Nuclear Security Summit #NSS2014 - Nederland 23 t/m 26-03-2014

Auteur Topic: Nuclear Security Summit #NSS2014 - Nederland 23 t/m 26-03-2014  (gelezen 402689 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Panter

• Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 2 november 2013, 19:08:50
Citaat van: RAdeR link=msg=1216460 date=1383413466
''Ook voelden enkele agenten zich zo bedreigd dat zij hun vuurwapen trokken.''

Ik ben zelf aanwezig geweest bij alle NSS oefeningen, het klopt dat deze oefeningen een stuk steviger zijn opgezet.
Zelf was ik ook aanwezig toen de Rotterdamse agenten die hun vuurwapen trokken, deze agenten zijn ook direct aangesproken door de oefenstaf van de politie die niet erg blij waren met deze actie.
Ik begrijp dan ook niet waarom deze agenten een klacht hebben ingediend, wees juist blij met deze (relatief) realistische oefeningen.
Mocht er tijdens de oefening iets misgaan, dan kan wordt het stil gelegd en volgt een evaluatie. Tijdens de NSS heb je gewoon een heel groot probleem als het misgaat, groeperingen zoals de Black Bloc stoppen niet en willen alleen maar bloed zien.

En dat er (licht)gewonden vallen bij deze oefeningen? Tja, die vallen er ook bij het tegenspel. Het is natuurlijk niet de bedoeling, maar is ook onmogelijk uit te sluiten.

Klein filmpje van de gekken van Black Bloc dat ik tegenkwam:
https://www.youtube.com/watch?v=3JFuE0lJ3YY

Zijn hier agenten op het forum die al een NSS oefening hebben gedaan? Ben benieuwd naar hun ervaring.

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 2 november 2013, 19:26:20
'Vliegbasis Valkenburg bij Leiden tijdelijk open voor top in 2014'
31-10-2013, 13:46 uur

DEN HAAG - De gesloten militaire vliegbasis Valkenburg, bij Leiden, gaat in maart 2014 enkele dagen open om er legerhelikopters te stationeren die worden ingezet om bezoekende wereldleiders te beschermen. Dit schrijft De Telegraaf donderdag op basis van bronnen in Den Haag. Op 24 en 25 maart heeft in Den Haag de Nuclear Security Summit plaats, waar 58 wereldleiders worden verwacht, onder wie de Amerikaanse president Obama en zijn Russische ambtgenoot Poetin.

De top over veiligheid is de grootste die ooit in Nederland is gehouden. Het ministerie van Buitenlandse Zaken wilde tegenover de krant bevestigen noch ontkennen dat Valkenburg weer even opengaat, maar ‘welingelichte bronnen’ binnen Defensie bevestigen dit wel. Het zou gaan om een operatie met Nederlandse legerhelikopters vanaf de vroegere marinebasis.

Musical
Het luchtruim boven Den Haag wordt rond 24 en 25 maart vier dagen lang hermetisch afgesloten, schrijft De Telegraaf. Een andere aanwijzing dat Valkenburg in maart deel uitmaakt van de beveiliging van de wereldleiders is het feit dat de musical Soldaat van Oranje, die op het terrein wordt opgevoerd, die dagen stilligt.

Valkenburg werd in 2006 gesloten, maar de faciliteiten zijn tot nu toe grotendeels intact gebleven. De tientallen vliegtuigen met wereldleiders zullen landen op Schiphol en daar parkeren. Mogelijk wordt ook Rotterdam The Hague Airport gebruikt.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Militair/Vliegbasis_Valkenburg_bij_Leiden_tijdelijk_open_voor_top_in_2014

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 2 november 2013, 19:39:01
Citaat van: Panter link=msg=1216468 date=1383415730
Zelf was ik ook aanwezig toen de Rotterdamse agenten die hun vuurwapen trokken, deze agenten zijn ook direct aangesproken door de oefenstaf van de politie die niet erg blij waren met deze actie.
Ik begrijp dan ook niet waarom deze agenten een klacht hebben ingediend, wees juist blij met deze (relatief) realistische oefeningen.
Mocht er tijdens de oefening iets misgaan, dan kan wordt het stil gelegd en volgt een evaluatie. Tijdens de NSS heb je gewoon een heel groot probleem als het misgaat, groeperingen zoals de Black Bloc stoppen niet en willen alleen maar bloed zien.

Ik maak uit deze alinea op dat de oefening dusdanig was, dat de agenten zich dus genoodzaakt voelde hun vwpn te trekken. Wat ik dan weer niet begrijp is dat de oefenstaf niet blij was met deze actie, tenminste ze mogen wel niet blij zijn, maar zij zetten de oefening met tegenstand in elkaar. Als ik als agent me dusdanig bedreigd voel, oefening of niet, dat ik genoodzaakt ben mijn vwpn te trekken, kan een leiding/oefenstaf brullen wat ze willen. Ik moet het uiteindelijk kunnen verdedigen.

Deze oefening is dus kennelijk heel erg realitisch opgezet, anders hadden de agenten vast niet hun vwpn getrokken

Tom78

• Forum gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 2 november 2013, 22:20:44
Wat ik mij afvraag als leek.

Zijn de ME-ers die mee doen aan bovenstaande oefening uitgerust met een geladen vwpn, of is dat een leeg of dummy vwpn?

