Discussie over rijden HA met COH over vluchtstrook

Auteur Topic: Discussie over rijden HA met COH over vluchtstrook  (gelezen 10052 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #40 Gepost op: 28 juli 2013, 21:03:36
De HA rijdt tussen twee hectometerpaaltjes 8 seconden. Er vanuitgaande dat dit gewoon de gebruikelijke 100 meter is betekend dit dat hij 12.5 meter per seconde rijdt en dus 45 km/u. Dat is binnen de brancherichtlijn.

Of het handiger is om minder had te rijden langs de file is heel subjectief. Een goed onderhouden vrachtwagen staat bij een noodstop nauwelijks later stil dan een personenauto.

Als de chauffeur op scherp staat staat hij bijna net zo snel stil als de politieauto en ambulance. Door de massa van het voertuig zal het letsel wel zwaarder zijn.
Toch rijdt hij hier langs een file langzamer dan door de bebouwde kom. En ook daar heb je de gevaren van plots overstekende kinderen en stilstaande voertuigen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


SdV

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #41 Gepost op: 28 juli 2013, 22:07:27
Ik zeg niet dat iedereen in de auo moet blijven zitten.  Maar op het moment dat de hulpdiensten nog aanrijdens zijn staat de file er meestal nog niet zo heel lang. Blijf zolang mogelijk zitten, ga alleen de auto uit als dit nodig is (ivm hoge nood, last van warmte etc.) en laat de vluchstrook vrij.

Ik haalde alleen aan wat de wet zecht over het lopen op de snelweg op te laten zien dat burgers ook bij kunnen dragen aan de veiligheid op de weg mbt het passeren van hulpverlenings voertuigen. Vaak wordt de chauffeur van zo'n voertuig op voorhand al veroordeeld op zijn gedrag terwijl e.a. Ook kan ontstaan door omstanders. Tuurlijk weet ik (als ex brandweer chauffeur) ook dat de chauffeurs van hulpveleningsvoertuigen scherp op moeten letten op de veiligheid van de omgeving. Dit wordt in hun opleiding ook duidelijk geleerd.
Met vriendelijke groet,  Sander


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #42 Gepost op: 28 juli 2013, 22:18:37
Citaat van: Peter71 link=msg=1187032 date=1375032566
En nu die ambulance die onderweg is naar een reanimatie, ook maar stapvoets langs de file? En wellicht stilstaan om mensen te laten oversteken? ::)

Grappig, die emotionele uitspraken. Als de argumenten op zijn is het o zo makkelijk om te appelleren aan het onderbuikgevoel.

Om je vraag te beantwoorden: ja, ook als het om een reanimatie gaat, of een kind van 2 waar het niet goed mee gaat, of een dierbare collega die iets vervelends heeft waar snel hulp bij nodig is of bij alle andere zaken waar blijkbaar emoties de overhand nemen, dan dien je in deze situatie de file stapvoets te passeren.

Brancherichtlijnen en wetgeving kennen geen differentiatie vanwege de melding. Prio 1 is prio 1, A1 is A1. Er is geen brancherichtlijn of wet waarin staat dat een reanimatie of een woningbrand meer A1 of prio 1 is met andere regels en snelheden, dan een A1 of prio 1 voor een gebroken enkel of een automatische brandmelding. Het gebruik van OGS is bedoeld om aan te geven dat het voertuig een dringende taak uitvoert. Men gaat er van uit dat "het publiek" de weg vrij maakt voor voertuigen die OGS voeren, maar het mogen voeren van OGS is geen "license to kill". Daarvoor is er wetgeving en zijn er brancherichtlijnen en is er ook nog zoiets als artikel 5. Allemaal om te voorkomen dat anderen nodeloos schade toegebracht wordt. En als het publiek niet weg gaat of nog even voor je voertuig over wil steken, jammer dan. Als er zich een gevaarlijke of ongewenste situatie voordoet dan is er een mooie taak van de politie weggelegd om daar handhavend of beveiligend op te treden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #43 Gepost op: 29 juli 2013, 08:53:03
Nou, de chauffeur die prio 1 stapvoets een file passeert moet nog geboren worden. Doch, max. 50 bij stilstaand verkeer. Met in het achterhoofd dat je ten alle tijden je voertuig tot stilstand moet kunnen brengen, binnen de afstand die vrij is en voor de chauffeur te overzien. En uiteraard ook altijd art. 5 in het achterhoofd.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #44 Gepost op: 29 juli 2013, 09:29:11
En daarom kom je daar nooit uit; de chauffeur die altijd 'superveilig' stapvoets een file passeert bestaat niet, net zomin als de noodhulpdienst die nog nooit een onschuldig slachtoffer heeft doodgereden..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #45 Gepost op: 29 juli 2013, 11:51:49
Net het filmpje bekeken en denk vervolgens: Als je daar staat te kijken/wachten naast je auto dan ga je toch aan de kant als er een brandweerauto aan komt? Die hoor je dan toch op tijd aankomen. Ik snap niet dat je de behoefte hebt om je tenen plat te laten rijden.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #46 Gepost op: 29 juli 2013, 12:17:45
Tja, ik volg de discussie al even maar vind het wel netjes gaan, echt hard gaat het niet en je hoort hem toch echt van ver al aankomen, je mag toch ook wel verwachten dat men je wat ruimte geef als publiek? Wat ik me meer afvraag is... wie van de gene die het te hard vinden gaan hebben zelf ervaring met het onder prio 1 rijden van een "zwaar voertuig"? Zoals ook al enkele voorgangers schreven is het echt niet te vergelijken met een politieauto of ambulance met prio1/A1. Maar daar zijn deze chauffeurs dan als het goed is op geoefend.  O0  Verder sluit ik me er wel bij aan dat het iets later doen aankomen van een COHbak geen probleem hoeft te betekenen  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #47 Gepost op: 29 juli 2013, 12:55:11
Ik heb ook het idee dat het reuze meevalt en dat er niet teveel geoordeeld mag worden op een (lees: één) filmpje. Er is vanuit een hoek geflimd, de filmer staat zelf niet op de vluchtstrook. Dat geeft al een vertekenend beeld, afstanden zijn dan lastiger in te schatten. Hoe vaak zien we geen filmpje waarop te zien is dat een TS wel erg dicht op een brandend pand staat? Achteraf komen er dan andere beelden boven water waaruit blijkt dat de afstand groter is dan je in eerste instantie zou vermoeden. De man in het blauwe shirt staat naar mijn bescheiden mening ver en veilig genoeg. De personen op rijstrook 2 staan gevaarlijker, maar doen op het laatste moment ook een stapje terug.

De chauffeur van de HA zou inmiddels een bloemetje verdienen, na de diverse verwijten/beschuldigingen in dit topic...