Kan iemand mij een scenario schetsen waarin een afgevaardigde van deze partij in het COPI zou moeten plaatsnemen?
Begrijp me niet verkeerd; goed dat ze een aanspreekpunt organiseren en dit - in lijn met andere diensten - een OvD noemen. Maar anders dan incidenten met eigen personeel, kan ik me niet zo gauw een scenario voorstellen waarbij een orgaan- / bloedtransporteur grootschalig gaat optreden in de incidentbestrijding. Daarnaast ben je een medische partij en die kent al vertegenwoordiging in het COPI. Wat mij betreft doe je dus zaken met de OvD of CvD-G.
(misschien is deze discussie meer iets voor een nieuw topic overigens)
Orgaandonatie heeft helemaal niets te maken met incidentenbestrijding. Een Officier van Dienst bestaat helemaal niet.
Bij orgaandonatie is er wel een persoon die de coordinatie heeft, de transplantatiecoordinator. Ik heb duizenden uitnames gedaan, bedrijven die alleen maar hoeven te zorgen voor vervoer van de teams hoeven geen OvD te hebben om te vergaderen met politie.
Er valt ook niet zoveel te overleggen omdat het vooral improviseren is. Je weet dat ergens een geschikt hart beschikbaar komt en zodra alles in orde lijkt vertrek je met het team met spoed naar het ziekenhuis waar de donor ligt. Ook teams voor nieren, longen, lever kunnen naar dat ziekenhuis moeten.
Niemand weet precies wanneer de ingreep zal beginnen. Er zijn zoveel factoren waardoor het langer kan duren. Toen ik nog uitnames deed was het standaard dat er gewacht werd tot het hartteam aanwezig was in het ziekenhuis. In praktijk kan dat betekenen dat andere teams al vele uren zitten te wachten in het ziekenhuis.
Zelfs als je weet hoe laat de ingreep begint weet niemand hoe lang ik er over doe het hart uit te nemen en transportgereed te maken. De persoon die het wel weet is de transplantatiecoordinator. Hij is ook de persoon die de chauffeur die buiten staat laat weten dat wij er zo aankomen. Hij weet ook dat de klok tikt en we binnen 4 uur terug moeten zijn in ons eigen ziekenhuis.
Einde afgesplitste berichten.