Werken op het water niet toegestaan voor ambulanceteam

Auteur Topic: Werken op het water niet toegestaan voor ambulanceteam  (gelezen 9996 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Gepost op: 25 juni 2013, 08:20:13
Per direct mogen wij in onze regio niet meer het water op als ambulanceteam. Dit zou een landelijke afspraak zijn omdat we arbo-technisch gezien niet gedekt zijn.
 
De grens is gelegd bij een afgemeerd schip. Dus zolang een schip (of bootje) afgemeerd ligt mogen we er op maar zodra we met een boot naar een andere boot of eiland toe moeten is het niet toegestaan.

Zijn er andere regio's waar dit bericht is doorgedrongen? Hoe denken jullie daar over?


Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2013, 08:32:52
en wat moet ik dan in deze verstaan onder ARBO-technisch niet gedekt, als ik zo vrij mag zijn.


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2013, 08:43:27
Bij ons in Brabant (nog) niet bekend. Wij varen met de KNRM of brandweer de Biesbosch in naar eilandjes of naar binnenschepen oid.

Hoe willen ze dat trouwens ooit verkopen?? Breng die reanimatie behoeftigde maar naar de vaste wal, dan bellen wij de rouwwagen wel........... 98uiye

Reanimatie heeft dan immers geen zin meer voordat je bij een aanlegsteiger bent! of gaat RWS elke 5km een aanlegsteiger bouwen in de grote rivieren??  998765
1:87 modelletjes:  


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2013, 10:29:00
Tsja, dat is nu precies het hele probleem.
Op grote schepen kan de SAR landen en zijn werk doen echter blijven er nog zo vreselijk veel situaties over waar de SAR niets kan doen, en alleen de KNRM of reddingsbrigade kan worden ingezet. Dit gaat naar mijn idee levens kosten!!!

Als reden wordt aangevoerd dat wij niet geschoold zijn om op het water te werken. Maar ja. Hoever zijn wij geschoold om in fabrieken te werken? Op bouwterreinen? en ik wil er eigenlijk de snelweg ook nog maar even bij zetten, al wordt dat in de opleidingen wel steeds meer meegenomen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2013, 10:30:39
In ditzelfde kader: is dan ook VCA verplicht om op een Shell terrein te komen?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2013, 10:35:21
Dit is weer zo'n typisch geval van doorslaan in alle regeltjes...zijn 'we' goed in.

Citaat van: r.bles link=msg=1177412 date=1372142607
Wij varen met de KNRM of brandweer de Biesbosch in naar eilandjes of naar binnenschepen oid.

In ZHZ idem.

Citaat van: hoefhaan link=msg=1177408 date=1372141213
Per direct mogen wij in onze regio niet meer het water op als ambulanceteam. Dit zou een landelijke afspraak zijn omdat we arbo-technisch gezien niet gedekt zijn.

Is het o.a. ook naar aanleiding van een recent incident, of..? Waarom zo plots?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2013, 10:36:39
Ik vind dit persoonlijk een vreemde beredenering. Hoe wil men dit dan vanuit de brancheorganisatie of ARBO gaan onderbouwen, als er straks misschien doden te betreuren zijn.
Ben erg benieuwd hoelang men dit wil gaan volhouden of gaat men hier iets op verzinnen ihkv een training voor het werken op/aan het water.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2013, 10:38:30
Citaat van: hoefhaan link=msg=1177431 date=1372148940
Tsja, dat is nu precies het hele probleem.
Op grote schepen kan de SAR landen en zijn werk doen echter blijven er nog zo vreselijk veel situaties over waar de SAR niets kan doen, en alleen de KNRM of reddingsbrigade kan worden ingezet. Dit gaat naar mijn idee levens kosten!!!

Als reden wordt aangevoerd dat wij niet geschoold zijn om op het water te werken. Maar ja. Hoever zijn wij geschoold om in fabrieken te werken? Op bouwterreinen? en ik wil er eigenlijk de snelweg ook nog maar even bij zetten, al wordt dat in de opleidingen wel steeds meer meegenomen.

Daar heb je een punt mee. Er zijn zoveel situaties te bedenken. Ik vind het dan ook een ongelukkige keuze om te beginnen over arbo-wetgeving. Van de arbo mogen we ook niet meer dan 25 kg tilllen maar wie houdt zich daaraan? Mocht ik willen... ;D Ik zou liever zien dat we ophouden met het maken van onnodige en onzinnige regels. Je moet gewoon je boerenverstand gebruiken, als je het zelf niet vertrouwt dan doe je het niet. Punt. Dat kan al bij de ene collega sneller het geval zijn dan bij de ander. Dat moet je dan respecteren. Niemand dwingt mij om iets te doen waarvan ik niet achter sta.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #8 Gepost op: 25 juni 2013, 10:43:19
Misschien heb je hier wat aan :

http://www.ambulancezorg.nl/download/downloads/878/richtlijn-ambulancezorg-op-het-water-2009.pdf

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=38672.0

In het blad Incident heeft een artikel gestaan over training voor ambu personeel op een reddingboot juist om te zorgen dat ze veilig meekunnen. Regio Noord Holland dacht ik...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2013, 10:55:32
Als ze in de ene regio ruimte hebben voor een troponinetestgeval in de ambulance dan zullen ze in Zeeland wel plek hebben in de ambulance voor een speedo en een paar zwembandjes zodat de broeder veilig het water op kan.