Beste Allemaal,
Om de één of andere duistere redenen heeft de huisartsenpost waar ik werkzaam ben ooit in al zijn wijsheid besloten om wel zuurstof in de wagens en op de posten te faciliteren, maar géén saturatiemeter.
Als ik mij niet vergis staat er in het LPA dat bij een vermoeden van een myocardinfarct wordt geadviseerd altijd zuurstof toe te dienen. Uiteraard zolang de patiënt geen COPD-er is.
Klopt dit en wat is dan het meest verstandige voor ons (in afwachting van de ambulance) om te doen? Nu is het erg afhankelijk van de kennis en ervaring van de arts wat de zuurstofflow wordt.
De zuurstofflow wordt ingesteld op indicatie van de arts, maar zonder saturatiemeter is het eigenlijk ook maar "natte vingerwerk". Lijkt mij...
Overigens blijkt volgens de NGH-Standaard dat men adviseert om (in afwachting van de ambulance) de patiënt 6 liter/per minuut O2 te geven. Vooral als er sprake is van dyspnoe of cyanose.
Kunnen jullie je hier in vinden?
Ik vraag dit namelijk ook omdat er nu nog enige willekeur is bij artsen of er, in afwachting van de ambulance, al dan niet zuurstof wordt gegeven aan de (mogelijk) cardiale patiënt.
Zou het in jullie ogen verstandig zijn om dit te standaardiseren en bij welke situaties (lees klachten)?
grt