Flitsteams en politiecontroles veroorzaken schrikreacties en files

Auteur Topic: Flitsteams en politiecontroles veroorzaken schrikreacties en files  (gelezen 19709 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #30 Gepost op: 12 juli 2013, 20:12:06
Citaat van: Dinges link=msg=1182935 date=1373651154
Heb mijn zegje ruim gedaan hier op het forum, omtrent het spekken van de staatskas en het hiermee uit het oog verliezen van de verkeersveiligheid.  0098
Ach, al wordt het als belastingvariant gezien, ik vind het een makkelijke belasting om onderuit te komen. Degene die er voor kiest, die draagt eraan bij. Degene die dat niet wil doen, die houdt zich aan de regels.


Iv0

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Monsieur Cannibale
Reactie #31 Gepost op: 12 juli 2013, 21:00:03
Waarom remmen bestuurders   ? Om geen bekeuring te krijgen
Wanneer krijg je een bekeuring ? Omdat je te hard rijdt
Wanneer moet je dus remmen  ? Als je te hard rijdt
Wat veroorzaakt de file           ?  Remmende auto's
Wie besturen de auto's            ?  Automobilisten

Wiens schuld is dus de file ?   Volgens geenstijl/telegraaf/borrelpraat het flitsteam...heel logisch ja ::)
et Voila


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #32 Gepost op: 12 juli 2013, 21:03:56
Te makkelijk..

Als ik 7 kilometer achter je aanrijdt, kan ik je minimaal 2x bekeuren; dat geldt voor iedere burger en jou dus ook..

Het gaat er om of de regels ook maatschappelijk aanvaard worden en daar wringt momenteel de schoen. Denk aan '100' op een snelweg van 5 rijstroken per rijbaan.  

Sinds de overheid ook openlijk heeft toegegeven dat de bekeuringen duurder werden om de schoolboeken te betalen, is het draagvlak minimaal geworden.

En dat moet de overheid zich aantrekken; niemand gelooft nog in verkeersveiligheid, dat gedachtengoed heeft de overheid immers zelf ook verworpen.
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #33 Gepost op: 12 juli 2013, 21:24:22
Citaat van: Arie link=msg=1182857 date=1373631301
Daarentegen zal ik iedere snelheidsbekeuring zonder morren accepteren als ik weet dat ik te snel gereden heb. Dat is nu eenmaal het 'spel'. De meeste mensen rijden per jaar misschien wel honderden of duizenden keren te snel en worden maar een zeer beperkt aantal keren gepakt.
Precies, dat is het spel.
Ik rijd per jaar 40.000 km, op de snelweg rijd ik, mits het verkeersbeeld het toelaat, meestal 140 km/uur op mijn teller waar je 120 of 130 mag rijden.
In de bebouwde kom rijd ik altijd netjes 30 of 50.
Ik leg dagelijks hetzelfde traject af en weet na 7 jaar precies waar ze altijd staan. Desondanks ontkom ik er niet aan dat ik 1x per jaar een boete krijg van rond de 50 euro.
Als ik dat afweeg tegen het aantal kilometers dat ik rijd is het een schijntje en betaal ik het zonder morren.
Het is misschien een verkeerde denkwijze, maar ik zie het als een soort "belasting" om wat harder te rijden  ;)

Ik heb twee jaar geleden op de A28 tussen Nunspeet en Harderwijk meegemaakt dat een bestelbusje bovenop zijn rem ging staan voor een flitscontrole en dat een ander busje achterop de eerste bus reed en ze beiden op z'n kant gingen en de berm ingleden. Mensen reageren dus erg achterlijk af en toe.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #34 Gepost op: 12 juli 2013, 21:38:57
Het probleem in dit verhaal is uiteindelijk een combinatie van factoren, waarvan sommige al jaren geleden zijn ingezet.

Op de eerste plaats is er de "angst" om een bekeuring te krijgen. In de afgelopen jaren is meer en meer ingezet op flitsen als handhavingsmethode, waarbij de apparatuur op het scherpst wordt ingesteld. Dat werd altijd gedaan onder het motto dat daarmee de verkeersveiligheid gediend is, maar met de (politieke) beslissing om de bekeuringen steeds verder te verhogen als extra inkomsten voor de schatkist, is het draagvlak voor de handhaving gedaald. De trajectcontrole is hiervan het beste voorbeeld. Dat je inmiddels voor een heel kleine overtreding inmiddels bekeuringen op de mat krijgt waar je bijna een week boodschappen voor kunt doen, zegt inmiddels alles. Mensen zijn "bang" geworden om een bekeuring te krijgen, en bij het zien van een flitspaal gaat dan automatisch de voet van het gas, zelfs als men helemaal niet te hard rijdt. Het is aangeleerd, geconditioneerd gedrag, en dat heeft de overheid zelf uitgelokt.

Op de tweede plaats zijn er de ontwikkelingen op wegengebied. Aan de ene kant zijn er de laatste jaren meer wegen en rijstroken aangelegd, maar tegelijkertijd zijn ook vele wegen afgewaardeerd (van 120 naar 100 of 80, van 100 naar 80, van 80 naar 60, van 50 naar 30). Deze afwaardering is in veel gevallen beperkt gebleven tot het plaatsen van een nieuw bordje en een nieuw streepje op het asfalt: de breedte van de weg is gelijk gebleven, de inrichting is hetzelfde gebleven en op snelwegen zijn de veiligheidsmaatregelen hetzelfde gebleven. Voor veel wegen is de ontwerpsnelheid dus hoger dan de toegestane snelheid; en dat sluit niet aan bij de beleving van mensen. Men ziet een brede weg, waar men voorheen zonder problemen 80 kon rijden, en men moet daar nu opeens 60, terwijl men denkt dat men nog 80 kan rijden. Dat werkt verwarrend en het overtreden van de maximumsnelheid dus in de hand. Daarbij zijn recentelijk ook nog eens de dynamische snelheden gekomen (overdag 100, 's nachts 130), en de diversiteit aan snelheidsregimes op hetzelfde type weg (snelweg 80 - 100 - 120 - 130?). Het wordt er voor de verkeersdeelnemer niet makkelijker op.

