Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport

Auteur Topic: Discussie omtrent nut en noodzaak van een OvD-Medisch Transport  (gelezen 76404 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #120 Gepost op: 24 juni 2013, 08:51:45
Wilde ik ze eerder nog verdedigen. Nu niet meer, eerst ging ik uit van het goede, maar blijkt dat ik me er beter in had moeten verdiepen voor ik ze verdedigde  :D .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #121 Gepost op: 24 juni 2013, 10:13:46
Ik heb een rondje gebeld met een aantal mensen van het Radboud ziekenhuis. Niemand heeft ooit van MET-R gehoord. De transplantatie-/orgaantransporten worden uitgevoerd door de Nijmeegse Taxi Centrale (onderaannemer van Witte Kruis). Volgens diverse mensen is het Sanquin die bloed komt brengen of ophalen om naar andere ziekenhuizen te brengen.

Op de website van MET-R staat de vestiging Nijmegen (zonder adresvermelding). De vestiging stelt niet heel veel voor, het is De Savornin Lohmanstraat 26 in Nijmegen (een woonhuis).


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #122 Gepost op: 24 juni 2013, 12:29:10
Citaat van: Red link=msg=1177071 date=1372025371
Tja, je kan heel veel schrijven, maar ik snap nog steeds de rol van een OVD-M niet. Ik zal wel gek zijn, maar met mij zijn er volgens mij wel meer. Ik lees wat vage voorbeelden waar niet verder op in gegaan mag worden, iets over aanrijdingen van dienstvoertuigen waarin deze OVD een rol zou moeten spelen..? En het feit dat ze mogelijk uitgenodigd kunnen worden in het Copi. Maar ik kan me echt niet voorstellen waarvoor dat zou moeten zijn.

Tot slot lees ik heel veel vaak het woord "kan" terug in je berichten. Ze kunnen worden ingezet ja, maar zijn daar concrete afspraken over gemaakt? Of is dat gewoon iets wat men bedacht heeft maar wat nergens officieel geregeld is.


Citaat van: DiNozzo link=msg=1177077 date=1372026094
Je roept continu dat wij verkeerd gissen maar zolang jij niet in gaat op de vragen die leden stellen maar vaag blijft doen over klanten, over inzetten enzovoort dan moeten wij wel aannamens maken aangezien er geen informatie gegeven wordt.

Menig bedrijf is trots op de klanten die ze hebben. Jij blijft er continu vaag over, zegt dat Sanquin niet je enige klant is maar wie zijn er nog meer en wat is hun belang bij vervoer met toeters en bellen? En hoe is dat juridisch geregeld?
Hoe vaak zet Sanquin jullie in en hoe vaak is dat onder A1?
Wat is nut nu van een OVD-M. Hoe vaak is die nodig, wat is zijn taakstelling precies? In welke gevallen komt die ter plaatse?
Ik heb nu al een aantal maal uitgelegd wat de functie is van een OVD, volgens mij is dat vrij helder en duidelijk. Dat andere leden hier spannende verhalen bij gaan verzinnen en mijn woorden verdraaien, dan kan ik weinig aan doen.
In onze branche roepen we nou eenmaal niet van de daken voor wie we rijden, en dat is ons goed recht. Dat is interne informatie en gaan we niet op een forum delen.
Sanquin zet ons duizenden keren per jaar in (Ja ik weet het, zal wel weer als vaag worden opgevat) waarvan ongeveer 15% voor A1-ritten.

Citaat van: 024 link=msg=1177123 date=1372061626
Ik heb een rondje gebeld met een aantal mensen van het Radboud ziekenhuis. Niemand heeft ooit van MET-R gehoord. De transplantatie-/orgaantransporten worden uitgevoerd door de Nijmeegse Taxi Centrale (onderaannemer van Witte Kruis). Volgens diverse mensen is het Sanquin die bloed komt brengen of ophalen om naar andere ziekenhuizen te brengen.

Op de website van MET-R staat de vestiging Nijmegen (zonder adresvermelding). De vestiging stelt niet heel veel voor, het is De Savornin Lohmanstraat 26 in Nijmegen (een woonhuis).
Zucht, 024. Mij heb je niet horen zeggen dat wij in opdracht van het Radboud rijden. Je blijft aannames maken die nergens op gebaseerd zijn.

Blijf aannames maken, gissen en ongefundeerde verbanden leggen die er niet zijn, ik ben er klaar mee.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #123 Gepost op: 24 juni 2013, 12:37:36
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1177154 date=1372069750
Ik heb nu al een aantal maal uitgelegd wat de functie is van een OVD, volgens mij is dat vrij helder en duidelijk.
Nee, je hebt uitgelegd wat de functie zou kunnen zijn van een OVD, maar dat zijn allemaal voorbeelden die volgens mij nog nooit zijn voorgekomen. En nee, ik zie nog steeds geen meerwaarde van deze OVD. Dat het een chef is die ter plaatse komt als zijn personeel het niet meer aan kan prima, maar om daar het stempel OVD op te plakken met alle status die daar zogenaamd bij zou horen? Nee, sorry.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #124 Gepost op: 24 juni 2013, 12:46:54
Citaat van: Vroemvroem link=msg=1177154 date=1372069750

Blijf aannames maken, gissen en ongefundeerde verbanden leggen die er niet zijn, ik ben er klaar mee.
Volgens mij is het een heel logisch verband dat er is gelegd.

