Nederlands zeilschip breekt voor Ierse kust

Auteur Topic: Nederlands zeilschip breekt voor Ierse kust  (gelezen 5610 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 24 juli 2013, 18:50:39
Nederlands zeilschip breekt voor Ierse kust

AMSTERDAM -
Het Nederlandse zeilschip Astrid is woensdag op de rotsen gelopen bij de Ierse kustplaats Cork. De Ierse kustwacht heeft met behulp van helikopters en reddingsboten de 30 opvarenden van boord gehaald.
Nederlands zeilschip
,,Ze hebben allemaal contact gehad met het thuisfront en maken het goed'', liet de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) woensdag weten. De KNRM had vijf vrijwilligers aan boord.
Eigenaar van de tweemaster is Pieter de Kam die het schip samen met zijn vrouw Ineke exploiteert. Het echtpaar was nog te overstuur om verhaal te doen.
Volgens de Ierse kustwacht moet het schip als verloren worden beschouwd. Het is in twee stukken gebroken en is zinkende. De problemen ontstonden in zwaar weer. Er zijn geen gewonden. Onder de 30 opvarenden waren 18 bemanningsleden.
De Astrid kon bij rederij Horizon Sailing worden geboekt voor luxe zeilvakanties. Het schip had deze week een bezoek gebracht aan het kustplaatsje Kinsale bij Cork en was op weg naar Southampton in Engeland met als eindbestemming Cherbourg in Frankrijk.
De Astrid was in 1918 in Scheveningen gebouwd als vrachtschip onder de naam W.U.T.A., een afkorting van Wacht Uw Tijd Af. Het kwam daarna in Zweedse handen en heette vanaf dat moment Astrid. In 1975 kwam het schip onder Libanese vlag met een trieste afloop: het werd volledig uitgebrand teruggevonden in Engelse wateren.
Britten restaureerden de tweemaster tot trainingsschip voor jongeren. In 1998 was het weer terug in Nederland om dienst te doen als luxe zeilschip.
www.telegraaf.nl

Schipbreuk met KNRM opvarenden voor Ierse kust

IJmuiden, 24 juli 2013

Vanmiddag kreeg de KNRM het bericht dat het tallship Astrid, met aan boord vijf vrijwilligers van de KNRM, rond het middaguur gezonken is voor de kust van Ierland.
Met behulp van helikopters en reddingboten van de RNLI zijn alle opvarenden veilig en ongedeerd aan wal gebracht in zuid-Ierland (Kinsale) en verblijven op dit moment in een opvangcentrum. De KNRM-opvarenden hebben allemaal contact gehad met hun thuisfront en maken het goed. De repatriëring van de opvarenden is in handen van de organisatie At Sea Sail Training.In totaal waren er 30 opvarenden, waarvan 18 passagiers en 12 bemanning.

Meer informatie over de stranding tref je aan in de Irish Times en bewegend beeld op You Tube.
De RNLI heeft beelden gemaakt aan boord van de reddingboten die daar ter plaatse

http://www.irishtimes.com/news/ireland/irish-news/video-30-crew-rescued-after-tall-ship-hits-rocks-off-cork-coast-1.1473650

www.knrm.nl




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2013, 23:16:47
Naar aanleiding van de RNLI beelden krijg ik de indruk dat het tijdens deze operaties op dat moment toen de beelden werden gemaakt nou niet direct bar slecht weer was.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2013, 23:37:44
Naar aanleiding van de RNLI beelden krijg ik de indruk dat het tijdens deze operaties op dat moment toen de beelden werden gemaakt nou niet direct bar slecht weer was.

Speculerend: men kreeg motorpech kort na anker op en vervolgens krabbend anker op de rotsbodem bij een poging weer ten anker te komen. wind&golven hebben behoorlijk vat op een dergelijk schip en voor je er erg in hebt lig je tegen/op de rotsen. De Astrid was dwarsgetuigd en kon niet erg scherp zeilen en zeker niet snel onder zeil manoeuvreren (zeer bewerkelijk). Dit was dus geen optie.

Zonde van het mooie schip, ik heb enkele malen tegen haar geraced, altijd een genot om te zien. Helaas weer een klassieker verdwenen...
Bijdragen op persoonlijke titel.


Rewind

  • HV-geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2013, 23:54:16
Filmpje op Youtube vanaf een boot die ook enkele passagiers aan boord genomen hebben: Dramatic footage as the Astrid Hits Rocks And Sinks Off The Coast Of Cork


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2013, 23:54:58
Citaat van: Highfield link=msg=1185882 date=1374701864
Speculerend: men kreeg motorpech kort na anker op en vervolgens krabbend anker op de rotsbodem bij een poging weer ten anker te komen. wind&golven hebben behoorlijk vat op een dergelijk schip en voor je er erg in hebt lig je tegen/op de rotsen. De Astrid was dwarsgetuigd en kon niet erg scherp zeilen en zeker niet snel onder zeil manoeuvreren (zeer bewerkelijk). Dit was dus geen optie.

Zonde van het mooie schip, ik heb enkele malen tegen haar geraced, altijd een genot om te zien. Helaas weer een klassieker verdwenen...

Morgen zal er waarschijnlijk wel meer duidelijkheid komen over wat er aan de stranding vooraf ging.
Ja en met een dol leeg schip komen die rotsen snel op de af bij een beetje verkeerde wind.

Tegen haar geraced............ met de Urania of zit die tegenwoordig niet meer in de vloot?
Wij komen al jaren niet meer bij de Haaksrace, vroeger wel ieder jaar, dus ik ben er nu een beetje uit voor het Helderse gebeuren !

Groet

Thor


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2013, 07:09:29
Een keer met Urania, en voor mijn marinetijd met de Tolkien en de Antigua. Alle keren in het kader van de Race of the Classics.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2013, 10:07:43
Tallship Astrid wordt vandaag geborgen *)

OOST-SOUBURG - In de loop van de dag wordt duidelijk hoe groot de schade is aan het Zeeuwse tallship Astrid, dat gisteren verging voor de Ierse kust. Vanochtend wordt de tweemaster geborgen.

Volgens een van de eigenaren, Ineke de Kam uit Kamperland, is de Astrid op de rotsen gelopen, maar niet gebroken. De dertig opvarenden konden gisteren tijdig van boord komen, en De Kam zegt dat dat het belangrijkste van alles is.


De evacuatie van de opvarenden, nadat de Astrid stuurloos werd door een motorstoring is volgens De Kam goed en rustig verlopen. Ze schrijft dat mede toe aan de oefeningen die geregeld worden gedaan.

http://static2.omroepzeeland.nl/sites/default/files/imagecache/fullwidth/astrid4_F6E3AE06DB69CFC8C1257BB20050FA23_20.jpg

*)Ik denk dat het wel erg optimistisch is om er nu al vanuit te gaan dat het schip vandaag gaat worden geborgen. Er zal eerst wel het een en ander moeten worden geregeld met de verzekeraars en er zullen bergers moeten worden gevonden die deze klus willen doen. Laat het weer, c.q. de zeegang dat op dit moment toe, je zult daar op die plek wel behoorlijk weer moeten hebben. Daarbij komt nog is de omvang van de schade al vastgesteld ?


CORK (IRL) - Het tallship Astrid van Pieter en Ineke de Kam uit Kamperland is woensdag door motorpech bij de Ierse kustplaats Cork op de rotsen gelopen. Het schip zond rond het middaguur een noodsignaal uit. Met helikopters en reddingsboten heeft de Ierse kustwacht de dertig opvarenden van boord gehaald.

De Astrid, met als thuishaven Vlissingen, voer op de Keltische Zee en moest vanwege zwaar weer op de motor varen. Volgens Ineke de Kam viel de motor uit en belandde het tallship op de rotsen.

