Werken op het water niet toegestaan voor ambulanceteam

Auteur Topic: Werken op het water niet toegestaan voor ambulanceteam  (gelezen 9995 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Dikke dirk

  • Ambulanceverpleegkundige.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2013, 10:56:56
In de Rav NHN is er enige tijd geleden een scholingsdag geweest met als thema
 'hulpverlening op het water'. Dit hield in dat iedereen met de KNRM op de reddingsboot ( 2 X 1000 pk aqua jet motor, gas ging open en staat met de mond vol tanden, en zout water trouwens)
Anyways, er is die dag veel ter tafel gekomen over afspraken, zij dragen bv al je spullenen zodat jij 2 handen vrij hebt om je vast te houden en veel meer,over hoe die gasten werken bv en hoe ze tegen varende voertuigen aanvaren zodat jij erop kan. Zeer interessant.
Bij ons is er niets bekend over een dergelijke restrictie.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2013, 11:15:01
Het risico om op een gemiddelde zaterdagnacht overhoop gestoken te worden tijdens een hulpverlening in een uitgaansgebied lijkt me aanzienlijk groter dan het risico te verzuipen tijdens een waterhulpverlening. Hulpverlenen in de stad is dan weer niet verboden...  ::)
Arts  www.alphalog.nl


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2013, 11:19:50
Dat erover nagedacht wordt O0 Ik zou ook niet in alle situaties zomaar ambulancepersoneel aan boord nemen, voornamelijk voor hun eigen welzijn. In sommige situaties is het ook gewoon onmogelijk om fatsoenlijk te kunnen werken, dan kan je beter zo snel mogelijk aan de kant liggen. Dat er allerlei onnodige restricties worden opgelegd.  :'(

Mijn punt is vooral dat de noodzaak voor-, en veiligheid van het ambulancepersoneel geheel afhangt van de situatie en omstandigheden. Soms is het nodig om goede afspraken te hebben over een aanlandingslocatie, op andere momenten heb je het personeel aan boord nodig en in weer andere situaties kan je prima even het personeel droppen aan boord van een schip of op een eilandje.

Het doel is uiteindelijk om zo snel mogelijk het ambulance personeel bij de patiënt te krijgen en dat zij dan ook een zsm een fatsoenlijke behandeling kunnen starten. Dat daarvoor wordt getraind en over na wordt gedacht zou ik alleen maar toejuichen, soms lijkt het wel of het water een soort taboe wordt voor hulpverleners.

Een mooi voorbeeld van de toegevoegde waarde van medisch personeel, die zelfs overstappen op een zeeschip. Dan zou jij vervolgens niet met een roeibootje naar een eilandje mogen, want stel dat je verzuipt. ::)

(Dit kan gezien de weersomstandigheden prima in dit geval, met west 8 wordt het een ander verhaal. Dan kan er nog worden teruggevallen op de Radio Medische Dienst (RMD) voor advies van een arts.)

KNRM Hoek van Holland - evacuatie patient met trauma team.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2013, 17:09:12
In de regio Haaglanden mogen de ambulanceteams inderdaad niet meer mee met KNRM de zee op zoals vroeger wel gebeurde. Argumenten voor en tegen zijn er wel bij te geven, maar uitleggen aan de nabestaanden/betrokkenen is toch stukje lastiger. Rond 20000 is er nog een fameuze poging gedaan om in Delft en bij de kust van Scheveningen een Ambu Jet Ski project te starten, helaas bleef het bij hilarische vooronderstellingen...
 998765 ;)
Overigens is advies van de radio medische dienst wel iets anders dan het inzetten van ambulancezorg terplaatse.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2013, 21:45:11
Citaat van: 024 link=msg=1177445 date=1372150532
Als ze in de ene regio ruimte hebben voor een troponinetestgeval in de ambulance dan zullen ze in Zeeland wel plek hebben in de ambulance voor een speedo en een paar zwembandjes zodat de broeder veilig het water op kan.
Precies! We hebben recent keurige redvesten aan boord gekregen...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #15 Gepost op: 26 juni 2013, 12:53:50

Hier een mooi filmpje van een medische evacuatie dmv KNRM reddingboot en ambulance personeel:

http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=aRzsFe-S_gY

 O0


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #16 Gepost op: 27 juni 2013, 02:22:11
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1177577 date=1372172952
In de regio Haaglanden mogen de ambulanceteams inderdaad niet meer mee met KNRM de zee op zoals vroeger wel gebeurde.

De OVDG's in Haaglanden mogen dat nog wel en hebben een training van de knrm gehad. Voorvee duidelijkheid in Haaglanden zijn de ovdg's ambuverpleegkundigen.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 1 juli 2013, 18:12:03


Wel geinig in het geval de OVDG een MMT Heli staat te verwelkomen bij het ongeval of een andere inzet heeft terwijl ie net nodig is op de KNRM boot, lastig splitsen  lijkt me....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #18 Gepost op: 1 juli 2013, 21:05:32
Ik heb begrepen dat ze in gooi en in flevoland nu juist met een cursus bezig zijn waarbij ze allemaal meegaan op de reddingboot van de knrm en dan dus ook, indien nodig, bij een melding kunnen opstappen


helm

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 2 juli 2013, 09:14:30
Een hovercraft zou toch erg handig zijn in dergelijke gevallen. Hieronder een voorbeeld.



http://www.bbc.co.uk/gloucestershire/content/image_galleries/hovercraft_gallery.shtml?1