Panter

• Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 2 november 2013, 22:29:54
Citaat van: Tom78 link=msg=1216526 date=1383427244
Wat ik mij afvraag als leek.

Zijn de ME-ers die mee doen aan bovenstaande oefening uitgerust met een geladen vwpn, of is dat een leeg of dummy vwpn?

Leeg vuurwapen

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 3 november 2013, 11:31:12

Praktijk en theorie liggen een beetje uitelkaar. Realistisch oefenen is goed, elkaar moedwillig en langdurig blesseren niet. Het punt is dat er vaak niet (op tijd) een oefening wordt stilgelegd, een bepaalde eenheid heeft fikse tegenstand vanuit defensie gehad wat op een gegeven moment ook uit de klauwen liep. Er werd echt hard gevochten zonder dat de leiding ingreep, gevolg meerdere (zwaar) gewonden.

Black bloc hoor ik ook veel, ik heb nog steeds een klein beetje het idee van stemmingmakerij. Het zijn geen lieve jongens, maar iedereen die bij de ME zit praat alleen nog maar over Black bloc lijkt het wel......
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 3 november 2013, 11:47:48
Citaat van: silque link=msg=1216641 date=1383474672
Praktijk en theorie liggen een beetje uitelkaar. Realistisch oefenen is goed, elkaar moedwillig en langdurig blesseren niet. Het punt is dat er vaak niet (op tijd) een oefening wordt stilgelegd, een bepaalde eenheid heeft fikse tegenstand vanuit defensie gehad wat op een gegeven moment ook uit de klauwen liep. Er werd echt hard gevochten zonder dat de leiding ingreep, gevolg meerdere (zwaar) gewonden.

Black bloc hoor ik ook veel, ik heb nog steeds een klein beetje het idee van stemmingmakerij. Het zijn geen lieve jongens, maar iedereen die bij de ME zit praat alleen nog maar over Black bloc lijkt het wel......

Het beeld wat je schetst is (in mijn ogen) inderdaad over de schreef. Écht realistisch oefenen op een extreme geweldssituatie (of, gezien de opstelling van sommige relschoppers zelfs gevechtssituatie) kent echter een hele, hele smalle bandbreedte tussen "te laf en daardoor onrealistisch en geen oefenwaarde" en "te realistisch waardoor er geen oefenwaarde is maar louter overleven telt". Dat gaat vaak goed, maar soms ook niet. Niet te hard aan trekken, tough luck shit happens. In de praktijk gaat het ook wel eens ernstig mis (Dancefeest HvH, Feyenoord-Ajax 2005), dat is niet leuk maar daar leer je wel heel erg veel van.

Dat men een vuurwapen trekt kan misschien wel aangeleerd zijn, en in een normale situatie ook te verantwoorden zijn. Misschien zijn er vanuit de organisatie wel zorgen dat vuurwapenescalatie een gelijkwaardige reactie uitlokt. Dan zit je in de straten van Den Haag met een lopend vuurgevecht en dat lijkt me niet de bedoeling. We hebben het hier over relschoppers die niet, zoals voetbalvandalen, krakers of een uit de hand gelopen dancefeest, een hoger doel hebben waar de politie voor staat, maar de politie ìs het doel. De uiterste toplaag van relschoppers komt voor excessief geweld. Dat is waar je rekening mee houd en dat is waar je op traint.
Bijdragen op persoonlijke titel.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #37 Gepost op: 3 november 2013, 23:22:37
Ben benieuwd of de rode en witte/gele kolom ook gaan trainen voor de NSS ..... ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

M@rcel

• Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #38 Gepost op: 4 november 2013, 09:44:22
groeperingen zoals de Black Bloc stoppen niet en willen alleen maar bloed zien.

Voor alle duidelijkheid, Black Bloc is geen groepering maar een benaming voor een demonstratie tactiek die voornamelijk wordt gebruikt door extreem linkse activisten zoals anarchisten, anti-globalisten, krakers etc.

Kenmerkend voor deze tactiek zijn de zwarte kleding, vermommingen (sjaals, bivakmutsen, motorhelmen e.d) en veelal een gewelddadig optreden tegen de politie. Denk bv. aan de grootschalige rellen tijdens de verschillende G8-bijeenkomsten.

Grtz,
Marcel

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #39 Gepost op: 4 november 2013, 09:57:51
Citaat van: M@rcel link=msg=1216959 date=1383554662
Voor alle duidelijkheid, Black Bloc is geen groepering maar een benaming voor een demonstratie tactiek die voornamelijk wordt gebruikt door extreem linkse activisten zoals anarchisten, anti-globalisten, krakers etc.

Kenmerkend voor deze tactiek zijn de zwarte kleding, vermommingen (sjaals, bivakmutsen, motorhelmen e.d) en veelal een gewelddadig optreden tegen de politie. Denk bv. aan de grootschalige rellen tijdens de verschillende G8-bijeenkomsten.

Grtz,
Marcel

Zie ook de filmpjes van de 1 oktober'10 rellen in Amsterdam.

Het oefenen met de ME geeft altijd gedoe. Ook als er eens wat harder gegooid wordt tijdens oefeningen zijn er al mensen die klagen. Alsof de "normale" tegenstander ook met een boogje gaat gooien.