Mooi. Dit is PRECIES de reactie die ik hier had verwacht !
Was er een onderzoek geweest met de conclusie: 'Huisartsen zijn achterlijk', dan had iedereen geroepen: Wat een goed uitgevoerd onderzoek; ik onderschrijf de resultaten volledig !
Wen er dus maar aan: De huisarts op de Huisartsenpost, gaat een steeds belangrijker rol spelen in de acute zorgverlening.
In Den Haag hoor ik nu ook al doordeweeks dat de ambulances 'op' zijn. Steeds meer A1-ritten rechtstreeks van de MKA.
In het artikel wordt duidelijk genoemd dat een huisarts minder uitgebreid onderzoek inzet en dus goedkoper kan handelen.
Dan zul je al snel denken dat patiënten zorg tekort komen, maar vaak wordt er gewoonweg te veel onderzoek uitgevoerd !
Ik heb vaak genoeg discussies met ambu-verpleegkundigen, die zeggen dat iedere buikpijn voor hen een aneurysma is, tot het tegendeel bewezen. Een huisarts denkt eerder aan een buikgriep.
Het verbaast mij, hoe vaak de ambu naar de Hap belt, met het verzoek 'toch nog maar even' een huisarts langs te sturen.
Dat vond ik altijd vreemd, want OF je vertrouwt het niet en neemt patiënt mee, OF je kan niets vinden en laat de patiënt thuis.
Het blijkt vaak toch lastig, als bepaalde klachten voor een patiënt zelf heftig genoeg zijn om 112 te bellen, maar niet in een ambu-protocol passen. Een huisarts is dan kennelijk toch de aangewezen persoon om de patiënt gerust te stellen.
Dit soort meldingen zijn altijd wel 'grappig', want je ziet de beroepsdeformatie: Iemand belt voor heftige pijn in het been en dan wordt vaak door de verpleegkundige nog even voor de volledigheid toegevoegd: 'ECG en saturatie zijn goed'.