De vraag die ik wil voorstellen aan u (agenten en anderen), is de volgende:
De politie handhaaft. Dit - in deze case - in verband met veiligheid. Als iedereen de regels volgt is het veiliger dan dat iedereen kris kras zijn eigen wetten volgt. Op de snelweg handhaven de LE in voertuigen op de weg, en flitsers naast de weg. Door bekeuringen uit te schrijven wil men de overtreders laten weten dat wat zij doen niet mag, en bestraffen. In principe (ik denk even ideaal) wordt de weg er veiliger op; de 'klant' denkt volgende keer wel beter na voordat hij onder een rood kruis rijdt, over een doorgetrokken streep en rechts inhaalt.
Maar, de vraag: wordt de weg er veiliger op als de politie mensen gaat bekeuren die max 10 km/u te hard rijden op de snelweg, in plaats van de 'echte' boeven pakken die hard afremmen bij flitsers, en 50 meter weer optrekken naar 160, rechts inhalen... (*noemt lijstje op*). 'Echte' boeven vangen kost meer, immers een snelle auto, brandstof, twee dienders, en simpel flitsen kost 1 boa, weinig benzine, een statief en flitsen maar. Een VROS houdt geen 500 mensen aan in een uur dus kost bij voorbaat al meer.
Niet om hier met een grote mond te komen, maar ik ben benieuwd hoe daar door agenten (en eventueel andere handhavers) over gedacht wordt. Lijkt mij in ieder geval interessante materie