Troponine bepaling in de ambulance

Auteur Topic: Troponine bepaling in de ambulance  (gelezen 14317 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 16 juni 2013, 12:21:19
Citaat van: CM link=msg=1173705 date=1371292805
Als het een onderdeel van een onderoek is dan weten we allebei het antwoord.. centen! De dienst krijgt dan een bedrag per geincludeerde patient. Deze bedragen kunnen soms behoorlijk oplopen. Zie ook de ATLANTIC en Euromax trials. Of het zinnig is, dat doet er niet toe. Troponinebepaling in de ambulancezorg heeft geen toegevoegde waarde omdat wij hier overal binnen een redelijke termijn in een ziekenhuis kunnen zijn. Een troponinebepaling is evenmin bepalend voor het vervoer als een ECG. Zover waren de broeders toch nog wel, hoor... ;)

CM

Pre-hospitaal Brilique toedienen (atlantic trial) doe je bij een instabiele angina pectoris, een hartinfarct met ST-elevatie en een hartinfarct zonder ST-elevatie. Troponine bepalen is zinloos, tijdrovend, kostenverhogend, etc.

Sinds vorig jaar stelt men (o.a. plato-study) dat Ticagrelor de voorkeur verdient bij NSTE-ACS boven Clopidogrel. Prasugrel kan de vuilnisbak in.

Onlangs las ik op dit forum dat ergens in het zuiden van het land tien ziekenhuizen en de regionale ambulancediensten allemaal Brilique gebruiken in kader van medicatieveiligheid. Ik heb van een moderator en enkele forumleden PM berichten ontvangen of het hier echt om veiligheid ging of om een goede deal. In eerste instantie heb ik geantwoord dat het beide is, aangezien het voor de patient het beste medicijn lijkt. Alleen had ik het toen mis over de prijs, Clopidogrel is ongeveer de helft goedkoper.

Verzekeraars en overheid moeten eigenlijk de keuze maken of ambulancediensten Ticagrelor gebruiken of niet. Zij moeten de keuze maken of de extra kosten opwegen tegen de te behalen voordelen. Zowel cardiologen als de ambulancediensten moeten daarbij ook duidelijk maken waarom ze het argument medicatieveiligheid gebruiken. Het is namelijk geen probleem als de ambulancedienst Clopidrogel gebruikt en men later in het ziekenhuis overschakelt naar Ticagrelor.

Wat ik nog vreemder vindt is dat een aantal ziekenhuizen en ambulancediensten in een regio deze keuze maken terwijl er een Landelijk Ambulance Protocol is. Waarom wijkt met regionaal af en als het echt de beste keuze is waarom voert men het niet landelijk in?

(NSTE-ACS  = hartinfarct zonder ST-elevatie)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #31 Gepost op: 16 juni 2013, 16:59:39
Een beetje MI krijgt Ascal, Tica, heparine en fondaparinux voor de kiezen... Om hier wat veiligheid bij in te bouwen is er de CRUSADE bleeding risk score bedacht, waarbij mensen met een hoog risico op een bloedingscomplicatie een andere kruidenmix krijgen. Alleen weet je dat pre-hospitaal niet. ;)
Arts  www.alphalog.nl

xangadib

• IvP
  • Forum gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 16 juni 2013, 19:51:35
Citaat van: 024 link=msg=1173532 date=1371240631
In de eerste twee uur na een hartinfarct kan je wel een verhoging vastsstellen. De ambulancebroeder moet dan direct bij aankomst een test doen, een kopje thee drinken, een plasje doen, klaverjassen met zijn chauffeur en daarna nog een keer test doen.

Je kunt ook de patient naar het ziekenhuis brengen. Na een uur of drie begint tropine-t duidelijk te stijgen, de piek (waarde meer dan 10 keer de normaalwaarde) wordt ongeveer 12 uur na het infarct bereikt. Pas 14 dagen later is het de waarde weer genormaliseerd.

Maar als de avp nou prikt, patient en uitslag van de test in het ziekenhuis presenteert, scheelt dat dan klaverjassen/toepen en thee drinken in het ziekenhuis?
Digitaal onderzoek

oma

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 16 juni 2013, 20:23:00
Citaat van: xangadib link=msg=1174088 date=1371405095
Maar als de avp nou prikt, patient en uitslag van de test in het ziekenhuis presenteert, scheelt dat dan klaverjassen/toepen en thee drinken in het ziekenhuis?