Twee stukken
Volgens haar man Pieter de Kam zijn alle opvarenden gered. Het schip moet als verloren worden beschouwd.

Sail de Ruyter
De Astrid zou deelnemen aan Sail de Ruyter in Vlissingen.

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2013-07-24/486519/zeeuws-tallship-astrid-breekt-voor-ierse-kust

Nog niet duidelijk is waardoor de Astrid aan de grond liep. Volgens Omroep Zeeland , die contact had met Ineke de Kam, viel de motor uit en belandde het tallship op de rotsen. RNLI bevestigt dat de Astrid onvoldoende motorvermogen had en door een sterke zuidelijke wind in de richting van de rotsen werd gedreven. Er stonden golven van twee meter hoog bij windkracht 5-6 BF. Op dezelfde plaats strandde in 1911 de viermast bark Falls of Garry.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2013, 12:38:26



Video: 30 rescued as Dutch tall ship sinks off Cork coastline

Square-rigger lost engine power while leading The Gathering cruise

Lorna Siggins


Thu, Jul 25, 2013, 09:33


First published:Thu, Jul 25, 2013, 01:00


 Irish and Dutch authorities are expected to investigate the circumstances surrounding the sinking of the 42m Tall Ship Astrid off the Cork coast yesterday.

Seven crew and 23 young trainees from Ireland, Britain, France, the Netherlands and Spain were safely rescued an hour before the square-rigger sank off the mouth of Oysterhaven.

The ship, which was en route from Southampton to Cherbourg in France, was leading a parade of sail for the Gathering cruise out of Oysterhaven harbour after 11am.

It was bound for Kinsale when it experienced engine failure shortly before midday.

It struck rocks shortly afterwards at an area known as Prince’s Grave or Bed near the Sovereign Islands, where a four-masted steel barque, the Falls of Garry, sank in 1911.

The ship had attempted to use its sails to manoeuvre in a 4m swell and force four to five southerly winds, but the master, Capt Pieter de Kam, issued a Mayday and mustered the crew and trainees when it began to take water.

Irish Sailing Associate chief executive Harry Hermon, who was on a Rib accompanying the flotilla of 15 boats, witnessed the events. “The skipper waved to us and indicated he had engine failure,” Mr Hermon said. “The crew tried to put up the sails but there was a strong onshore wind.

“We tried to put a line on to try and tack him away from the wind, but the Rib wasn’t big enough or powerful enough to do that, and it was just too late to throw an anchor.

“The Irish Coast Guard was alerted, and RNLI Kinsale inshore lifeboat was on scene within 15 minutes,” he said. “They used a raft to transfer the crew and trainees on to the Spirit of Oysterhaven and RNLI Courtmacsherry all-weather lifeboat.”


‘Textbook rescue’
He added: “The ship’s crew had mustered all the trainees, and they looked as if they had been through the drill and had lifejackets on. They were frightened but no one was panicking and it was a textbook rescue.”

Rose Lynch (16) from Wexford, who was on board, said: “It was about 11.45am when the engine broke down. We had just put the spinnaker up when the engine stopped working and the wind and the tide just pushed us towards the rocks and the boat sank.

“It was all very calm, everybody knew what they were doing – a lot of people had a lot of experience of sailing . . . Everyone was a bit frightened but no one’s life was in danger. No one was worried – the RNLI came and rescued us,”she said.

Darragh Comiskey (17) from Wexford paid tribute to the rescue services. “They were really really rapid in getting to the scene. They got there in less than 10 minutes. We were very surprised by how quickly they arrived.”

Valentia Coast Guard had tasked four RNLI lifeboats from Kinsale, Courtmacsherry, Ballycotton and Crosshaven, along with the Irish Coast Guard Shannon and Waterford helicopters, and Irish Coast Guard teams from Old Head and Oysterhaven. A major emergency plan was activated in Cork, and a medical emergency team was also on standby at Dublin Airport to fly to Cork.


