Weliswaar niet in NL, maar in München lopen tijdens het middelste weekend van het Oktoberfest ook regelmatig Italiaanse agenten mee met Duitse collega's, om de traditioneel rond dat weekend massaal over de Alpen richting O'fest trekkende hordes Italianen een beetje in toom te helpen houden. (Zal voor zowel de Duitse als de Italiaanse dienders een aardige cultuurschok zijn, vermoed ik. Ze sturen natuurlijk wel agenten die Duits spreken, voornamelijk uit Trentino/Alto Adige (aka Zuid-Tirol)).
Nog niet zo lang geleden was het tijdens dat feest ook heel normaal VS-Amerikaanse MPs te zien die meeliepen. Nu er in München e.o. nog maar weinig Amerikanen gestationeerd zijn, is dat niet meer het geval.
Na deze korte zijstap even de vraag- is bij dit soort programma's eigenlijk een bepaalde voertaal vastgelegd?
En: hebben de buitenlandse agenten dezelfde bevoegdheden als de Nederlandse? Ik kan me wel enige complicaties voorstellen die uit (grote of kleine) verschillen in wetgeving en brancherichtlijnen voortkomen.