GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer Grote brand inzet compagnie (Kloek pallets) Eckertstraat - Kampen 08-06-2013  (gelezen 74654 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Citaat van: Dimeg link=msg=1171801 date=1370793355
5 bar inkomende druk in je pomp ligt die echt in stukjes hoor.

5 bar inkomende druk op de pompingang kan geen probleem zijn, wel wanneer je deze druk op de tankingang zet, dan barst de tank door de te hoge druk omdat de ontluchting niet kan volgen.
Je moet natuurlijk el bedacht zijn op drukslagen, maar daar moeten de mensen aan de WTS opletten. En ook als pompbedienaar moet je dan goed opletten dat je niet te snel je pompingang openzet, dus niet in een keer maar rustig openen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
ik weet niet anders dan dat wij knijpen op het varken van het WTS of dat de pompbediener zelf de druk knijpt, omdat de TS'en absoluut geen 5 bar binnen willen krijgen..   ???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Dimeg link=msg=1171836 date=1370798182
ik weet niet anders dan dat wij knijpen op het varken van het WTS of dat de pompbediener zelf de druk knijpt, omdat de TS'en absoluut geen 5 bar binnen willen krijgen..   ???
De pomp kan makkelijk 5 bar hebben, de tank zeker niet, reden heeft ffemt al uitgelegt. Ga je een keer oefenen op het oefencentrum in Zweden staat daar altijd 5 bar op de brandkranen. Daar moeten de chauffeurs juist knijpen om de tank te beschermen.
Maar ik mag toch hopen dat je met WTS niet via de tank gaat werken, je krijgt dan toch vuil binnen.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: Peter71 link=msg=1171838 date=1370798352
De pomp kan makkelijk 5 bar hebben, de tank zeker niet, reden heeft ffemt al uitgelegt. Ga je een keer oefenen op het oefencentrum in Zweden staat daar altijd 5 bar op de brandkranen. Daar moeten de chauffeurs juist knijpen om de tank te beschermen.
Maar ik mag toch hopen dat je met WTS niet via de tank gaat werken, je krijgt dan toch vuil binnen.

er hangt nu een groot vraagteken boven mijn hoofd.. Het klinkt logisch zoals je het zegt. Ik ga het even terug vragen aan de pompbedieners van de vorige inzet. Want ik weet wel zeker dat ze toen het verhaal 'anders gaat de pomp stuk' vertelden..  e050


Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
Ik heb niet veel verstand van pompen ed, maar mij werd verteld dat de keerringen er uit vlogen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De pomp van de autospuit is ontworpen om normaal max. ca 15 bar druk te leveren en getest op een aanzienlijk horgere druk.
Als je met 5 bar binnenkomt en de pomp zou 15 bar leveren bij max. toeren wordt de totale druk in de pomp 15+5=20 Bar.

Als je GWT of een andere autospuit koppelt op de zuig(aanjaagverband) moet je in eerste instantie de zuig knijpen,zorgen dat de autospuit water levert,dan het toerental en dus de druk verder opvoeren en de zuig verder open zetten totdat de gewenste druk is bereikt.(druk af te lezen van de manometer.)

Waterslag is een van de voornaamste bronnen van problemen,zeker bij langere transportleidingen.
Daarom is het belangrijk dat de druk bij de haler voorzichtig en met enig geduld wordt opgebouwd,de transportleiding langzaam opvult en bij de ontvanger wordt geknepen totdat de hele transportleiding is opgevuld.

Een andere mogelijkheid is dat als de pomp op volle toeren draait en de ingangsdruk op de pomp zeg 10 bar is er plotseling een of meerdere grote afnemers worden dichtgezet loopt de druk ook snel zeer hoog op.

De aanvoerleiding van GWT was behoorlijk lang dus het kan zijn dat er waterslag is opgetreden bij het opbouwen naar een autospuit.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Voor iedere pomp is een NPSH curve beschikbaar.Daarin kun je de relaties vinden tussen de ingangsdruk,uitgangsdruk en het volume (afhankelijk van het toerental van de pomp).
Bij afleggen van open water varieert de ingangsdruk van -1 tot -6 meter mwk (max -10 m maar dan levert de pomp vrijwel niets meer).De NPSH curve leert datr de prestaties van de pomp,druk/volume) behoorlijk afhankelijk zijn van die ingangsdruk.
Aangesloten op een brandkraan zal de ingangsdruk varieren van 5 tot ca 25 m (mwk).
Aangesloten op een andere autospuit zal de ingangsdruk varieren van 10-120 mwk.

Daar moet je als pompbediende wel rekening mee houden en de manometer goed in de gaten houden.

Een dompelpomp heeft een Q/h curve (volume/druk kromme) omdat een dompelpomp in het water ligt en de aanzuighoogte dus niet meespeelt.


ricky-power

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1171431 date=1370703347
Voertuigenlijstje:

Tankautospuiten:
IJsselland
Steenwijk 1231 (Restdekking)
Giethoorn 1234 (Restdekking)
Kampen 1430
Kampen 1431
IJsselmuiden 1432
Zwolle (Noord) 1631
Hasselt 1830
Genemuiden 1831
Genemuiden 1832

VNOG
Hattem 6631
Wezep/Hattemerbroek 6741
Oldebroek 6742
Elburg 6941
Elburg 6942

Flevoland
Ens 6134
Dronten 5532

Hoogwerkers:
Kampen 1450
Zwolle 1650

Hulpverleningsvoertuigen:
IJsselland
Kampen 1470

VNOG
Heerde 6872
Elburg 6971

Flevoland
Dronten 5572

Tankwagens
VNOG
Hattem 6661
Oldebroek 6768

Haakarmvoertuigen + bakken:
IJsselland
Zwolle 1682 + 1667
Zwolle 1687 + 1695
Zwolle (....)  + 1666
Heino 2685 + 2684

