Als politieagent reageren op een aanvallende hond: vuurwapen gebruiken of niet?

Auteur Topic: Als politieagent reageren op een aanvallende hond: vuurwapen gebruiken of niet?  (gelezen 7056 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1180960 date=1372976068

Akkoord dat dat niet altijd meteen bij de hand is maar hadden ze dat dier daar even laten rondlopen, ik denk dat er niet veel gebeurd zou zijn.

Nou het spijt mij verschrikkelijk, in deze situatie had ik dat niet afgewacht... zielig voor het beestje en de eigenaar, en we zijn het er allemaal over eens dat in het voortraject zaken anders opgepakt konden worden, maar ik ga zo'n situatie ook niet afwachten tot ie in me poot of arm hangt...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

sylvester1986

• Gast
Citaat van: DvdW link=msg=1180907 date=1372967429
Om dan weer meteen te gaan zeuren over 'triggerhappy' amerikanen slaat totaal nergens op. Een belg/duitser/hollander had op dat punt precies hetzelfde gedaan. Hetzelfde geldt voor het aantal kogels.
De meeste Amerikanen zijn in mijn ogen triggerhappy, maar dat is een andere discussie. Ook laat onderstaande video zien dat gelukkig niet iedere agent zoveel kogels gebruikt.
Kan als schokkend worden ervaren!
Police Shoots Dog Who Defended Homeless Friend Who Had A Seizure!
WizKhalifaVideo

INRI

• Senior gebruiker
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1180960 date=1372976068
Waarop is die uitspraak gebaseerd? Ik ben het van uit eigen ervaring daar niet mee eens.

Ik zie in dat filmpje veel drukdoenerij en paniek met dan nog eens een agent die zonder handschoenen dat dier benadert en nogal heftig terugtrekt wanneer de hond zich op hem focust. Ideaal om zo een gedrag uit te lokken.
Ik heb het over het moment dat de hond grijpt naar de arm van de agent, vanaf dat punt zou naar mijn bescheiden mening oom agent hier in Nederland hetzelfde doen, namelijk die hond uitschakelen en het liefst zo snel mogelijk. Maar het hele traject naar dat punt toe is inderdaad discutabel.

sylvester1986

• Gast
Nog een manier om een aanvallende hond te stoppen.
Dog attacks Police Officer Taser Full News Report
KsaWar Lord

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: Sylvester link=msg=1181025 date=1373017259
De meeste Amerikanen zijn in mijn ogen triggerhappy, maar dat is een andere discussie. Ook laat onderstaande video zien dat gelukkig niet iedere agent zoveel kogels gebruikt.
Kan als schokkend worden ervaren!
Police Shoots Dog Who Defended Homeless Friend Who Had A Seizure!
WizKhalifaVideo

Lastig!
Hond lijkt niet alleen een potentieel gevaar voor de agenten maar ook voor omstanders. Dit is nog eens werken onder stres. Je weet dat als je die trekker overhaalt dat je wat over je heen krijgt. Snap de beslissing wel. Maar dan maak de klus ook af en laat het dier niet leiden. En uiteraard bekommer je om het slachtoffer.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Sylvester link=msg=1181025 date=1373017259

Liever dat de agent meer kogels gebruikt en het beestje meteen uit z'n leiden verlost dan dat ze hem langzaam dood laten gaan. Het is geen mooi gezicht als het arme beest geraakt word door kogels. Maar ik zie liever een agent die 4 keer schiet, en hem echt meteen afmaakt, dan een agent die 1 keer schiet en vervolgens wacht totdat het voorbij is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Dinges

• Senior gebruiker
Ja dat zou er pas sierlijk uitzien op straat. Eerst een paar schoten, daarna er nog eens rustig op aflopen om het af te maken. Voor de ogen van het publiek.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Dan ziet het er maar niet sierlijk uit. Als het voor het beestje beter is moet je dat maar doen. Dan ziet het er maar even iets minder mooi uit.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Dinges

• Senior gebruiker
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1181173 date=1373060445
Dan ziet het er maar niet sierlijk uit. Als het voor het beestje beter is moet je dat maar doen. Dan ziet het er maar even iets minder mooi uit.

Het volk op straat wat massaal van zich laat horen zal dan ook wat minder sierlijk zijn.
De aanval doen stoppen dmv schoten is m.i. geoorloofd. Vervolgens een welgemikt schot tussen de ogen lijkt me hier erg ongepast. Denk toch eens na. Daarbij: gezien de trekkingen van het beestje was het toch al vrijwel direct voorbij. Hoe triest ook.

MNL-5200

• Senior gebruiker
voorbeeld uit Zweden. Pepperspray werkt over 't algemeen niet/zeer weinig.

Polis skjuter hund i Malmö/Ej känsliga tittare