METR is een organisatie die breed ingezet kan worden met betrekking tot (medisch) transport. Regulier wordt er voornamelijk bloed, zuurstof, medicatie etc. vervoerd. Bij rampen/calamiteiten kan MET-R breder worden ingezet. Je kunt hierbij denken aan aanvoer van bijv. infuusmateriaal, verband, zuurstof of dekens voor het GHOR, het uitdelen van water/koffie/thee/dekens bij een langdurig verkeersinfarct, vervoer van jodiumtabletten, vervoer van extra MMT's of andere medische teams, etc. etc.
De OVD heeft een reguliere taak om ter plaatse te gaan als er een voertuig betrokken is bij een ongeval, of er extra coördinatie nodig is vanwege een complexere vervoersvraag.
Een OVD kan plaatsnemen in het Copi als daarom wordt verzocht, METR heeft meer expertise in huis. Koerier met blauwe lampen is echt een verkeerde opvatting.
Wil dit niet gewoon zeggen dat deze ter plaatse komt als er een ongeluk gebeurd met de "normale" transport wagen en deze dan de organen overneemt ? Dat deze bijv met blauw (leeg) naar het ongeval mag om het transport verder te verzorgen ?
En de naam, ach je kan het ook manager van dienst noemen, MvD, dan is dit toch duidelijker, de meeste burgers weten toch al niet wat ovd betekend.. Gewoon eenduidigheid.
OVD gaat ter plaatse voor de afhandeling van het ongeval. Door de meldkamer wordt er een ander voertuig opgeroepen voor het verdere transport. Een OVD-voertuig kan trouwens ook transporteren!
Tja, de hele discussie teruglezende snap ik ook de meerwaarde (nog) niet van een OVD-M. Al laat ik me graag overtuigen door voorbeelden en/of aanvullende informatie.
Misschien kan iemand me uitleggen waarom deze OVD OGS op zijn voertuig heeft en in welke situatie hij dat uit hoofde van zijn OVD functie nodig heeft?
Voorbeeld; uitval van computersystemen waardoor er extra coördinatie nodig is op de plaats van uitgifte, of op de plaats waarnaar er is uitgeweken.