=1370783734
Tegenwoordig willen we overal One-Seven opgooien.  >:D
Maar zou One-Seven van nut zijn geweest om de buitenwand van Asia-foods te beschermen tegen de hitte? Schuim blijft langer plakken aan de gevel.

Ook bij die hele hoge temperaturen over een langere periode?


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,369
Dat zou je misschien eens gewoon moeten proberen met een paar stapels afgeschreven pallets op een open stuk terrein waar het verder geen kwaad kan (gecontroleerde omstandigheden); ben benieuwd naar het resultaat!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1171758 date=1370785519
Ook bij die hele hoge temperaturen over een langere periode?
Nou, ook met het inschuimen van zo,n wand zul je erbij moeten blijven en ervoor moeten zorgen dat je beschermingslaag instant blijft. Maar zoals Bart007 ook berekend heb je zeker in de beginfase minder water nodig om een wand te beschermen, ook omdat schuim langer op de wand blijft plakken. Kan cruciaal zijn in een fase waarin je waterwinning nog niet in orde is.
Ik weet bv van een brand een paar jaar geleden in Laren (nh), waarbij een zeer grote brand woedde dat ze toen rieten daken hebben ingeschuimt met One-Seven. ;)
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=56936.0


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
2 factoren die in dit verhaal anders zijn dan het verhaal van de rietenkappen.

1. hellingsgraad van de wand en dak ten opzichte van de traditionele hellingsgraad van een rietkap. zijnde loodrecht naar beneden en plat. Plat is een voordeel - loodrecht een nadeel. Rietkap heeft bijna altijd een helling en dat kan voordelig zijn.

2. Oppervlakte van de wand. In deze casus dus glad ten opzichte van zeer ruw. Het 1 zal de schuim gemakkelijk laten afglijden, het ander biedt veel meer hechting.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: André Welten link=msg=1171761 date=1370785756
Dat zou je misschien eens gewoon moeten proberen met een paar stapels afgeschreven pallets op een open stuk terrein waar het verder geen kwaad kan (gecontroleerde omstandigheden); ben benieuwd naar het resultaat!

Het idee achter een schuimblussing is, dat je de vuurhaard afdekt door middel van een laag schuim. Met andere woorden de branddriehoek verbreken door de zuurstof weg te halen. Hierdoor is het noodzakelijk om de volledige vuurhaard af te dekken (vooral bij vloeistofbranden). Anders komt het vuur over je schuim heen en is het effect weg. De belletjes van het schuim zullen door de hitte knappen waardoor je schuim minder wordt. Daarom moet je schuim op blijven brengen voor langere tijd.

In dit geval is het de vraag of het schuim lang genoeg in stand blijft om effectief te zijn. Op Discovery heb ik een keer iets gezien met een materiaal dat ook in luiers zat. Dat was dikker en bleef naar mijn idee beter plakken.