GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013  (gelezen 73824 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Dimeg link=msg=1171767 date=1370786539
Het idee achter een schuimblussing is, dat je de vuurhaard afdekt door middel van een laag schuim. Met andere woorden de branddriehoek verbreken door de zuurstof weg te halen. Hierdoor is het noodzakelijk om de volledige vuurhaard af te dekken (vooral bij vloeistofbranden). Anders komt het vuur over je schuim heen en is het effect weg. De belletjes van het schuim zullen door de hitte knappen waardoor je schuim minder wordt. Daarom moet je schuim op blijven brengen voor langere tijd.

In dit geval is het de vraag of het schuim lang genoeg in stand blijft om effectief te zijn. Op Discovery heb ik een keer iets gezien met een materiaal dat ook in luiers zat. Dat was dikker en bleef naar mijn idee beter plakken.

In mijn gedachtengang dacht ik t.a.v. het schuim niet direct aan blussing.

De immense hoeveelheid opgestapelde pallets leken mij niet meer te blussen. Het is ook het favoriete bestanddeel voor kerstboom- en feestvuren. Het brandbare materiaal houdt heel lang zijn eigen vorm en daardoor zijn eigen zuurstofvoorziening op gang.
Bluswater komt op het ( bovenste ) hout en verdampt voor een groot deel.  (waardoor enige afkoeling )
De pallets raken niet doordrenkt ( minder brandbaar ).
Ik heb een aantal foto's gezien waarop duidelijk te zien was dat er honderden m2 grotendeels as lag. ( niks geblust )

Toen mijn 2e stap, waarom niet alles op bescherming van de rest. ( hetgeen ook veel gebeurde )

En als 3e een zoektocht over schuimblussen.
Als je die constructie van de pallets ( structuur en lucht ) kan verbreken door ze op te vullen met schuim, haal je daarmee de zuurstof weg uit die pallets.  Vandaar mijn vraag of dit , met boven afdichting van de nog niet brandende pallets voldoende buffer zou geven.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: bart007 link=msg=1171753 date=1370784957
Als je deze crashtender inzet voor schuimblussing kan hij toch veel meer betekenen ?
om 750 Liter SVM ( schuimvormendmiddel ) te gebruiken heeft hij bij een verhouding van 5% een hoeveelheid van 14.250 Liter water nodig. ( Dat heeft hij zelf aan boord ) . De hoeveelheid ( liter ) schuim die dat geeft heb ik niet paraat, maar zou ( 0ne-seven systeem ) het 7-voudige kunnen zijn , dus (750+14.250) x 7 = 105.000 Liter Schuim.
Dan is hij met een 5000L per minuut nog 21 minuten bezig.

Ik vroeg mij af of dit schuim ook preventief in een deel van de palletvoorraad kan werken als buffer.
WWEMV?

Als de watertank 15000 liter is en het kanon doet 5000 liter/minuut dan is de tank binnen 15000/5000= 3 minuten leeg. Als je 20 minuten met schuim wilt blussen dan kan je met een tank van 15000 liter ca 750liter/minuut water op de brand spuiten. De verschuimingsfactor heeft daar niets mee te maken,de verschuimingsfactor bepaalt alleen hoeveel schuim er uiteindelijk op de brand komt. 750 liter/minuut betekent wel een geringere worplengte dan 5000 liter/minuut.

Als je een crashtender langere tijd wilt inzetten zul je moeten zorgen voor voldoende wateraanvoer,ideaal zeg 5000 liter/minuut,300 ton/uur en dat betekent als we ook wat verlies in de veelal lange aanvoerleidingen meenemen twee autospuiten of een GWT.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Thor link=msg=1171776 date=1370787733
Als de watertank 15000 liter is en het kanon doet 5000 liter/minuut dan is de tank binnen 15000/5000= 3 minuten leeg. Als je 20 minuten met schuim wilt blussen dan kan je met een tank van 15000 liter ca 750liter/minuut water op de brand spuiten. De verschuimingsfactor heeft daar niets mee te maken,de verschuimingsfactor bepaalt alleen hoeveel schuim er uiteindelijk op de brand komt. 750 liter/minuut betekent wel een geringere worplengte dan 5000 liter/minuut.

