Verdachte van tanken zonder betalen veroorzaakt zwaar ongeval A12 - Nootdorp 08-07-2013

Auteur Topic: Verdachte van tanken zonder betalen veroorzaakt zwaar ongeval A12 - Nootdorp 08-07-2013  (gelezen 7612 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
'Verwondingen slachtoffers botsing A12 bij Nootdorp vallen mee'
DEN HAAG - De verwondingen van de drie mensen die maandagmiddag gewond raakten bij de spectaculaire botsing op de A12 bij Nootdorp vallen mee. Dat vertelt woordvoerder Frans Zuiderwijk van de KLPD.lees verder


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Het lijkt mij ook heel normaal dat de Politie optreed tegen het plegen van misdrijven. De ene "achtervolging" is ook de andere niet, en dit gebeuren lijkt niet te vergelijken met het dodelijk ongeval bij het filefuik.
Wel moet nog uit het onderzoek blijken dat de bestuurder van de gestolen auto, het ongeluk ook juridisch verweten kan worden . Niet om de bestuurder van de gestolen auto vrij te pleiten, maar het is en blijft een verkeersongeval, en uit het persbericht van Politie Nederland kan je geen conclusies trekken.  (Natuurlijk kan je wel concluderen dat de bestuurder in ieder geval moreel verantwoordelijk is.)

Dit zinnetje viel me wel op in het persbericht van de Politie:

"De inzittende van zijn auto, een nog onbekende vrouw, raakte hierbij eveneens gewond en is ook aangehouden.

Nu is hier eerder over mogelijke gronden om inzittenden aan te houden gediscussieerd. Maar het maakt mij wel nieuwsgierig naar de gronden van deze aanhouding, die natuurlijk ook kunnen liggen in andere zaken dan dit gebeuren.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: zwelgje link=msg=1182036 date=1373363819
Nu is hier eerder over mogelijke gronden om inzittenden aan te houden gediscussieerd. Maar het maakt mij wel nieuwsgierig naar de gronden van deze aanhouding, die natuurlijk ook kunnen liggen in andere zaken dan dit gebeuren.
Ik vermoed terzake medeplichtigheid aan diefstal benzine?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: Red link=msg=1182043 date=1373366958
Ik vermoed terzake medeplichtigheid aan diefstal benzine?

Misschien ook het 'niet handelen, om de achtervolging te beëindigen' denk ik.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Dimeg link=msg=1182047 date=1373367324
Misschien ook het 'niet handelen, om de achtervolging te beëindigen' denk ik.
Zou je mij kunnen aangeven waar dit strafbaar is gesteld?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: Red link=msg=1182057 date=1373368348
Zou je mij kunnen aangeven waar dit strafbaar is gesteld?

In het strafrecht wordt dat volgens mij  'omissie' genoemd. Dus het 'niet handelen' dat strafbaar is. Omdat je bij iemand in de auto zit die een misdrijf begaat en jij dan als passagier niet ingrijpt om dit tegen te gaan ben je ook strafbaar.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Dimeg:

En dan nu de hamvraag: hoe ga je dat nalaten als OM dan bewijzen in de rechtszaal?
Het enige wat de verdachte hoeft te doen is vertellen in de rechtbank dat hij de bestuurder gevraagd heeft om te stoppen. Meer niet.


En door...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Citaat van: Dimeg link=msg=1182074 date=1373374010
In het strafrecht wordt dat volgens mij  'omissie' genoemd. Dus het 'niet handelen' dat strafbaar is. Omdat je bij iemand in de auto zit die een misdrijf begaat en jij dan als passagier niet ingrijpt om dit tegen te gaan ben je ook strafbaar.

Moet hoe wil je ingrijpen als de bestuurder met hoge snelheid rijdt? Je kan niet aan de handrem trekken of de sleutel uit het contact draaien, dan weet je zeker dat je een aanrijding krijgt :-\
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Ik had nog niet gedacht aan hoe dan wel zou moeten. Maar meer het idee dat het niet proberen tegenhouden van iemand bij een strafbare handeling ook strafbaar is. Dan gaat het ook aan de momenten daarvoor en niet zozeer alleen tijdens de achtervolging.  Daarnaast heeft de politie natuurlijk betere gronden om je aan te houden als je meerijdt in een gestolen auto. Al is het alleen maar voor een kort verhoor.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
@DiNozzo:

Een beetje advocaat zal dat ter verdediging opvoeren. Ijzersterk punt en alleen onderuit te halen door de bestuurder. Meer niet.

@Dimeg: zo als gezegd volstaat een verbaal verzoek naar de bestuurder. Je kan immers als wetgever niet verwachten dat de passagier zijn eigen welzijn in het gedrang laat komen of dat van anderen om iemand te stoppen. In ieder geval niet in deze casus.