En op de derde en laatste plaats is er nog het gestroomlijnde administratieve proces dat Wet Mulder en CJIB heet. Mensen hebben bij handhaving niet meer het idee dat het politiewerk is, maar dat het een bonnenfabriek is. Het is een anoniem, administratief proces waar je een briefje krijgt met een nummer, en als je een bezwaarbriefje terug stuurt standaard een afwijzing krijgt. Het wekt dat indruk dat dit hele proces er niet is in het belang van de burger, waar het voor bedoeld zou moeten zijn, maar dat het proces er is in het belang van de staat. En daar gaat het mis.

Gevolg: de gemiddelde persoon heeft niet de intentie om (te) hard te rijden. De gemiddelde persoon heeft moeite met de verschillende snelheden en weginrichtingen, waardoor hij op sommige wegen niet precies weet hoe hard daar gereden mag worden. Ziet de gemiddelde persoon vervolgens een flitsapparaat, dan is de verwarring compleet en is de standaard geautomatiseerde reactie om onmiddellijk op de rem te gaan staan. De werking van verkeersstromen zorgt dan vanzelf voor files (schokgolf).

Conclusie: het feit dat mensen nu op de rem trappen bij het zien van een flitser, is het resultaat van jarenlang handhavings- en weginrichtingsbeleid van de overheid. De individuele actie ligt weliswaar bij de weggebruiker zelf, en die BOA kan er echt geen donder aan doen (deel van het systeem), maar deze actie is een aangeleerd, geconditioneerd gedrag van de automobilist. Op dezelfde manier als je je hond kunt leren om te gaan zitten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #35 Gepost op: 12 juli 2013, 21:49:27
De politiek bepaald de maximum snelheid.
De politiek bepaald de weginrichting.
De politiek bepaald de werkwijze/mogelijkheden voor handhaving.
De politiek bepaald een sanctie op een overtreding.
De politie maakt een inzetplan.
De politieagent krijgt dit ''voor z'n kiezen'' en doet de uitvoering.

Wie is er de pineut en wordt zelfs door zijn eigen werkgever te kakken gezet?  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #36 Gepost op: 12 juli 2013, 21:54:02
Citaat van: Jerommeke link=msg=1182970 date=1373658567
De politiek bepaald de maximum snelheid.
De politiek bepaald de weginrichting.
De politiek bepaald de werkwijze/mogelijkheden voor handhaving.
De politiek bepaald een sanctie op een overtreding.
De politie maakt een inzetplan.
De politieagent krijgt dit ''voor z'n kiezen'' en doet de uitvoering.

Wie is er de pineut en wordt zelfs door zijn eigen werkgever te kakken gezet?  ::)

En wie is in Nederland de wetgevende macht... Precies, gekozen door het volk. Dus de automobilist die bekeurd wordt omdat hij te hard rijdt omdat een meerderheid van de kiesgerechtigde bevolking voor partijen heeft gekozen die de verkeersveiligheid door boetebeleid wilden verhogen 98uiye
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Iv0

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Monsieur Cannibale
Reactie #37 Gepost op: 12 juli 2013, 21:58:02
Het wordt een beetje onoverzichtelijk topic zo, volgens mij ging het om de vraag of de flitsbus verantwoordelijk is voor de file en niet wat het doel van de flitscontrole is en of er maatschappelijk draagvlak voor is.
ALs bestuurders daarover nadenken tussen het moment van zien en op de rem trappen is er tijd genoeg om goed te anticiperen :)
et Voila


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #38 Gepost op: 12 juli 2013, 21:59:13
Citaat van: jeffrey010 link=msg=1182766 date=1373584385
Nu vraag ik me af waarom het ruim een uur duurt voordat ze stoppen met flitsen?? Ze zien zelf toch ook dat er file staat en niemand meer te hard kan rijden ?

Men zegt hier dat dat te maken had met controle op de kentekens maar natuurlijk staat het ook voor de statistieken goed dat je veel wagens hebt gecontroleerd en niemand van die groep te snel reed. "Het beleid werpt vruchten af", heet dat dan.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #39 Gepost op: 12 juli 2013, 22:00:10
Citaat van: RemRoof link=msg=1182971 date=1373658842
En wie is in Nederland de wetgevende macht... Precies, gekozen door het volk. Dus de automobilist die bekeurd wordt omdat hij te hard rijdt omdat een meerderheid van de kiesgerechtigde bevolking voor partijen heeft gekozen die de verkeersveiligheid door boetebeleid wilden verhogen 98uiye
Da's te makkelijk. Je kiest je volksvertegenwoordiging niet op basis van één enkel onderwerp.... je kiest op basis van een programma. En vervolgens blijkt in de praktijk dat van de helft van het programma waar je op gestemd hebt niks terecht komt. Bovendien heb ik maar weinig programma's gezien waarin expliciet staat dat de handhaving wordt afgeschaft...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill