Het idee achter een schuimblussing is, dat je de vuurhaard afdekt door middel van een laag schuim. Met andere woorden de branddriehoek verbreken door de zuurstof weg te halen. Hierdoor is het noodzakelijk om de volledige vuurhaard af te dekken (vooral bij vloeistofbranden). Anders komt het vuur over je schuim heen en is het effect weg. De belletjes van het schuim zullen door de hitte knappen waardoor je schuim minder wordt. Daarom moet je schuim op blijven brengen voor langere tijd.
In dit geval is het de vraag of het schuim lang genoeg in stand blijft om effectief te zijn. Op Discovery heb ik een keer iets gezien met een materiaal dat ook in luiers zat. Dat was dikker en bleef naar mijn idee beter plakken.
In mijn gedachtengang dacht ik t.a.v. het schuim niet direct aan blussing.
De immense hoeveelheid opgestapelde pallets leken mij niet meer te blussen. Het is ook het favoriete bestanddeel voor kerstboom- en feestvuren. Het brandbare materiaal houdt heel lang zijn eigen vorm en daardoor zijn eigen zuurstofvoorziening op gang.
Bluswater komt op het ( bovenste ) hout en verdampt voor een groot deel. (waardoor enige afkoeling )
De pallets raken niet doordrenkt ( minder brandbaar ).
Ik heb een aantal foto's gezien waarop duidelijk te zien was dat er honderden m2 grotendeels as lag. ( niks geblust )
Toen mijn 2e stap, waarom niet alles op bescherming van de rest. ( hetgeen ook veel gebeurde )
En als 3e een zoektocht over schuimblussen.
Als je die constructie van de pallets ( structuur en lucht ) kan verbreken door ze op te vullen met schuim, haal je daarmee de zuurstof weg uit die pallets. Vandaar mijn vraag of dit , met boven afdichting van de nog niet brandende pallets voldoende buffer zou geven.