Voor zover ik het kan nakijken heb je gelijk Thor, het schuim komt pas na de pomp bij het water, dus de pomp kan in ruim 2 minuten klaar zijn. Wat een ideale werkdruk voor dit schuimproject is, weet ik niet.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: bart007 link=msg=1171779 date=1370788338
Voor zover ik het kan nakijken heb je gelijk Thor, het schuim komt pas na de pomp bij het water, dus de pomp kan in ruim 2 minuten klaar zijn. Wat een ideale werkdruk voor dit schuimproject is, weet ik niet.

Je hebt twee systemen het zogenaamde rond de pomp systeem waarbij het schuimvormende middel voor de pomp aan het water wordt toegevoegd en in de pomp wordt gemixed, dat gebeurt in fracties van seconden en middels een injector na de pomp.
Het eerste systeem wordt bij vrijwel alle grotere volumes toegepast,de mixers worden wel gebruikt tussen 3" slangen,dus zeer beperkte volumen.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
bedankt voor je info, ik had alleen het onderstaande gelezen,

Citaat
Het schuim wordt gemaakt door eerst het schuimvormend middel aan het water toe te voegen in een tussenmenger en daarna lucht toe te voegen met behulp van een schuimstraalpijp. Bij zwaar schuim is een tussenmenger soms overbodig en wordt het SVM in de schuimstraalpijp aan het water toegevoegd.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandblusschuim
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: bart007 link=msg=1171775 date=1370787595
In mijn gedachtengang dacht ik t.a.v. het schuim niet direct aan blussing.

De immense hoeveelheid opgestapelde pallets leken mij niet meer te blussen. Het is ook het favoriete bestanddeel voor kerstboom- en feestvuren. Het brandbare materiaal houdt heel lang zijn eigen vorm en daardoor zijn eigen zuurstofvoorziening op gang.
Bluswater komt op het ( bovenste ) hout en verdampt voor een groot deel.  (waardoor enige afkoeling )
De pallets raken niet doordrenkt ( minder brandbaar ).
Ik heb een aantal foto's gezien waarop duidelijk te zien was dat er honderden m2 grotendeels as lag. ( niks geblust )

Toen mijn 2e stap, waarom niet alles op bescherming van de rest. ( hetgeen ook veel gebeurde )

En als 3e een zoektocht over schuimblussen.
Als je die constructie van de pallets ( structuur en lucht ) kan verbreken door ze op te vullen met schuim, haal je daarmee de zuurstof weg uit die pallets.  Vandaar mijn vraag of dit , met boven afdichting van de nog niet brandende pallets voldoende buffer zou geven.

Ik twijfel of je de schuimlaag lang genoeg in stand kunt houden, omdat de hitte erg groot is, maar het is zeker het proberen waard.


Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
De TS van Zwartsluis, die gisteravond is ingezet als aflossing is niet heelhuids teruggekeerd. Er is in één keer 5 bar op de pomp gezet vanuit het WTS, wat de pomp niet aan kon.. (zoiets). Zal dus moeten worden gerepareerd. Tot die tijd staat de 1831 op de post.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Citaat van: Pino112 link=msg=1171792 date=1370791629
De TS van Zwartsluis, die gisteravond is ingezet als aflossing is niet heelhuids teruggekeerd. Er is in één keer 5 bar op de pomp gezet vanuit het WTS, wat de pomp niet aan kon.. (zoiets). Zal dus moeten worden gerepareerd. Tot die tijd staat de 1831 op de post.
5 bar inkomende druk mag en kan geen probleem zijn. Wel de waterslag bij deze druk.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: rsc link=msg=1171798 date=1370792332
5 bar inkomende druk mag en kan geen probleem zijn. Wel de waterslag bij deze druk.

5 bar inkomende druk in je pomp ligt die echt in stukjes hoor.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Citaat van: Dimeg link=msg=1171801 date=1370793355
5 bar inkomende druk in je pomp ligt die echt in stukjes hoor.
Dan zouden toch al heel wat pompen onder mijn handen de geest hebben moeten geven. Dat hebben ze niet.