Extra hv-voertuig achter ambulance aan bij spoedbegeleiding naar ziekenhuis

Auteur Topic: Extra hv-voertuig achter ambulance aan bij spoedbegeleiding naar ziekenhuis  (gelezen 14905 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
En waar is die volgorde op gebaseerd?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Maar waar is de volgorde op gebaseerd? Mag de ambu eerst doorrijden? Wat is het gevolg....

En is dit niet sterk afhankelijk van de situatie? Wat heb je aan de ambu als het slachtoffer bekneld zit en de brandweer eerst moet werken? Wat heb je aan de ambu als de schutter nog rondloopt?
Of ik denk aan heel iets anders nu...  :(

Dinges

• Senior gebruiker
Citaat van: DeMassel link=msg=1194729 date=1377288956
Het zal niet de 1e keer zijn dat ze van meerdere kanten komen of achter elkaar met wat tussenruimte.
Bij ons hanteren de meeste collega's ook een volgorde indien gelijktijdige nadering.
1 ambu
2 brw
3 politie

Een zeer, zeer uitzonderlijke situatie. Niet dat alle partijen aanrijdend zijn, maar wel dat ze net allemaal tegelijk komen aanrijden op een punt waar het verkeer geregeld wordt door verkeersregelaars.
Ten 2e, alle aanrijdende partijen kennen de aard van de melding, dus een evt. voorrangskwestie wordt onderling geregeld. Zo laat ik bij een woningbrand waar nog niets bekend is over evt. so's de brandweer lekker voor gaan. Bij een geweldsincident laat ik de politie voorruit knallen maar bij een rea zal ik gebaren dat ik voor ga. Enzovoorts.
Ongeacht wat een verkeersregelaar wenst, tenslotte speelt er ook een stukje eigen veiligheid mee. (voorbeeld politie)
(hierbij ook nog in het achterhoofd houdende dat als 2 spoedvoertuigen elkaar naderen, de 'gewone' voorrangsregels gelden)

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Ah ok, dus de volgorde gaat over het feit dat alle 3 de disciplines tegelijk aan komen rijden en de VKR dan bepaalt wie als eerst door mag. Regelt dat zichzelf niet?  :-X
Ik vraag me af of de VKR altijd weet waar het om gaat trouwens en dus een volgorde kan bepalen.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Burgers schieten al in de stress bij 1 hv voertuig, laat staan 3... En dan staat er ook nog een verkeersregelaar te gebaren midden op de kruising....
Nee, zet dan maar alles stil, of probeer nog even wat ruimte te creëren, maar verder zoeken we onze weg zelf wel inderdaad. Dan hoef je echt niet te gaan wijzen wie er eerst mag.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

r.bles

• Ambuchauff
  • Senior gebruiker
Nee dan gaat het voornamelijk om wat Dinges schrijft!! De melding bepaalt de volgorde en die regelen we onderling wel!!

De HV diensten weten waar ze naar rijden dus laat het ons zelf regelen en laat de VKR zich met de burgerverkeersstroom bezighouden!! Dan sta ik tenminste bij een geweldincident niet vooraan omdat de VKR de politie liet stoppen voor mij, omdat ik boven aan sta op zijn lijstje....... 98uiye
1:87 modelletjes:  

DeMassel

• Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
wij weten als regelaar niet welke melding het om gaat
maar juist om binnen je groep een vaste volgorde aan te houden
zal je voorkomen dat er onrust ontstaat.

en ja ook ik snap dat als er een beknelling is bij een vuurwapen gevaarlijke gek die net bij een overval wegkomt
de ambu als laatste de belangrijkste is, maar nogmaals wij weten de reden niet van alarmering maar willen wel
zorg dragen dat alle hulpdiensten zo snel mogelijk op locatie aankomen.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Citaat van: DeMassel link=msg=1195017 date=1377383382
en ja ook ik snap dat als er een beknelling is bij een vuurwapen gevaarlijke gek die net bij een overval wegkomt
de ambu als laatste de belangrijkste is, maar nogmaals wij weten de reden niet van alarmering maar willen wel
zorg dragen dat alle hulpdiensten zo snel mogelijk op locatie aankomen.
Juist, en dat doe je dan door het ze vooral lekker zelf uit te laten zoeken. Ondersteunen ja, gaan bepalen wie er voorrang heeft? nee.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Citaat van: Dinges link=msg=1194925 date=1377364025
Een zeer, zeer uitzonderlijke situatie. Niet dat alle partijen aanrijdend zijn, maar wel dat ze net allemaal tegelijk komen aanrijden op een punt waar het verkeer geregeld wordt door verkeersregelaars.
Ten 2e, alle aanrijdende partijen kennen de aard van de melding, dus een evt. voorrangskwestie wordt onderling geregeld. Zo laat ik bij een woningbrand waar nog niets bekend is over evt. so's de brandweer lekker voor gaan. Bij een geweldsincident laat ik de politie voorruit knallen maar bij een rea zal ik gebaren dat ik voor ga. Enzovoorts.
Ongeacht wat een verkeersregelaar wenst, tenslotte speelt er ook een stukje eigen veiligheid mee. (voorbeeld politie)
(hierbij ook nog in het achterhoofd houdende dat als 2 spoedvoertuigen elkaar naderen, de 'gewone' voorrangsregels gelden)

In dit soort gevallen gelden de normale voorrangsregels en verkeerslichten , gaan wijzen wie er wel en geen voorrang wil/krijgt is dus niet zinnig. Als men bij een gewldsincident d epolitie voor wil laten gaan dan is het handiger om dat niet te doen op een plaats waar voorrangregels gelden maar door gewoon even snelheid te minderen op de plek waar dat veel handiger kan zoals op een recht stuk weg. Voor de rest vindt ik het wel een beetje een non-discussieonderwerp dat weer tot in de puntjes hier op forum geregeld lijkt te moeten worden. Lekker belangrijk, maar goed.... :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Citaat van: Red link=msg=1179990 date=1372744268
We kunnen overal wel wat achter gaan zoeken natuurlijk. Ik zie hier gewoon twee HV voertuigen die met prio 1 achter elkaar rijden, niet meer niet minder.

Maar op dit forum wil men graag als buitenstaander toch het naadje van de kous weten en zo lang mogelijk doordiscussieren........
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod