Nascholing reanimatie voor agenten in het gedrang

Auteur Topic: Nascholing reanimatie voor agenten in het gedrang  (gelezen 3903 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Gepost op: 18 juli 2013, 16:56:20
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3477903/2013/07/18/Agenten-moeten-weer-leren-reanimeren.dhtml

'Agenten moeten weer leren reanimeren'

Hartpatiënten Nederland en de Hartstichting maken zich zorgen dat veel politieagenten geen reanimatiecusus meer volgen. In een brief van Hartpatiënten Nederland aan minister Ivo Opstelten (Politie) schrijft de belangenclub dat door het huidige beleid binnen de nieuwe politieorganisatie agenten ontmoedigd worden een cursus reanimatie te volgen of dat het hun zelfs onmogelijk wordt gemaakt, en dat dit beleid mensenlevens in gevaar brengt. 'Reanimeren heeft blijkbaar geen prioriteit meer.'

(...)


If you can dream it, you can do it.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2013, 17:09:22
Ik heb het in elk geval net gehad op de PA...


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2013, 17:16:26
Zit zelfs nog in de IBT lessen. Vraag me af waar dit ineens vandaan komt?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2013, 22:54:55
Wellicht door deze blog van de ACP: http://www.acp.nl/blog/blog-post/2013/07/15/scherper/


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2013, 02:00:24
Fijn hé die Europesche aanbestedingen. Gelijk afschaffen die onzin.
Zeker als blijkt dat het inefficient is en meer kost dan nodig is.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2013, 06:42:08
Totale kolder, gewoon regelen dat dit soort zaken onder de ibt verplichting vallen. Weet je zeker dat iedereen aan de verplichting voldoet mbt het reanimeren.

Het grappige wat ik er trouwens wel van vindt, een diender reanimeert in een jaar veel vaker dan door iedereen wordt gedacht. Het verleren van het reanimeren doe je toch niet zo snel.

Volgens mij een gevalletje van de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2013, 07:38:29
Ben ik l*l als ik zeg dat de blog volgens mij ook niet klopt?

Als ik me niet vergis is 1 van de eisen uit de aanbesteding namelijk dat ze training ook on-site gegeven kan worden... Dit is de eerste EHBO / BHV aanbesteding politie breed (dus ook inclusief het PDC (voormalig vtsPN)) en daar kunnen herhalingen gewoon op locatie....


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 19 juli 2013, 08:58:22
Reanimatie door agent in gedrang: reactie Hartstichting

donderdag 18 juli 2013

De Hartstichting is geschrokken van berichten in de media over dat politieagenten geen reanimatiecursus meer krijgen. Door nieuwe interne regels laten volgens de Politievakbond steeds meer politiechefs de verplichte reanimatiecursus voor agenten schieten. Diploma´s verlopen hierdoor en de eerste hulp aan burgers, die op straat of thuis een hartstilstand krijgen, loopt hiermee gevaar.

Wanneer binnen 6 minuten na een hartstilstand juist gehandeld wordt, is de overlevingskans het grootst: 112 bellen, starten met reanimeren en inzetten van een AED. Elke week krijgen 300 Nederlanders buiten zorginstellingen een hartstilstand. Dat zijn 15.000 a 16.000 slachtoffers per jaar.

Agenten als eerste ter plaatse
Floris Italianer, directeur Hartstichting: "Men moet er van op aan kunnen dat een politieagent kan en gaat reanimeren bij een hartstilstand. 'De Politie heeft de taak hulp te verlenen aan hen die deze behoeven', staat in de Politiewet. Agenten zijn vaak als eerste ter plaatse bij een hartstilstand. Het kan niet zo zijn dat mensenlevens in gevaar worden gebracht door Europese aanbestedingen."

Europese aanbestedingen
Sinds de vorming van de nationale politie zijn de reanimatiecursussen voor agenten Europees aanbesteed. Het gevolg is dat de reanimatiecursussen voor politieagenten op slechts twee plekken in het land worden aangeboden. En dit terwijl de reanimatiepartners van de Hartstichting in het hele land zitten en voor slechts enkele tientjes de tweejaarlijkse opfriscursus in een paar uurtjes kunnen verzorgen. Bij de eerste reanimatiecursus bij een reanimatiepartner krijgen de cursisten het lesboekje cadeau van de Hartstichting.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2013, 09:01:09
Ook in Amsterdam gewoon onderdeel van het IBT programma.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #9 Gepost op: 19 juli 2013, 09:13:20
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1184448 date=1374217269
Ook in Amsterdam gewoon onderdeel van het IBT programma.

bij ons ook !  O0
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....