Discussie over rijden HA met COH over vluchtstrook

Auteur Topic: Discussie over rijden HA met COH over vluchtstrook  (gelezen 10047 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2013, 10:02:26
Gevalletje 'we moeten niet doorslaan in onze zorgplicht'. De heer in het blauwe shirt ziet de brandweerwagen aankomen en snapt prima waarmee hij bezig is. Als het dan fout gaat, pech gehad. Dat noemen we ook wel natuurlijke selectie  e050
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2013, 11:37:50
Citaat van: Jerommeke link=msg=1186209 date=1374782865
Deze discussie gaat zéker offtopic...
Ik heb het al vaker geroepen, je hebt prio1 & prio1... Hoe snel is een COH ter plaatse nodig? Primaire inzet of secundair...
Deze risico's moet je gewoon niet (willen) lopen. Mensen staan in de file, verkeer staat stil. Dan weet je dat er mensen op de snelweg gaan lopen en hier moet je op anticiperen. Je kunt dan niet met een multi-tonner hard over de vluchtstrook rijden. Diezelfde brandweerchauffeur minderd namelijk wel vaart (tijdens een prio1) als hij een stilstaande stadsbus voorbij gaat... Want daar kunnen mensen voorlangs oversteken.

Voor een buitenstaander heb je geen prio 1 en prio 1. Het is heel simpel. :1 blauw blauw met toeters is aan de kant. 2 op de snelweg hoor je niet te wandelen.
Simpel toch?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2013, 11:43:00
Citaat van: Jos v L link=msg=1186368 date=1374831470
Voor een buitenstaander heb je geen prio 1 en prio 1. Het is heel simpel. :1 blauw blauw met toeters is aan de kant. 2 op de snelweg hoor je niet te wandelen.
Simpel toch?

Het gaat niet zozeer om het gedrag van de mensen; het gaat om de rijstijl van de chauffeur in relatie tot de gevaren die er zijn. Iedereen met een beetje verstand kan bedenken dat mensen bij temperaturen boven de 30 graden tijdens een (stilstaande) file de auto uit gaan en dan is het absoluut onverantwoord om zo hard over de vluchtstrook te denderen. De richtlijn gaat uit van 20 km/uur boven de snelheid die het overige verkeer rijdt en dus hoort de COH hier 20 kilometer per uur te rijden. Dat hulpdiensten soms harder rijden is begrijpelijk, maar niemand zal er rouwig om zijn als de COH, puur voor de ondersteunende taken, 2 minuten later ter plaatse komt......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2013, 12:07:20
Citaat van: Danny722 link=msg=1186372 date=1374831780
Het gaat niet zozeer om het gedrag van de mensen; het gaat om de rijstijl van de chauffeur in relatie tot de gevaren die er zijn. Iedereen met een beetje verstand kan bedenken dat mensen bij temperaturen boven de 30 graden tijdens een (stilstaande) file de auto uit gaan en dan is het absoluut onverantwoord om zo hard over de vluchtstrook te denderen. De richtlijn gaat uit van 20 km/uur boven de snelheid die het overige verkeer rijdt en dus hoort de COH hier 20 kilometer per uur te rijden. Dat hulpdiensten soms harder rijden is begrijpelijk, maar niemand zal er rouwig om zijn als de COH, puur voor de ondersteunende taken, 2 minuten later ter plaatse komt......

Ik snap nou echt niet waarom we er steeds andere dingen bij moeten halen....  Muggenziften is waar ons land door naar de verdommenis gaat.  Ik vertrouw hier op de chauffeur zijn kwaliteiten we waren er tenslotte zelf niet bij. Zoals ik al eerder zij vind ik de bijzaken allemaal niet zo interessant. Je rijd met een prioritair voertuig op een plek waar geen voetgangers horen te komen. Als jij de auto (in nood) verlaat hoor je achter de vangrail en niet op de vluchtstrook of snelweg.  Als jij als ouder je kind los laat lopen op een snelweg heb je een behoorlijke schroef los.  rest my case O0
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2013, 12:14:13
Citaat van: Jos v L link=msg=1186381 date=1374833240
Ik snap nou echt niet waarom we er steeds andere dingen bij moeten halen....  
Het afwegen van belangen en risico's lijkt me ook iets waar de professionele hulpverlener best aan mag denken.... Zeker als de richtlijnen iets anders voorschrijven. Dan rest ik mijn case ook...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #15 Gepost op: 26 juli 2013, 12:51:12
Citaat van: Jos v L link=msg=1186381 date=1374833240
Ik snap nou echt niet waarom we er steeds andere dingen bij moeten halen....  Muggenziften is waar ons land door naar de verdommenis gaat.  Ik vertrouw hier op de chauffeur zijn kwaliteiten we waren er tenslotte zelf niet bij. Zoals ik al eerder zij vind ik de bijzaken allemaal niet zo interessant. Je rijd met een prioritair voertuig op een plek waar geen voetgangers horen te komen. Als jij de auto (in nood) verlaat hoor je achter de vangrail en niet op de vluchtstrook of snelweg.  Als jij als ouder je kind los laat lopen op een snelweg heb je een behoorlijke schroef los.  rest my case O0
Maar als jij als chauffeur een ander (kind) platrijdt, denk ik dat je toch een probleem hebt! En dan ook privé, want dat vergeet en vergeef je de rest van je leven niet meer. Dan maar 2 minuten later en staan ze maar even langen buiten te overleggen. Het was tenslotte een mooie droge en warme  e050 dag.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


