Welk rijbewijs? BE of C?

Auteur Topic: Welk rijbewijs? BE of C?  (gelezen 10872 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #20 Gepost op: 17 juni 2013, 22:27:22
Citaat van: RemRoof link=msg=1174657 date=1371499748
Dit verklaart dat ik dacht dat boven 7500 kg BE met code95 is. Recentelijk is de wetgeving dus gewijzigd. Maakt het wel gelijk minder interessant voor transporteurs.

RemRoof

Absoluut, het wordt nu veel minder interessant voor transporteurs en andere gebruikers van deze combinaties. En dat was eigenlijk ook deels de opzet. Het ontstaan van deze combinaties is nooit zo bedoelt geweest, maar komt voort uit een slimme ondernemer die een maas in de wet vond.

Alleen mede omdat er al zoveel van deze combinaties op de weg rijden, waarvan heel wat zoals die van het havenbedrijf waar deze discussie door begon amper herkenbaar als BE, is het niet haalbaar deze nieuwe herziene regelgeving volledig door te voeren. Vandaar de scheiding voor en na 19 januari 2013. Het vreemde is nu dus wel dat er binnen een bedrijf 2 mensen met exact dezelfde combinaties kunnen rijden, waarbij de een genoeg heeft aan BE en de ander eerst zijn C1E zal moeten halen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #21 Gepost op: 17 juni 2013, 22:36:35
Citaat van: I1985 link=msg=1174671 date=1371500842
Absoluut, het wordt nu veel minder interessant voor transporteurs en andere gebruikers van deze combinaties. En dat was eigenlijk ook deels de opzet. Het ontstaan van deze combinaties is nooit zo bedoelt geweest, maar komt voort uit een slimme ondernemer die een maas in de wet vond.

Alleen mede omdat er al zoveel van deze combinaties op de weg rijden, waarvan heel wat zoals die van het havenbedrijf waar deze discussie door begon amper herkenbaar als BE, is het niet haalbaar deze nieuwe herziene regelgeving volledig door te voeren. Vandaar de scheiding voor en na 19 januari 2013. Het vreemde is nu dus wel dat er binnen een bedrijf 2 mensen met exact dezelfde combinaties kunnen rijden, waarbij de een genoeg heeft aan BE en de ander eerst zijn C1E zal moeten halen.

Makkelijk handhaven voor onze blauwe vrieden met alle andere regelgeving rondom het C-rijbewijs zoals code95 en ADR...  ;)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #22 Gepost op: 18 juni 2013, 09:27:28
Citaat van: I1985 link=msg=1174641 date=1371499160
Onder de nieuwe regeling kun je grofweg zeggen: Zowel het trekkende als het getrokken voertuig mogen elk maximaal 3500 kg wegen (max combinatie gewicht dus 7000kg. Zodra 1 van beiden de 3500kg overschrijdt heb je C1E nodig. Enige uitzondering is de truck met oplegger 'BE' combinatie waarbij de oplegger een deel van zijn gewicht over mag dragen op het trekkende voertuig. Waarbij de oplegger dus bijvoorbeeld wel 4000kg mag wegen, mits deze 500kg overdraagt op het trekkende voertuig, mits deze dat kan hebben en de 3500kg niet overschrijdt.

Tevens mag het TMM van het getrokken materieel niet zwaarder zijn dan 3.500 kg (hierdoor kom je dus onder de nieuwe regels niet boven de 7.000 kg TMM van het geheel).
Onder de oude regels mocht het getrokken TMM grofweg 1,5 maal het TMM van het trekkende voertuig zijn, uitgezonderd bij het gebruik van een "dolly" dan mocht deze zijn overgewicht overdragen aan het trekkende voertuig. Hierdoor konden combi's van max. 12.000 kg ontstaan.

Citaat van: RemRoof link=msg=1174657 date=1371499748
Dit verklaart dat ik dacht dat boven 7500 kg BE met code95 is. Recentelijk is de wetgeving dus gewijzigd. Maakt het wel gelijk minder interessant voor transporteurs.

RemRoof
Deze wetgeving is al een tijdje geleden gewijzigd met het ingaan van de code 95.
Voor die tijd was voor al het vervoer boven de 7.500 kg een chauffeursdiploma verplicht. De wetgever heeft daarna deze regel wel gehandhaafd alleen heeft de combi BE hieruit gelaten omdat men toen al bezig was met het nieuwe rijbewijs systeem.

Deze combi's blijven wel mogelijk boven de 7.000 voor de uitgezonderde categorieën waaronder de HV diensten maar ook weer bijna alles wat valt onder 561/2006.

Citaat van: RemRoof link=msg=1174676 date=1371501395
Makkelijk handhaven voor onze blauwe vrieden met alle andere regelgeving rondom het C-rijbewijs zoals code95 en ADR...  ;)

ADR is eigenlijk geen goede vergelijking hier, deze dien je boven een bepaalde hoeveelheid per verpakking of in het geheel toch nog wel te hebben. Bijv. 300 liter gas verpakt in aanstekers niet, maar in een tank wel. Beiden zijn gewoon te vervoeren met een BE combi.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #23 Gepost op: 18 juni 2013, 09:40:16
Citaat van: HIT link=msg=1174776 date=1371540448


Thnx O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.