benadering van deur bij vermoede brand

Auteur Topic: benadering van deur bij vermoede brand  (gelezen 12938 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Target77

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2005, 03:51:17
Volgens de BHV cursussen mag de BHV'er na geconstateerd te hebben dat de deur warm c.q. heet aanvoelt de deur ook NIET meer openen en moet hj/zij alarmeren.
De temeperatuur is in die ruimte al veel te hoog zodat de kans op overleven nihil is. De ruimte kan dan ook niet meer betreden worden zonder risico voor de BHV'er zonder beschermende kleding en adembescherming. Een taak voor de brandweer dus!  ;)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2005, 11:45:54
Volgens de BHV cursussen mag de BHV'er na geconstateerd te hebben dat de deur warm c.q. heet aanvoelt de deur ook NIET meer openen en moet hj/zij alarmeren.
De temeperatuur is in die ruimte al veel te hoog zodat de kans op overleven nihil is. De ruimte kan dan ook niet meer betreden worden zonder risico voor de BHV'er zonder beschermende kleding en adembescherming. Een taak voor de brandweer dus!  ;)
aanstaande vrijdagavond gaan wij naar Utrecht voor een Flashovertraining,wordt weer bakken dus  8) ;D

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2005, 11:56:16
Of lucht aangezogen wordt, zodat je weet dat er een onderdruk achter de deur zit ? Dat zou kunnen betekenen dat bij het openmaken van de deur er een flash over / explosie kan onstaan door de opeenhoping van onvolledig verbrande gassen (door zuurstof gebrek) en de toestromende verse lucht.

Dan praat je over een backdraft en niet over een flash over volgens mij..  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

billy

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2005, 13:04:16
Dan praat je over een backdraft en niet over een flash over volgens mij..  ;)

de schanieren kun je volgens mij zo zien zitten, nee hij voelde duidelijk op de overgang aan de bovenzijde van de deur.

wat is het verschil tussen flashover en backdraft? ???

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 15 mei 2005, 13:54:49

wat is het verschil tussen flashover en backdraft? ???
ik zal het proberren uit te leggen Billy,zit ik ergens mis zal ik wel verbeterd worden door mijn collega,s

flashover

die ontstaat na de ontwikkelings fase van een brand,er staat bv een bankstel in de brand.Daardoor loopt de temperatuur in een vertrek zodanig hoog op ik meen tussen de 300 en 400 Gr,dat alle spullen die er in de omgeving staan beginnen uit te dampen (is ook zichtbaar).De rook die eerst tegen het plafond hangt die komt steeds verder naar beneden,en vult zich meer en meer met hete ontbrandingsgassen.Buiten zie je een dikke zwarte rook naar buiten komen.Totdat de temperatuur zo hoog is dat alles in ene in brand vliegt.
je snapt dat wij als brandweer graag voor die flashover bij een brand zijn,aangezien je dan nog een redelijke snelle blussing kunt doen.

Backdraft

Die kan onstaan na een brand.Er is in een ruimte brand geweest,die is gesmoort door zuurstofgebrek en daardoor zachtjes aan uit gegaan.MAAR,in die ruimte is het nog steeds bloedverziekens heet tussen de 800 en 1000 gr en die brand wil eigenlijk door.Wat gebeurt er,hij begint zuurstof aan te trekken.Dat doet hij door zuurstof te zuigen door de deurnaden sleutelgaten enz,met als gevolg dat je een fluitend en zuigend geluid krijgt en dat ramen en deuren beginnen te rammelen in hun sponningen.
Dit is voor de brandweer de meest gevaarlijke situatie,want herken je dit niet als brandweerman/vrouw en trek je de deur open.Dan raad je het al,de brand klapt met een explosie uit alle deuren en ramen en vaagt daarmee alles weg wat er in de buurt staat dus ook een brandwacht  :-X :-X

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken,en anders hoor ik het wel van de collega,s  ;D

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 15 mei 2005, 16:35:50
Zover  ik weet klopt je verhaal, zou niet  precies de temperaturen erbij weten, maar het zal vast wel goed zijn Peter..  :laugh: :laugh:
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 15 mei 2005, 19:14:37
Zover  ik weet klopt je verhaal, zou niet  precies de temperaturen erbij weten, maar het zal vast wel goed zijn Peter..  :laugh: :laugh:
ik dacht zo dat ik redelijk in de richting zat met die temperaturen  ;D

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #17 Gepost op: 15 mei 2005, 19:55:44
de schanieren kun je volgens mij zo zien zitten, nee hij voelde duidelijk op de overgang aan de bovenzijde van de deur.

Soms staat er ook wel eens rook in de ruimte waar je de deur moet controleren en dan verzeker ik je dat je de scharnieren echt niet kan zien.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #18 Gepost op: 18 mei 2005, 20:50:07
Billy,

Ik kan niet goed uit je verhaal opmaken of je het voor de brandweer moet weten of voor bhv.

Als het voor de brandweer is mis ik nog eneklein stukje in het verhaal wat door de collega's al goed is omschreven.

Je opent de deur een klein stukje waarbij je de klink vasthoud en je kijkt wat de eventuele rook/zuurstof doet. Word deze naar buiten geperst of juist naar binnen gezogen dan heerst er een overdruk of onderdruk met een grote kans op een flashover of backdraft. Is dit het geval dan in ieder geval de deur weer sluiten je met je maatje er goed voor gaan zitten en meteen goed "poederen" in de hete rookgassen om de temperatuur naar beneden te krijgen. Hierbij de deurklink nooit loslaten want dan kun je de deur niet meer "bedienen" door hem kort open te doen om te koelen.

Het voelen door de kieren is een theoretisch verhaal. je hoort dan vaker dat er "geperst of gezogen" word dan dat je het met je uitrukkleding en handschoenen aan kunt voelen.

Peter,

Als je een wat groter pand hebt kan het namelijk zo zijn dat er buiten het pand wel dikke rook uit komt maar nog niet uitgeperst.toch kan het dan zijn dat er  halverwege het pand zich toch een flashover/backdraft situatie zich voordoet.

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2005, 11:43:30
Mocht je tijdens een "brand situatie" een woning betreden en je wilt weten of een deur warm is kan er er een beetje water opspuiten, mocht dit nou gelijk verdampen dan weet je zeker dat je die deur niet moet openen of juist wel  :D

Je heb tegenwoordig ook al van die klemmen die je op een deur zet, dat zijn van die plastic dingen en die zet je ergens op een deur waar je al geweest bent geloof ik.
Wij werken niet met deze dingen maar misschien weten mensen uit een ander korps die er wel ervaring mee hebben hoe ze werken.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B