SdV

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2013, 14:05:19
Citaat van: Danny722 link=msg=1186372 date=1374831780
Het gaat niet zozeer om het gedrag van de mensen; het gaat om de rijstijl van de chauffeur in relatie tot de gevaren die er zijn. Iedereen met een beetje verstand kan bedenken dat mensen bij temperaturen boven de 30 graden tijdens een (stilstaande) file de auto uit gaan en dan is het absoluut onverantwoord om zo hard over de vluchtstrook te denderen. De richtlijn gaat uit van 20 km/uur boven de snelheid die het overige verkeer rijdt en dus hoort de COH hier 20 kilometer per uur te rijden. Dat hulpdiensten soms harder rijden is begrijpelijk, maar niemand zal er rouwig om zijn als de COH, puur voor de ondersteunende taken, 2 minuten later ter plaatse komt......

Snelheid van een brandweervoertuig mag max 20 km/u sneller zijn dan de maximum toegestane snelheid.. Een stilstaande file maf met 50km/u voorbij worden gereden.
Met vriendelijke groet,  Sander


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #17 Gepost op: 26 juli 2013, 16:59:16
Citaat van: SdV link=msg=1186436 date=1374840319
Snelheid van een brandweervoertuig mag max 20 km/u sneller zijn dan de maximum toegestane snelheid.. Een stilstaande file maf met 50km/u voorbij worden gereden.

Ik ben van mening dat de chauf. van het gewraakte voertuig het keurig doet, althans, voor zover dat van deze opname objectief beoordeeld kan worden. Ik ben er niet bij geweest en kan derhalve ook geen echte uitspraak doen over de gereden snelheid van het voertuig, zelfs niet met mijn jarenlange ervaring van het schatten van gereden snelheden. Ben benieuwd naar de ervaringen daar omtrent van degene die dat hier wel zo stellig durven te doen.

Ik las zeer recent nog een mooie uitspraak op dit forum die hier wel van toepassing is: assumption is the mother of all fuck-ups.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #18 Gepost op: 26 juli 2013, 17:22:41
Citaat van: Jos v L link=msg=1186381 date=1374833240
Ik snap nou echt niet waarom we er steeds andere dingen bij moeten halen....  Muggenziften is waar ons land door naar de verdommenis gaat.  Ik vertrouw hier op de chauffeur zijn kwaliteiten we waren er tenslotte zelf niet bij. Zoals ik al eerder zij vind ik de bijzaken allemaal niet zo interessant. Je rijd met een prioritair voertuig op een plek waar geen voetgangers horen te komen. Als jij de auto (in nood) verlaat hoor je achter de vangrail en niet op de vluchtstrook of snelweg.  Als jij als ouder je kind los laat lopen op een snelweg heb je een behoorlijke schroef los.  rest my case O0

Rijden in een groot brandweervoertuig is heel anders dan in een kleine politiewagen. Je hebt -zoals ik al aangaf- slechts in kleine mate met de mensen te maken. Uitstekende vrachtwagenspiegels en dergelijke zijn veel gevaarlijker en als zo'n groot en zwaar voertuig met de wielen in de berm komt met deze snelheid moet je wel erg veel geluk -want dan heeft het weinig meer met stuurmanskunst te maken- hebben om 'm goed op de weg te kunnen houden.

Dus ik snap eigenlijk niet waarom je alleen de burgers een gevaar vindt? Als je een keer meerijdt met een groot (brandweer)voertuig tijdens een spoedrit zal je merken dat er nog heel wat meer factoren zijn ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #19 Gepost op: 26 juli 2013, 17:26:45
Citaat van: Danny722 link=msg=1186495 date=1374852161
Rijden in een groot brandweervoertuig is heel anders dan in een kleine politiewagen. Je hebt -zoals ik al aangaf- slechts in kleine mate met de mensen te maken. Uitstekende vrachtwagenspiegels en dergelijke zijn veel gevaarlijker en als zo'n groot en zwaar voertuig met de wielen in de berm komt met deze snelheid moet je wel erg veel geluk -want dan heeft het weinig meer met stuurmanskunst te maken- hebben om 'm goed op de weg te kunnen houden.

Dus ik snap eigenlijk niet waarom je alleen de burgers een gevaar vindt? Als je een keer meerijdt met een groot (brandweer)voertuig tijdens een spoedrit zal je merken dat er nog heel wat meer factoren zijn ;)

Reed jij mee met het voertuig ? Weet jij hoe hard het voertuig op de opname rijdt ? Heb je de chauffeur gesproken ?