''Ook voelden enkele agenten zich zo bedreigd dat zij hun vuurwapen trokken.''
Ik ben zelf aanwezig geweest bij alle NSS oefeningen, het klopt dat deze oefeningen een stuk steviger zijn opgezet.
Zelf was ik ook aanwezig toen de Rotterdamse agenten die hun vuurwapen trokken, deze agenten zijn ook direct aangesproken door de oefenstaf van de politie die niet erg blij waren met deze actie.
Ik begrijp dan ook niet waarom deze agenten een klacht hebben ingediend, wees juist blij met deze (relatief) realistische oefeningen.
Mocht er tijdens de oefening iets misgaan, dan kan wordt het stil gelegd en volgt een evaluatie. Tijdens de NSS heb je gewoon een heel groot probleem als het misgaat, groeperingen zoals de Black Bloc stoppen niet en willen alleen maar bloed zien.
En dat er (licht)gewonden vallen bij deze oefeningen? Tja, die vallen er ook bij het tegenspel. Het is natuurlijk niet de bedoeling, maar is ook onmogelijk uit te sluiten.
Klein filmpje van de gekken van Black Bloc dat ik tegenkwam:
https://www.youtube.com/watch?v=3JFuE0lJ3YYZijn hier agenten op het forum die al een NSS oefening hebben gedaan? Ben benieuwd naar hun ervaring.