Nee, het scheelt geen tijd in het ziekenhuis. Die enkele uitslag van de troponinetest van de ambulanceverpleegkundige is niet relevant in de kliniek. In het ziekenhuis zal deze test sowieso worden gedaan en in een later stadium nogmaals. De bepaling door de ambulancebroeder kan niet eens gebruikt worden als eerste testuitslag omdat je twee testuitslagen gedaan door hetzelfde lab op hetzelfde apparaat met elkaar wilt vergelijken.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 16 juni 2013, 20:38:42
Citaat van: Delta link=msg=1174042 date=1371394779
Een beetje MI krijgt Ascal, Tica, heparine en fondaparinux voor de kiezen... Om hier wat veiligheid bij in te bouwen is er de CRUSADE bleeding risk score bedacht, waarbij mensen met een hoog risico op een bloedingscomplicatie een andere kruidenmix krijgen. Alleen weet je dat pre-hospitaal niet. ;)

In landelijk ambulanceprotocol staat Ascal 500 mg i.v. of 360 mg p.o. + Clopidrogel 600 mg p.o. + 5000 heparine IE i.v. bij STEMI. Als je veilige zorg wilt geven begin je daar niet eens aan. Als je zeker weet dat het bloedingsrisico minimaal is kan je deze therapie opstarten, als je zeker weet dat het bloedingsrisico hoog is geef je deze therapie niet. Verantwoorde ambulancezorg gaat in het midden zitten, namelijk alleen Ascal geven, aangezien het ziekenhuis altijd dichtbij is.

600 mg Clopidogrel is vermoedelijk bedacht door interventie-cardiologen die binnen een paar uur een PCI willen gaan doen. In Nederland zou je het ook achterwege kunnen laten en in het ziekenhuis kunnen beginnen met 300 mg.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 17 juni 2013, 15:16:09
Citaat van: CM link=msg=1173864 date=1371326263
Oh, maar dan kan de lijst nog veel langer worden...

''Stay & Play'', wordt dan steeds meer; ''Check & Pay''    ;) ;) :P :D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 17 juni 2013, 15:21:00
Citaat van: 024 link=msg=1173981 date=1371378079
Pre-hospitaal Brilique toedienen (atlantic trial) doe je bij een instabiele angina pectoris, een hartinfarct met ST-elevatie en een hartinfarct zonder ST-elevatie. Troponine bepalen is zinloos, tijdrovend, kostenverhogend, etc.

Sinds vorig jaar stelt men (o.a. plato-study) dat Ticagrelor de voorkeur verdient bij NSTE-ACS boven Clopidogrel. Prasugrel kan de vuilnisbak in.

Onlangs las ik op dit forum dat ergens in het zuiden van het land tien ziekenhuizen en de regionale ambulancediensten allemaal Brilique gebruiken in kader van medicatieveiligheid. Ik heb van een moderator en enkele forumleden PM berichten ontvangen of het hier echt om veiligheid ging of om een goede deal. In eerste instantie heb ik geantwoord dat het beide is, aangezien het voor de patient het beste medicijn lijkt. Alleen had ik het toen mis over de prijs, Clopidogrel is ongeveer de helft goedkoper.

Verzekeraars en overheid moeten eigenlijk de keuze maken of ambulancediensten Ticagrelor gebruiken of niet. Zij moeten de keuze maken of de extra kosten opwegen tegen de te behalen voordelen. Zowel cardiologen als de ambulancediensten moeten daarbij ook duidelijk maken waarom ze het argument medicatieveiligheid gebruiken. Het is namelijk geen probleem als de ambulancedienst Clopidrogel gebruikt en men later in het ziekenhuis overschakelt naar Ticagrelor.

Wat ik nog vreemder vindt is dat een aantal ziekenhuizen en ambulancediensten in een regio deze keuze maken terwijl er een Landelijk Ambulance Protocol is. Waarom wijkt met regionaal af en als het echt de beste keuze is waarom voert men het niet landelijk in?

