Als het een onderdeel van een onderoek is dan weten we allebei het antwoord.. centen! De dienst krijgt dan een bedrag per geincludeerde patient. Deze bedragen kunnen soms behoorlijk oplopen. Zie ook de ATLANTIC en Euromax trials. Of het zinnig is, dat doet er niet toe. Troponinebepaling in de ambulancezorg heeft geen toegevoegde waarde omdat wij hier overal binnen een redelijke termijn in een ziekenhuis kunnen zijn. Een troponinebepaling is evenmin bepalend voor het vervoer als een ECG. Zover waren de broeders toch nog wel, hoor...
CM
Pre-hospitaal Brilique toedienen (atlantic trial) doe je bij een instabiele angina pectoris, een hartinfarct met ST-elevatie en een hartinfarct zonder ST-elevatie. Troponine bepalen is zinloos, tijdrovend, kostenverhogend, etc.
Sinds vorig jaar stelt men (o.a. plato-study) dat Ticagrelor de voorkeur verdient bij NSTE-ACS boven Clopidogrel. Prasugrel kan de vuilnisbak in.
Onlangs las ik op dit forum dat ergens in het zuiden van het land tien ziekenhuizen en de regionale ambulancediensten allemaal Brilique gebruiken in kader van medicatieveiligheid. Ik heb van een moderator en enkele forumleden PM berichten ontvangen of het hier echt om veiligheid ging of om een goede deal. In eerste instantie heb ik geantwoord dat het beide is, aangezien het voor de patient het beste medicijn lijkt. Alleen had ik het toen mis over de prijs, Clopidogrel is ongeveer de helft goedkoper.
Verzekeraars en overheid moeten eigenlijk de keuze maken of ambulancediensten Ticagrelor gebruiken of niet. Zij moeten de keuze maken of de extra kosten opwegen tegen de te behalen voordelen. Zowel cardiologen als de ambulancediensten moeten daarbij ook duidelijk maken waarom ze het argument medicatieveiligheid gebruiken. Het is namelijk geen probleem als de ambulancedienst Clopidrogel gebruikt en men later in het ziekenhuis overschakelt naar Ticagrelor.
Wat ik nog vreemder vindt is dat een aantal ziekenhuizen en ambulancediensten in een regio deze keuze maken terwijl er een Landelijk Ambulance Protocol is. Waarom wijkt met regionaal af en als het echt de beste keuze is waarom voert men het niet landelijk in?
(NSTE-ACS = hartinfarct zonder ST-elevatie)