Brandweerkennisnet: Rapport Verkoelende experimenten met water en schuim

Auteur Topic: Brandweerkennisnet: Rapport Verkoelende experimenten met water en schuim  (gelezen 22281 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1180608 date=1372876134
Oké duidelijk verhaal wat mij betreft. Maar let op, dit rapport gaat alleen over de binnenaanval. Een groot voordeel van de schuimblusmiddelen staat hier (terecht) niet in en dat is dat je minder water nodig hebt.
Maar wat schiet ik daarmee op als ik met One-Seven naar binnen ga bij een binnenbrand, en ik krijg die brand niet op tijd onder controle, waardoor die flash-over alsnog komt of ik zelfs in een gevaarlijker situatie terecht kom?
Ja, we hebben minder water binnen, maar daardoor ook geen of nauwelijks koelend effect. En dat is het eerste wat ik wil bij een forse binnenbrand.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Een groot voordeel van de schuimblusmiddelen staat hier (terecht) niet in en dat is dat je minder water nodig hebt.
Niet juist, o.a. pag 43 en pag 52.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Citaat van: tower-ladder link=msg=1180627 date=1372880551
Niet juist, o.a. pag 43 en pag 52.

Dat dacht ik ook, bij schuim zit nog altijd een hoop water.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Feit is dat er in het land diverse voertuigen staan met drukluchtschuim enz. Wat zou er nu moeten gebeuren vanuit de brandweerregio's? Het zijn allemaal relatief jonge voertuigen, dus je hebt ze de eerste jaren nog in de stallingen staan. Allemaal weer ombouwen naar hoge en lage druk?


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Dat zal toch wel niet, is de toevoeging van 3 en 6% SVM heilig?!?
Bij veel branden is een toevoeging van 1 tot 1.7% al ruim voldoende om bij een inzet te gebruiken.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Citaat van: Peter71 link=msg=1180642 date=1372882336
Feit is dat er in het land diverse voertuigen staan met drukluchtschuim enz. Wat zou er nu moeten gebeuren vanuit de brandweerregio's? Het zijn allemaal relatief jonge voertuigen, dus je hebt ze de eerste jaren nog in de stallingen staan. Allemaal weer ombouwen naar hoge en lage druk?

Je kan die CAFS gebruiken voor andere zaken ook natuurlijk, het zit er nu toch op maar hopelijk gebruiken ze hun verstand bij toekomstige aankopen en denken ze een paar keer na.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Citaat van: ffemt19 link=msg=1180657 date=1372883943
Je kan die CAFS gebruiken voor andere zaken ook natuurlijk, het zit er nu toch op maar hopelijk gebruiken ze hun verstand bij toekomstige aankopen en denken ze een paar keer na.

Mee eens, maar ik ben wel van mening dat korpsen vrij moeten zijn in de keus wat ze op het voertuig willen hebben.
Een onderzoek is mooi, maar geen korps is het zelfde.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1180665 date=1372884695
Mee eens, maar ik ben wel van mening dat korpsen vrij moeten zijn in de keus wat ze op het voertuig willen hebben.
Een onderzoek is mooi, maar geen korps is het zelfde.
Tegenwoordig beslissen de korpsen het niet meer zelf, maar de VR beslissen het ( helaas ) netjes voor je  :| :| :-\
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Pag 42 rookgaskoeling:
Citaat
De temperatuurdaling van de totale rookgaskoeling (gemeten op thermokoppel 5) is het grootst bij de testen met LD (152 ˚C) en het kleinst bij de testen met DLS (41˚C). Ook als deze temperatuurdaling wordt afgezet tegen de ingebrachte hoeveelheid water blijkt het rookgaskoelend vermogen van LD het grootst te zijn (3,6 ˚C/ltr) en het rookgaskoelend vermogen van DLS het kleinst (1,4 ˚C/ltr). Het rookgaskoelend vermogen van FD is iets hoger dan DLS maar lager dan HD.
Pag 53 Blussing:
Citaat
Uit de tabel blijkt HD en DLS de snelste knockdown realiseren, waarbij bij HD het minste water is gebruikt. Bij Firedos daalt de temperatuur het sterkst, hoewel de temperatuurdaling bij HD en LD ook aanzienlijk is. Bij DLS is er sprake van een beperkte temperatuurdaling.
Als het water- en blusmiddelverbruik wordt afgezet tegen de temperatuurdaling, dan blijkt dat Hogedruk het meest efficiënt is per liter water in de blussing, en dat drukluchtschuim zowel per ingebrachte liter water als per ingebracht liter blusmiddel het minst effectief is.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Eigen ervaring:
Citaat
Juist het door de rookgaslaag heen spuiten verstoort de rookgas laag, de neutrale zone en de koele laag dicht bij de grond. En in trainingssessies met 1-7 heb ik zelf dan al mogen ondervinden dat het zicht dan weg is, de tempertuur oploopt en nog veel gevaarlijker de rookgas laag zelfs ontsteekt. Heb al vele malen situaties gehad (deurprocedure en zgn rookgas koelen) waarbij  No-play situaties onstonden, Great balls of Fire die over je heen komen

En opmerkingen pag 57.
Citaat
Het plotseling ontbranden van een rookgaslaag, zeker als deze door zelfontbranding tot stand komt, kan voor de brandweer leiden tot zeer gevaarlijke situaties. Bovenstaande situaties zouden bij een daadwerkelijke brand in een groter pand tot ongevallen kunnen leiden. Het is opvallend dat deze plotselinge ontbrandingen van de rookgaslaag zich uitsluitend hebben voorgedaan bij de schuimvoerende systemen (twee van de vijf testen met DLS en de uitgevoerde test met Firedos 0,3%). Echter, er zijn ook testen geweest met deze systemen waarin het niet is voorgekomen. Het is daarom niet met zekerheid te zeggen of de plotselinge ontbranding van de rookgaslaag, een direct of indirect gevolg zijn van het rookgaskoelen danwel blussen met schuim. Nader onderzoek hiernaar is nodig.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar