GRIP 1 Middel waterongeval (drenkeling) Urkersluis / Sluisweg - Urk 01-07-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Middel waterongeval (drenkeling) Urkersluis / Sluisweg - Urk 01-07-2013  (gelezen 9560 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bontkes

• fotograaf brandweer Flevoland post Urk
  • Junior gebruiker
  • **
Er is een gemaal op ongeveer 200 meter en die stond aan. Er stond aardig wat stroming onder water.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Jongen (16) verdronken bij Urkersluis

Een 16-jarige jongen uit Urk is maandagavond verdronken nadat hij bij de Urkersluis overboord was gevallen. Zijn lichaam werd later gevonden. De politie heeft de identiteit dinsdag bekendgemaakt.

De jongen was met een motorbootje op het water toen hij motorpech kreeg.

Een zeilboot in de buurt hielp door zijn boot naar de kant te slepen*). Daarbij is hij vermoedelijk zijn evenwicht verloren en overboord geslagen. Omstanders sprongen in het water maar konden hem niet meer vinden.

Met boten van de KNMR, een helikopter, brandweerduikers en een sonarboot is gezocht. Rond 23.00 uur is het lichaam van de jongen gevonden.

Omroep Flevoland weet dinsdag te melden dat de jongen niet kon zwemmen. Dat heeft de regionale omroep van de brandweer gehoord.

http://www.nu.nl/binnenland/3515576/jongen-16-verdronken-bij-urkersluis.html

*)N.B. Als je iets op sleeptouw neemt wordt je daarvoor ook verantwoordelijk met alle mogelijke consequenties van dien.

RJM

• HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Jongen verdronken bij Urkersluis - Urk

Urk - Maandagavond 1 juli viel een 16-jarige jongen uit Urk overboord en hij kwam te overlijden.

Rond 20.15 uur was een 16-jarige jongen van Urk met een motorbootje op het water bij de Urkersluis toen hij motorpech kreeg. Een zeilboot die in de buurt was hielp de jongen door zijn boot naar de kant te slepen. Tijdens het slepen verloor hij waarschijnlijk zijn evenwicht en sloeg overboord. Omstanders sprongen in het water om de jongen te helpen, maar de jongen was onder water geraakt en niet te vinden.

Hulpdiensten kwamen ter plaatse en onder andere met boten van de KNRM, een politiehelikopter, duikers van de brandweer en een sonarboot werd naar het slachtoffer gezocht. Rond 23.00 uur werd het levenloze lichaam van de jongen gevonden in de kom van de werkhaven.

Enkele foto's:

Meer foto's op www.112harderwijk.nl

Video volgt straks.
Burgerhulpverlener, AED-bediener.

RJM

• HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Burgerhulpverlener, AED-bediener.

JeffreyBrw

• Fotograaf | Videograaf | Redacteur
  • Junior gebruiker
  • **
  • 112 volger en redacteur van www.Regio25.nl
    • Regio25.nl
Meer info op: http://regio25.nl/grote-zoekactie-naar-drenkeling/

Ook te volgen via Twitter: @Regio25NL
Altijd nieuws gierig | Regio25.nl | @JeffreyBrw

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: JeffreyBrw link=msg=1180180 date=1372778512
Meer info op: http://regio25.nl/grote-zoekactie-naar-drenkeling/

Ook te volgen via Twitter: @Regio25NL

N.a.v. : Er werd massaal door de hulpdiensten uitgerukt vanwege een sterke stroming op het meer. en
De jongen is na 2 uur zoeken dood aangetroffen op de plek waar hij uit zijn boot viel.

Dat is nogal tegenstrijdig. Als er en sterke stroming staat kom je niet terecht op de plek waar je uit boot valt, maar tenminste een stuk verderop "stroomafwaarts".

bart007

• Senior gebruiker
Citaat van: Thor link=msg=1180196 date=1372779785
N.a.v. : Er werd massaal door de hulpdiensten uitgerukt vanwege een sterke stroming op het meer. en
De jongen is na 2 uur zoeken dood aangetroffen op de plek waar hij uit zijn boot viel.