Met-r zegt dat ze ook in Nijmegen rijden, echter niemand kent ze daar en ze staan in geschreven op een woonhuis. Nogal vreemd nietwaar?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #125 Gepost op: 24 juni 2013, 13:06:35
Citaat van: owning31 link=msg=1177160 date=1372070814
Volgens mij is het een heel logisch verband dat er is gelegd.

Met-r zegt dat ze ook in Nijmegen rijden, echter niemand kent ze daar en ze staan in geschreven op een woonhuis. Nogal vreemd nietwaar?

Met name als ze spreken over de taken o.a. in de provincie Gelderland, een eigen vestiging hebben in Nijmegen, zichzelf Medical Emergency Transport noemen en hier op forum staat dat er sprake is van een groot vertrouwen in dit bedrijf.

Is het dan vreemd dat ik mij afvraag waar ze dan ergens in Nijmegen zouden moeten zitten of dat ik denk aan UMC Radboud, waar ik toevallig wel een paar mensen ken die mij zo kunnen duidelijk maken hoe groot het vertrouwen zou kunnen zijn in METR.

Ik verbaas me vooral om het suggestieve en in mijn ogen vreemde gang van zaken. Als de voertuigen met zwaailichten en sirene mogen rijden dan is het alleen in verlengde van de taken en bevoegdheden van Sanquin. In mijn ogen mogen deze voertuigen helemaal niet rondrijden in deze indrukwekkende uitmonstering zodra ze niet ingehuurd worden of rijden ten behoeve van deze klant. Door de eigen website van het bedrijf heb ik de indruk gekregen dat alle voertuigen voorzien zijn van zwaailichten en stoere strepen die wel iets weg hebben van hulpverlenende diensten. Als het gaat om af en toe een voertuig ter beschikking stellen indien hun klant Sanquin onvoldoende eigen voertuigen heeft zou het niet vreemd zijn dat er 1 of 2 invalvoertuigen voor Sanquin zijn en de overige voertuigen van deze koerier er exact hetzelfde uitzien zoals iedere koerier het moet doen in ons land.

Citaat
De voertuigen van M.E.T. - Medical Emergency Transport - Reuser B.V. zijn allen speciaal aangepaste voorrangsvoertuigen, voorzien van de noodzakelijke vergunningen en ontheffingen.
http://www.metr.nl/vehicles.php

Op de website van Medical Emergency Transport prijkt ook de naam van Vital Aire. Ik heb ook patienten gehad die thuis zuurstof kregen van Vital Aire, o.a. bij longfalen, decompensatio cordis, etc. Het lijkt me logisch dat Vital Aire gebruik maakt van koeriers om bijvoorbeeld lege zuurstofflessen om te wisselen voor volle flessen. Het gaat om medicinale zuurstof maar ik had niet verwacht dat het mogelijk kan zijn dat er een voertuig met zwaailichten voor de deur kan staan met teksten als Medical Emergency. Als bij deze patienten sprake is van een medische spoedsituatie dan is het werk voor huisartsen en/of de ambulancedienst.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #126 Gepost op: 24 juni 2013, 13:20:28
Citaat van: 024 link=msg=1177163 date=1372071995

 http://www.metr.nl/vehicles.php


Ik zit net de voertuigen is te bekijken en bij M.E.T. Voertuig 013 zie ik in de auto een hesje hangen met erop M.M.A. Ik dacht dat dit de afkorting was voor het hoofd van de ambulance dienst (correct me if i'm wrong). Hebben ze bij Met-r naast een ovd nu ook een MMA rondlopen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #127 Gepost op: 24 juni 2013, 13:26:07
Citaat van: owning31 link=msg=1177166 date=1372072828
Ik zit net de voertuigen is te bekijken en bij M.E.T. Voertuig 013 zie ik in de auto een hesje hangen met erop M.M.A. Ik dacht dat dit de afkorting was voor het hoofd van de ambulance dienst (correct me if i'm wrong). Hebben ze bij Met-r naast een ovd nu ook een MMA rondlopen?

Ik heb geen idee. Wat mij het meeste stoort is dat ik als medisch specialist helemaal beroerd wordt als ik bedenk dat er bij patienten dit soort opvallende voertuigen voor de deur staat. Ik gun deze patienten rust en vind niet dat de hele buurt hoeft te weten dat iemand ziek is. Dit soort voertuigen dat regelmatig flessen om wisselt kan het beeld versterken dat iemand wel heel ernstig moet zijn omdat er regelmaat de Medical Emergency met zwaailichten voor de deur staat. Strikt genomen is het omwisselen van zuurstofflessen net zo indrukwekkend als de man die bij mensen de leesportefeuille komt omwisselen.

Het is niet zo dat een medisch specialist zich verdiept in het logistieke proces of weet wie zorgt voor de zuurstofvoorraad van patienten thuis. Je schrijft medicinale zuurstof voor (in thuisomgeving). Ik ga er vanuit dat het dan wel fatsoenlijk en normaal geregeld wordt.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #129 Gepost op: 24 juni 2013, 14:20:22
Citaat van: Dinges link=msg=1177179 date=1372076152
E.e.a. gerelateerd:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=44632.msg814754#msg814754

Misschien ben ik het debieltje die hier niets van begrijpt, maar als ze overstappen in een Sanquin voertuig om te gaan rijden met zwaailichten is er toch geen reden meer dat het hele wagenpark zwaailicht en sirene heeft.