Als politieagent reageren op een aanvallende hond: vuurwapen gebruiken of niet?

Auteur Topic: Als politieagent reageren op een aanvallende hond: vuurwapen gebruiken of niet?  (gelezen 6982 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Amerikaanse agenten schieten over het algemeen vrij snel. Daar hoef je geen professor voor te zijn om  daar je mening over uit te geven. Natuurlijk heerst er in amerika ook een geheel andere sfeer. Maar ik van vind dat er in amerika te snel een wapen word getrokken..


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Citaat van: specialagent112 link=msg=1180910 date=1372967715
Aan je been hangen? Ik mag hopen dat een nederlandse diender een betere oplossing had gevonden.. natuurlijk word zon beest agressief  als je met pistolen  erop gaat richten..  

Een hond die agressief wordt omdat je er me pistolen op richt... Wat een onzin!


In dit filmpje is er uiteindelijk geen andere oplossing. Ook niet in Nederland. Hondenbeten zijn hele nare wonden die slecht herstellen en veel ontstekingen geven. Er had eerder actie ondernomen kunnen worden om de hond in de auto te houden maar ik begrijp best wel dat je dan nog te druk bent met de arrestant. De hond doet vervolgens wat het door instinct is ingegeven, namelijk het baasje proberen te beschermen.
Er is nog geprobeert de hond te pakken maar dat lukt nirt. Als hij dan weer naar voren komt zijn er geen oplossingen meer.
Pepperspray kost teveel tijd om in te werken en kan het dier juist agressiever maken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: DiNozzo link=msg=1180916 date=1372968420
In dit filmpje is er uiteindelijk geen andere oplossing. Ook niet in Nederland.
Jawel, in Nederland is er wel een andere oplossing als een hond je pakt.
Agent wordt gebeten door eigen diensthond Amsterdam
PolitieNostalgie


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Citaat van: Sylvester link=msg=1180917 date=1372968858
Jawel, in Nederland is er wel een andere oplossing als een hond je pakt.
Agent wordt gebeten door eigen diensthond Amsterdam
PolitieNostalgie
Met een paar nuanceverschilletjes.... A. het is een politiehond, B. Hij wordt begeleid door een ervaren hondengeleider, C. Hij is aangelijnd. Maar goed, dat mag de pret niet drukken   8)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Citaat van: Sylvester link=msg=1180917 date=1372968858
Jawel, in Nederland is er wel een andere oplossing als een hond je pakt.
Agent wordt gebeten door eigen diensthond Amsterdam
PolitieNostalgie

Politiehonden zijn getraind om vast te houden. En direct na het loslaten was de hond onder controle. Een andere hond probeert je juist op zoveel mogelijk plekken te bijten. En als ik hier zie hoe er getrokken wordt aan de hond en hoe de agent weggedragen wordt zal het hier niet om een klein wondje gaan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Honden worden wel degelijk agressief door intimiderende middellen....


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Een stroomstok ja, maar een hond heeft over het algemeen geen flauw benul wat dat kleine zwarte ding in die man zijn hand is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: specialagent112 link=msg=1180928 date=1372970743
Honden worden wel degelijk agressief door intimiderende middellen....
Valt erg mee. Ik probeer het bij mijn honden maar die zien overal een spel in.
Een hond heeft geen idee wat een mes, vuurwapen, stok of bijl is alleen kan de hond geleerd worden om in bepaalde situaties op een bepaalde wijze te handelen.


Citaat van: HAPRPAA link=msg=1180911 date=1372967827
Wie A zegt moet B......
In het ooit zo nette Amsterdam Zuid slaat het dus ook al toe.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Citaat van: specialagent112 link=msg=1180928 date=1372970743
Honden worden wel degelijk agressief door intimiderende middellen....

Of de agent in het filmpje nou met een banaan, een boek of een pistool had staan te zwaaien; daar wordt deze hond niet door getriggerd, om maar in dezelfde termen te blijven. Geen rare dingen gaan roepen.

Ik ben het eens met een aantal vorige sprekers; deze situatie had makkelijk voorkomen kunnen worden. Maar dat is achteraf-gebabbel, vanaf de zijlijn. Ook de betrokken agenten zullen lering trekken uit dit voorval. (drama, hoe je wil)
Ook ben ik het ermee eens dat als een hond eenmaal de aanval inzet, je niets anders meer kan dan deze beantwoorden, in dit geval met een vuurwapen. Wel eens een beet van een Rottweiler gehad? Ik wel. Ook ben behoorlijk bekend met dit ras, ben een hondenliefhebber. Alle soorten en maten.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: DvdW link=msg=1180907 date=1372967429
Een belg/duitser/hollander had op dat punt precies hetzelfde gedaan. Hetzelfde geldt voor het aantal kogels.

Waarop is die uitspraak gebaseerd? Ik ben het van uit eigen ervaring daar niet mee eens.

Ik zie in dat filmpje veel drukdoenerij en paniek met dan nog eens een agent die zonder handschoenen dat dier benadert en nogal heftig terugtrekt wanneer de hond zich op hem focust. Ideaal om zo een gedrag uit te lokken. Op dat filmpje is m.i. zeker niet te zien dat die hond in 'aanvalsmodus' vertoeft, wat je bij bepaalde exemplaren wél hebt en dan kan je volgens mij inderdaad niet anders dan zo op te treden. Hier had wat inzicht, een paar handschoenen en een object om af te leiden (deken of stok) zeker kunnen helpen. Akkoord dat dat niet altijd meteen bij de hand is maar hadden ze dat dier daar even laten rondlopen, ik denk dat er niet veel gebeurd zou zijn.