VNOG
Elburg 9682 + 9661
Vaassen 9688 + 9766


Verzorging:
Heino 2682

Officieren:
IJsselland
AGS 1020
HSB 1090
HOvD 1091
??    1092
OvD Steenwijkerland 1295
OvD Kampen 1490
OvD Zwolle 1690
OvD Dalfsen/Staphorst/Zwaterwaterland 2090
OvD Ommen/Hardenberg 2390
OvD Olst/Wijhe/Raalte 2590

Gele tak
IJsselland
OvDG 04-80?
HS-GHOR

VNOG
OvDG West
CGV
HMKA

De TS van Meppel is ook ter plaatse geweest met de 03-9232


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Pino112 link=msg=1171565 date=1370733779
Geüpdatete voertuigenlijst dubbele compagnie-inzet GRIP 2 palletfabriek, Kampen

IJsselland/Noord-Oost-Gelderland
Tankautospuit
1231 TS Steenwijk (herbezetting Kampen)
1232 TS Steenwijk
1234 TS Giethoorn (herbezetting Steenwijk)
1239 TS Kuinre (aflossing)
1430 TS Kampen
1431 TS Kampen
1432 TS IJsselmuiden
1630 TS Zwolle Hoofdpost
1631 TS Zwolle Noord
1632 TS Zwolle Noord (aflossing)
1633 TS Zwolle Hoofdpost (herbezetting)
1830 TS Hasselt
1831 TS Genemuiden
1832 TS Genemuiden
1833 TS Zwartsluis (aflossing)
1930 TS Staphorst (aflossing)
2241 TS Ommen (WTS 2500)
2332 TS De Krim (aflossing)
2533 TS Welsum (aflossing)
2632 TS Heeten (aflossing)
2831 TS Deventer Hoofdpost (WTS 2500)
6641 TS Hattem
6741 TS Hattemerbroek-Wezep
6742 TS Oldebroek
6941 TS Elburg
6942 TS Elburg
7741 TS Apeldoorn Centrum (WTS 2500)

Redvoertuigen
1450 HW Kampen
1650 HW Zwolle Hoofdpost

Hulpverleningsvoertuigen
1470 HV-2+ Kampen
6872 HV-2 Heerde
6971 HV-2 Elburg

Tankwagens
1460 TW Kampen
6661 TW Hattem
6768 TW Oldebroek

Slangenwagens
1463 SL IJsselmuiden (WTS 500)

Haakarmvoertuigen
1285 HA Steenwijk
1682 HA Zwolle Hoofdpost
1686 HA Zwolle Hoofdpost
1687 HA Zwolle Hoofdpost
2285 HA Ommen
2685 HA Heino
2885 HA Deventer Hoofdpost
9682 HA Elburg
9688 HA Vaassen
9689 HA Apeldoorn Zuid

Haakarmbakken
1265 DPH Steenwijk (WTS 1000)
1275 HVH-Verlichting Steenwijk
1665 DPA Ommen
1666 SLH Ommen (WTS 2500)
1667 DPH Zwolle Hoofdpost (WTS 1000)
1695 COH Zwolle Hoofdpost
2265 DPA Deventer-Hoofdpost
2266 SLH Deventer-Hoofdpost (WTS 2500)
2684 VZH Heino
9661 DPH Elburg (WTS 1000)
9664 DPA Apeldoorn-Zuid
9668 SLH Apeldoorn Zuid (WTS 2500)
9766 DPH Vaassen (WTS 1000)

Dienstvoertuigen
1020 DA AGS
1090 DA HSvD
1091 DA HOvD Zuidoost
1092 DA HOvD Noordwest
1295 DA OvD Steenwijkerland
1401 DB IJsselmuiden
1402 DB Kampen (Logistiek)
1490 DA OvD Kampen/IJsselmuiden
1690 DA OvD Zwolle
2090 DA OvD Dalfsen/Zwartewaterland/Staphorst
2390 DA OvD Ommen/Hardenberg
2581 DB Heino (Lichtcontainer)
2590 DA OvD Olst/Wijhe/Raalte

Overige voertuigen
2682 VW Heino (waterkanonnen)
7780 VW Apeldoorn Zuid
MSA Kampen
MSA IJsselmuiden

Flevoland
Tankautospuiten
5531 TS Dronten
5532 TS Dronten
5534 TS Swifterbant (herbezetting Dronten)
6134 TS Ens

Dienstvoertuigen
5091 DA OvD Midden
6091 DA OvD Noord (naar GRIP 2 Dronten)
9593 DA HOvD
9594 DA RCvD

Overige voertuigen
5572 HV-2 Dronten
8096 COH Dronten
8484 HA Dronten

Wát een lijst.

De 1463 van IJsselmuiden is naast slangenwagen (1800m 3") ook een dompelpomp unit van ca 192 m3/uur.(3200 l/min)


3Dfog

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Citaat van: Peter71 link=msg=1171746 date=1370783734
Tegenwoordig willen we overal One-Seven opgooien.  >:D
Maar zou One-Seven van nut zijn geweest om de buitenwand van Asia-foods te beschermen tegen de hitte? Schuim blijft langer plakken aan de gevel.

@Peter, zie rapportage van ing. J.J. Cnossen GIFireE, analyse en beschouwing brandverloop en brandbestrijding
bedrijfshal aan de Marconistraat te Harlingen 20 maart 2012. 1-7 niet geschikt voor dit doel.