Ik heb cursus ladingzekering en heftruck gevolgd.
Ladingzekeren: Een uur lang rekensommetjes maken om te weten met hoeveel spanbanden je een lading vastzet. Bij een ideale lading in de vorm van een kist op een open vrachtwagen met voldoende bevestigingsmogelijkheden. Bij vragen van de deelnemers over niet ideale lading (zoals pallets die kapot getrokken worden door spanbanden) of wat te doen bij onvoldoende bevestigingsmogelijkheden werd door de cursusleider niet of nauwelijks antwoord gegeven. Op het verzoek om een rekenvoorbeeld met een bij ons veel voorkomende lading met een hoog zwaartepunt kreeg ik als antwoord: dat kun je zelf wel uitrekenen, ik ga nu verder met de cursus. Nauwelijks aandacht aan lading die kan inzakken (waardoor spanbanden los komen te hangen) of aan bakwagens met een rail in de wand die door de kracht van een spanband kromgetrokken kan worden (en kan leiden tot gescheurde zijwand). De overige verplichte 6 uur van de cursus voornamelijk gevuld met het kijken van honderden YouTube-filmpjes met omgevallen vrachtwagens.
Heftruck: Een paar uur theorie met een heleboel verplichte handelingen die in de praktijk toch vaak niet worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld dat een pallet altijd in de hiel van de lepels moet worden opgetild. Laatste deel van de dag werd gevuld met het verplichte praktijkgedeelte. Alle deelnemers mochten maar liefst één keer een pallet optillen en verplaatsen. Dat is blijkbaar voldoende voor het felbegeerde heftruckcertifaat. Het enige lichtpuntje voor mij is de regel dat je een heftruck altijd parkeert met de lepels op grond. Dat heb ik mezelf aangeleerd op m'n twaalfde en het voelde als een schouderklopje dat ik dat dus goed doe. Ik had veel verwachtingen over deze cursus: zo wilde ik graag alles wat leren over het opladen van electrische heftruck en waar je op moet letten bij het verwisselen van tanks op een LPG-truck. Helaas, kwam niet voor in de cursus.
Mijn gevoel bij code 95: ik heb geen ene moer geleerd. En ik heb echt de grootste medelijden met personen die hun vrachtwagenrijbewijs hebben om sporadisch een truck te mogen besturen. Als je een paar keer in het jaar een vrachtwagen bestuurt is het financieel echt meer aantrekkelijk. De enige die lacht is de cursusleider met z'n YouTube.