Dat is nogal tegenstrijdig. Als er en sterke stroming staat kom je niet terecht op de plek waar je uit boot valt, maar tenminste een stuk verderop "stroomafwaarts".
Ja lijkt op het eerste gezicht tegenstrijdig , maar is het in dit geval kennelijk helemaal niet.

Stroming:

Citaat
H-T  ‏@HendrikTromp1 21u
@FamRomkes nou er was een harde stroming en hij was bijna gelijk onder water

Citaat
H-T    ‏@HendrikTromp1 22u
jongen verdronken 17 jaar men vader zag het gebeuren is er achteraan gezwommen maar kon hem niet meer vinden

Getuigen terplekken hebben de stroming ervaren/beschreven, dus waarheid.
Stroming ontstaat door wind, verschil in temperatuur, objecten die in de stroom liggen, uitstromende rivieren e.d.
In dit geval strekdam, mogelijk spuien, stremming door de kust etc.
Hoe diep de stroming is hangt af van oorzaak en bovenbeschreven invloeden "van buitenaf".

Het kan dus dat er een ( zeer ) duidelijke stroming is, maar 3 meter dieper niet of zelfs tegengesteld.

Drijfvermogen:
Als ik in het zwembad 2/3 e van mijn maximale inademing , uitadem, dan zak ik langzaam naar de bodem en blijf daar liggen.
Bij dit ongeval lijkt het logisch dat de drenkeling veel van zijn ingeademde lucht is kwijtgeraakt en mogelijk zelfs vervangen door water.
(hij kon mogelijk niet zwemmen) Zijn drijfvermogen was(werd) zeer negatief, hij moet toen snel gezonken zijn.
Op het moment dat hij onder de stroming komt zakt hij alleen nog maar naar beneden.

Daarnaast zit er natuurlijk altijd een foutmarge in de exacte plaats waar hij te water gegaan is, t.o.v. de vindplaats.
Maar in dit geval lijken ze dicht bijelkaar en moet je dus concluderen dat ondanks de aanwezige stroming deze weinig ( korte tijd ) invloed heeft gehad.   Maar zoiets weet je nooit vooruit!!
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Als er écht een sterkte stroming staat lig jij niet meer op de plek waar je onder ging. De stroming waar een gemiddelde Duitser bang van wordt dobber ik vrolijk doorheen tijdens m'n ochtendduik, kwestie van perceptie...

Ik vind het een uiterst positief gegeven dat de betrokken partijen direct hebben ingezet met de stromingen, andere externe factoren en scenario's in het achterhoofd. Heb dat wel eens anders gezien.

bart007

• Senior gebruiker
Citaat van: -Joost- link=msg=1180241 date=1372787346
Als er écht een sterkte stroming staat lig jij niet meer op de plek waar je onder ging. De stroming waar een gemiddelde Duitser bang van wordt dobber ik vrolijk doorheen tijdens m'n ochtendduik, kwestie van perceptie...
klopt, het  is subjectief en vanachter mijn toetsenbord kan ik dat niet objectief meten en bevestigen en/of tegenspreken.
Dit is mijn dichtste benadering van de situatie met gebruikmaking van plaatselijke gegevens en uitspraken en eigen kennis en ervaring.

bart007

• Senior gebruiker
Citaat van: -Joost- link=msg=1180241 date=1372787346

Ik vind het een uiterst positief gegeven dat de betrokken partijen direct hebben ingezet met de stromingen, andere externe factoren en scenario's in het achterhoofd. Heb dat wel eens anders gezien.
Maar kun jij omgekeerd hardmaken met de bekende gegevens en uitspraken, dat er geen sterke stroming was ? ( voor wat dat dan ook objectief betekend ? )