Zwaar treinongeluk (79 doden) bij Santiago de Compostela - Spanje 23-07-2013

Auteur Topic: Zwaar treinongeluk (79 doden) bij Santiago de Compostela - Spanje 23-07-2013  (gelezen 16556 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.

Machinist ramptrein Spanje aangehouden

Een van de machinisten van de ramptrein in Spanje is in het ziekenhuis aangehouden.

Dat heeft het hooggerechtshof van de regio Galicië, waarvan Santiago de Compostela de hoofdstad is, donderdag laten weten.

Het gaat om de machinist die de trein bestuurde. Aan boord van de trein waren twee machinisten, die de ramp allebei overleefden.

Verklaring

''De rechter heeft de politie opdracht gegeven een verklaring van de machinist af te nemen'', aldus het hof. De machinist heeft toegegeven dat hij veel te hard reed toen de trein uit een bocht vloog. Hij reed volgens juridische bronnen op het moment van de ontsporing in een flauwe bocht ongeveer 190 kilometer per uur, terwijl op die plek 80 is toegestaan.

Door het treinongeval woensdagavond zijn zeker 80 mensen om het leven gekomen.


http://www.nu.nl/buitenland/3535209/machinist-ramptrein-spanje-aangehouden-.html


Rub3n

  • Gast
Als ik een beetje op mijn "boeren inzicht" vertrouw is het wel logisch toch dat de locomotief langer op de rails blijft. Daar zit de motor en dergelijke ook in toch? En dus een stuk zwaarder en stabieler op de rails?

Als ik onzin praat hoor ik dat graag.


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Citaat van: Rub3n link=msg=1186188 date=1374781070
Als ik een beetje op mijn "boeren inzicht" vertrouw is het wel logisch toch dat de locomotief langer op de rails blijft. Daar zit de motor en dergelijke ook in toch? En dus een stuk zwaarder en stabieler op de rails?

Als ik onzin praat hoor ik dat graag.


Je kan het beter zien als een vrachtwagen moet oplegger, hoe harder die gaat des te meer zwenkt de achterkant uit. Waardoor de kans van omslaan toe neemt. Heeft allemaal met zwaarte kracht te maken.
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau


Hulpdiensten Zuid-Holland

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
De oorzaak is nu al bijna 100% zeker


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Citaat van: Dennis Klein link=msg=1186192 date=1374781426

Je kan het beter zien als een vrachtwagen moet oplegger, hoe harder die gaat des te meer zwenkt de achterkant uit. Waardoor de kans van omslaan toe neemt. Heeft allemaal met zwaarte kracht te maken.

Niet zo zeer met zwaartekracht volgens mij, meer met centrifugale kracht oid. Als ik vroeger bij natuurkunde goed heb opgelet..  :D


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Citaat van: Max Snelderwaard link=msg=1186193 date=1374781715
De oorzaak is nu al bijna 100% zeker

Een oorzaak is vaak complex en ligt aan meerdere dingen. Dat er te hard gereden is kan ook een verkeerde training van de machinist zijn, of het technisch falen van de trein. Je bent een beetje voorbarig!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Citaat van: FP924 link=msg=1186194 date=1374781900
Niet zo zeer met zwaartekracht volgens mij, meer met centrifugale kracht oid. Als ik vroeger bij natuurkunde goed heb opgelet..  :D

Klopt centrifugale is het juiste woord  O0  daarom maakte ik het ook even duidelijk met een voorbeeldje  ;)
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Je bedoelt wellicht ETCS? Naar verluidt is het ongeval net op een stuk baanvak zonder ETCS gebeurd, waar klassieke seinsystemen dienen te worden gerespecteerd.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Bij het moderatorteam kwam de volgende trein-specifieke en interessante informatie binnen om met u te delen:

Citaat
RENFE class S730 heeft een bijzonderheid; de beide locs (trek/duw aan de uiteinden) hebben 4 assen (dus elk 8 wielen), de daaropvolgende dieselaggregaten hebben 2 assen (dus elk 4 wielen) en daarna maar 1 as (2 wielen) onder de bogey (zeg koppeling) tussen de passagierrijtuigen. Alle dwarskracht komt dus op deze ene as te staan. In het filmpje zie je de loc "passeren" in de bocht, de passagierruituigen gaan echter rechtuit en trekken de loc mee om. Een trein als de TGV heeft 2 assen onder elke bogey, dit talgo systeem maar 1. Beide systemen hebben voor en nadelen, maar excessieve dwarskrachten is duidelijk niet ten gunste van het enkel-as systeem...

Haageneesch,
Moderator.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Haageneesch link=msg=1186267 date=1374787429
Bij het moderatorteam kwam de volgende trein-specifieke en interessante informatie binnen om met u te delen:

Haageneesch,
Moderator.

Misschien even ter aanvulling :

1.Onder normale omstandigheden, dus bij een juiste relatie max. snelheid en hellingshoek bocht blijft de trein op de rails zoals ook op een recht stuk. Is dat niet het geval dan moeten de dwarskrachten die ontstaan door de middelpuntvliedende kracht worden opgenomen door de flens(en) en dus ook het lager of de lagers aan buitenzijde in die bocht.

2.Als de trein op dat moment aan het afremmen was, dus niet meer zwaar trekkend door de locomotief kunnen de dwarskrachten op de flens onder die omstandigheden nog verder worden vergroot.

(Ter illustratie : als je als gemiddelde chauffeur met de auto te snel een bocht in gaat en vervolgens in die bocht gaat afremmen krijg je problemen, in tegenstelling tot met een gematigde snelheid de bocht in en vervolgens weer wat vermogen geven.)