(NSTE-ACS  = hartinfarct zonder ST-elevatie)

Het LPA heeft meestal een doorlooptijd van 3  4 jaren, dus wordt het al heel snel ingehaald door medische ontwikkeling- en onderzoekresultaten, bijstellen ervan is dus nodig dmv nationale/regionale protocolaanpassingen. Haaglanden heeft bijv. sinds maart dit jaar ook Ticagrelor ipv Plavix in de schappen. Landelijke invoer verdient natuurlijk de voorkeur. net zoals een landelijke ambulancezorgvoorziening veel slagvaardiger en efficienter en goedkoper kan opereren dan nu het geval is met verschillende RAV-en....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 17 juni 2013, 15:26:17
Citaat van: 024 link=msg=1174111 date=1371407922
In landelijk ambulanceprotocol staat Ascal 500 mg i.v. of 360 mg p.o. + Clopidrogel 600 mg p.o. + 5000 heparine IE i.v. bij STEMI. Als je veilige zorg wilt geven begin je daar niet eens aan. Als je zeker weet dat het bloedingsrisico minimaal is kan je deze therapie opstarten, als je zeker weet dat het bloedingsrisico hoog is geef je deze therapie niet. Verantwoorde ambulancezorg gaat in het midden zitten, namelijk alleen Ascal geven, aangezien het ziekenhuis altijd dichtbij is.

600 mg Clopidogrel is vermoedelijk bedacht door interventie-cardiologen die binnen een paar uur een PCI willen gaan doen. In Nederland zou je het ook achterwege kunnen laten en in het ziekenhuis kunnen beginnen met 300 mg.

Mijn regio, Haaglanden, hanteert ism Haga Cardiointerventie prehospitaal 250 mg Ascal per os/IV, Ticagrelor 180mg en Heparine 5000 EH en bij (verdenking AMI) STEMI directe presentatie bij haga volgt tbv spoed PCI.
Bij indirecte presentatie via een SEH wordt op SEH gestart met de prehospitale medicatie aangevuld met nog eens 250 ascal iv/p os en antistolling naar keuze via perfursor. waarna spoedoverplaatsing voor PCI Haga volgt.
En omdat we zo zuinig en voorzichtig met de patienten omspringen mogen na de huisartsen nu ook wij heparine IV geven  ;)
* natuurlijk volgen we mbt de AS wel de vastgestelde exclusiecriteria.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 17 juni 2013, 15:41:32
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1174404 date=1371475577
Mijn regio, Haaglanden, hanteert ism Haga Cardiointerventie prehospitaal 250 mg Ascal per os/IV, Ticagrelor 180mg en Heparine 5000 EH en bij (verdenking AMI) STEMI directe presentatie bij haga volgt tbv spoed PCI.
Bij indirecte presentatie via een SEH wordt op SEH gestart met de prehospitale medicatie aangevuld met nog eens 250 ascal iv/p os en antistolling naar keuze via perfursor. waarna spoedoverplaatsing voor PCI Haga volgt.
En omdat we zo zuinig en voorzichtig met de patienten omspringen mogen na de huisartsen nu ook wij heparine IV geven  ;)
* natuurlijk volgen we mbt de AS wel de vastgestelde exclusiecriteria.

Wij zijn ook overgestapt op ticagrelor ipv clopidogrel. Op basis van wetenschappelijk onderzoek, heb ik mij laten vertellen. Het zou best kunnen zijn dat het wel in LPA 8 wordt opgenomen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

oma

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 17 juni 2013, 15:57:20
Citaat van: CM link=msg=1174409 date=1371476492
Wij zijn ook overgestapt op ticagrelor ipv clopidogrel. Op basis van wetenschappelijk onderzoek, heb ik mij laten vertellen. Het zou best kunnen zijn dat het wel in LPA 8 wordt opgenomen.

CM

Dat is die Plato study, die loopt al jaren. Vorig jaar kwam er een publicatie dat Ticagrelor de voorkeur verdient. Dat maakt het niet dat Clopidogrel ineens slecht is. Mij kan het niets schelen; Ticagrelor of Clopidogrel, het is allebei is prima. De richtlijnen voor hartchirurgen vinden het ook allebei prima.