Stood down
 However, the major response was stood down when all 30 were accounted for.

Five ambulances were awaiting the rescued crew and trainees when they were brought ashore at Kinsale.

“They were well shocked and some were in mild stages of hypothermia, but no one was hurt,” RNLI Courtmacsherry lifeboat spokesman Vincent O’Donovan said.

All crew and trainees were brought to Kinsale Yacht Club where they were provided with showers, food and dry clothing, and medically checked.

The LE Emer patrol ship was dispatched, along with a Naval Service diving team from Haulbowline, to assess the situation as the ship began to break up and sink on the rocks. The Emer was expected to remain on the scene overnight.

Almost five years ago, the Irish sail training vessel Asgard II sank off the northwest French coast and its crew of 25 rescued by two French lifeboats. Its former skipper Capt Colm Newport, who is in the Baltic, said yesterday he was delighted to hear all the Astrid crew and trainees had been safely rescued.

Built in 1918, the Astrid brig was originally an English ship before it was bought and restored by the Dutch in 1998 and participated in Tall Ships races. It offered sail training for young people, including trainees living with Down syndrome.

Capt de Kam thanked the lifeboat and Irish Coast Guard.

http://www.irishtimes.com/news/ireland/irish-news/video-30-rescued-as-dutch-tall-ship-sinks-off-cork-coastline-1.1474151


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2013, 22:39:59
100 jaar oud Nederlands zeilschip nog vast op rotsen

Posted: 25 Jul 2013 09:33 AM PDT

Het Nederlandse zeilschip Astrid dat woensdag vastliep op de rotsen bij de Ierse kustplaats Cork, ligt daar nog steeds. Het is donderdag niet gelukt het schip los te krijgen, aldus Pieter de Kam, een van de eigenaren.

De problemen ontstonden woensdag in zwaar weer. De Ierse kustwacht kon met helikopters en reddingsboten de 30 opvarenden van boord halen.

ASTRID
Bouwjaar 1918
Gebouwd als WUTA voor J. Muller, Dordrecht
bij G. van Leeuwen, ‘s-Gravenhage
Imonummer : 5027792
1937 verkocht naar Zweden, herdoopt ASTRID
1964 gehermotoriseerd 179 pk
14 juli 1977 als ASTRID (vlag Libanon) brand uitgebroken
op 16 mijl van Dungeness, gesleept naar Newhaven
Later aldaar gestript en als lichter in de vaart
Oktober 1979 verkocht, voor verbouwing woonboot
Oktober 1979 verkocht, verbouwd tot houseboot
22 november 1979 vertrek Newhaven naar rivier de Hamble
1989 als volgetuigde tweemaster in de vaart (Engelse vlag)
2002 onder Nederlandse vlag
Gezien de Astrid in betere tijden te Den Helder


Bron : Scheepvaartnieuws


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2013, 17:53:47

Berging Nederlands zeilschip bij Cork duurt weken

Het kan nog wel drie weken duren voordat het Nederlandse zeilschip Astrid, dat woensdag vastliep op de rotsen bij de Ierse kustplaats Cork, wordt geborgen. Dat zei eigenaresse Ineke de Kam vrijdag.

Foto:  ANP

Bergers en verzekeringsmedewerkers hebben vrijdag onderwaterbeelden gemaakt van het schip. Aan de hand van die filmbeelden kijken ze hoe groot de schade is en hoe ze het schip gaan bergen.

''Omdat het ongeluk in Ierse wateren heeft plaatsgevonden en het om een Nederlands schip gaat, zijn er twee bedrijven bij betrokken'', legt De Kam uit. ''Het kan allemaal nog wel even duren.''

De problemen ontstonden woensdag in zwaar weer. De Ierse kustwacht kon met helikopters en reddingsboten de 30 opvarenden van boord halen.


http://www.nu.nl/binnenland/3535986/berging-nederlands-zeilschip-bij-cork-duurt-weken.html