Dit gaat niet op bij een uitstroom van brandbaar produkt.
Dat je eerst wil gaan koelen om het verbranden van je schuim dat is minder snel nodig als je gebruik maakt van "zwaar" schuim, dit betekend dat er veel water (koeling) in zit en weinig lucht. Hier kan je dan ook een grote worplengte mee krijgen.
Het gevaar van koelen met water bij een brand met produktuitstroom is dat je deze over een grote oppervlakte gaat verspreiden en dan is het niet meer onder controle te krijgen.
Dus een overmaat aan water zou ik niet doen, voor je het weet loop je achter de feiten aan en breng je jezelf in gevaar.
http://www.youtube.com/watch?v=y3pvEtva40Q
Dit is een mooi voorbeeld van bluswater en produkt dat erop drijft, is niet meer in de hand te houden..
En toen werd het ook de filmer te heet voor de deur !
Ik heb het over ladingbranden in een of meerdere tanks van tankers.
De sleepboten/supply boats etc. met fi/fi die bij dit soort calamiteiten worden ingezet hebben een eigen bescherming(self protection system) in de vorm van een watergordijn dat het hele schip middels nozzles van top tot teen zeer goed beschermt middels een overmaat aan water.
Bij tankers kun je ook met een uitstromende brandende lading te maken krijgen,zeker nadat de brand is ontstaan na een explosie of aanvaring.
De lading stroomt op zee en verwaait al brandend. Je hebt dan vaak ook het voordeel dat je de brand van boven de wind kan aanpakken,het blussende vaartuig kan zich gemakkelijk (her)positioneren als daartoe de noodzaak mocht ontstaan.
Bij tankerbranden is dan ook het advies van de kenners op dit gebied eerst zoveel mogelijk de aanliggende tanks koelen,steeds verder naar de brand toewerken en als je de indruk hebt dat de boel voldoende is afgekoeld een schuimaanval terwijl je de aanliggende tanks koel houdt middels een overmaat aan water.
Voor de bestrijding/beheersing van branden aan boord van tankers middels de eigen fi/fi sleepboten in de buurt van de terminals heb ik voor o.a. Esso(Fawley) en BP (Hoint Point) heb ik in samenspraak met de bedrijfsbrandweer en de lokale brandweer de aanpak en regelmatige oefeningen uitgebreid in handboeken omschreven.
Het filmpje geeft overigens aan de grote waarde van o.a. "aarden dijkjes" van voldoende hoogte en een bassin van voldoende capaciteit om iedere tank in tankparken,dan kan bij een brandend tanks de vloeistof in ieder geval niet over het terrein gaan lopen.