Werken met verschillende gespreksgroepen

Auteur Topic: Werken met verschillende gespreksgroepen  (gelezen 25099 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EvEs

• HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 4 augustus 2013, 19:56:31
Aha, dat wist ik niet

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 5 augustus 2013, 01:07:29

En toch zouden veel problemen veel makkelijker op te lossen zijn als alleen de collega's op straat allemaal zouden weten hoe ze moeten schakelen... De INRAP gaat nog wel omdat die (in district Kennemerland althans) vanuit alle 4 de noodhulp gespreksgroepen slechts een paar tandjes draaien is. Maar vraag ze niet om naar Bijstand 30 of een Ext-Inmeld te schakelen want bij 8 vd 10 collega's schieten de vlekken al in zijn nek... Of het ligt aan te weinig scholing of instructie of de laksheid van de collega's... Ik weet het niet. Ik zeg altijd blader in een rustige nachtdienst eens door je porto en mobi heen, hij bijt niet...

INRAP standaard uitluisteren is naast niet toegestaan ook niet nodig. De MK luistert ze standaard uit en zodra het relevant wordt voor jouw regio/district hoor je dit vanzelf (zo niet, fout van de MK...). Maarja de nieuwsgierigheid....

Overigens is bij ons het slepen op de RABS uitgeschakeld nadat men er achter kwam dat de porto's hiervan van slag raakten en in sommige gevallen zelfs de indeling van banken en standen werd gewijzigd na het slepen... Voor alsnog blijft die functionaliteit uit zolang we dit merk/type randapparaten gebruiken.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 5 augustus 2013, 09:14:02
Citaat van: Jeroen! link=msg=1188903 date=1375657649
En toch zouden veel problemen veel makkelijker op te lossen zijn als alleen de collega's op straat allemaal zouden weten hoe ze moeten schakelen... De INRAP gaat nog wel omdat die (in district Kennemerland althans) vanuit alle 4 de noodhulp gespreksgroepen slechts een paar tandjes draaien is. Maar vraag ze niet om naar Bijstand 30 of een Ext-Inmeld te schakelen want bij 8 vd 10 collega's schieten de vlekken al in zijn nek... Of het ligt aan te weinig scholing of instructie of de laksheid van de collega's... Ik weet het niet. Ik zeg altijd blader in een rustige nachtdienst eens door je porto en mobi heen, hij bijt niet...

Herkenbaar. In FVL werken we met één noodhulpkanaal. Daarnaast zitten er op de Sepura nog snelkoppelingen naar het INFO kanaal voor bevragingen en een onderling kanaal (per district) voor onderling geouwehoer (bij een incident of gewoon om te vragen wanneer we eten ;)). Het onderlinge kanaal staat standaard zachtjes aan bij de meldkamer en wordt wel uitgeluisterd maar niet actief. Het noodhulp kanaal wordt wel standaard door de meldkamer uitgeluisterd. Als er geschakeld moet worden naar een ander kanaal dan de drie bovengenoemde breekt bij de meeste collega's het zweet uit.
Afdelingen zoals het VHT hebben ook eigen kanalen die niet uitgeluisterd worden.

In Gelderland-Midden werd het noodhulpkanaal gek genoeg niet altijd door de meldkamer centralist uitgeluisterd. Als er een gespreksaanvraag op het kanaal van het VHT of van Parket kwam werd het noodhulpkanaal gewoon uitgezet. Ik heb dan ook wel meermaals gehoord dat iemand een mondeling de meldkamer riep met spoed en geen reactie kreeg. Erg slecht want vaak is er bij een urgente aanvraag ook geen gelegenheid om de juiste spraakaanvraag te doen.

Citaat
INRAP standaard uitluisteren is naast niet toegestaan ook niet nodig. De MK luistert ze standaard uit en zodra het relevant wordt voor jouw regio/district hoor je dit vanzelf (zo niet, fout van de MK...). Maarja de nieuwsgierigheid....
Niet helemaal mee eens. Ik heb een tijd in de rand van Gelderland gewerkt. Wij hadden regelmatig achtervolgingen die onze kant op kwamen. Slechts een keer is door de meldkamer gevraagd om positie in te nemen. In de andere gevallen had men het vaak niet gehoord. Wel eens meegereden in een achtervolging, meldkamer op de hoogte gebracht en die wist van niets. Op onze reactie dat de meldkamer toch standaard INRAP moest meeluisteren hoorden wij "Ik kan maar een ding tegelijk, als ze ons moeten hebben bellen ze maar". Dat terwijl de meldkamer al meerdere malen op INRAP was opgeroepen en zelfs Limburg-Zuid al aan het uitluisteren was.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

7131

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 5 augustus 2013, 09:35:57
In het kader van "de puntjes op de i";

Analoog = kanaal
Digitaal = gespreksgroep

Wellicht is een aanpassing van de topic-titel op zijn plaats ?

7131

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 5 augustus 2013, 09:45:47
Citaat van: Jeroen! link=msg=1188903 date=1375657649

Dit heeft helemaal niets te maken met nieuwsgierigheid maar alles met ervaringen uit het verleden.
Snelheid is nog altijd een door de GMK onderschatte factor. Hierdoor wordt er (veel) te laat geschakeld naar de INRAP-gespreksgroep. Vandaar dat er, igg door de verkeersdienst in het Amsterdamse, standaard naar de INRAP wordt geluisterd. En wanneer ik op die gespreksgroep meeluister zal ik mij ook in- aanmelden op het moment dat ik dat nodig acht.

Bij deze dan ook de aanbeveling aan centralisten: rij eens een of twee diensten mee met de verkeersdienst en ervaar de snelheden waarmee wij maar ook zeker het overige verkeer rijdt. En dan niet alleen tijdens een achtervolging, maar ook wanneer we langs de kant van de weg staan bij een pech-geval of ander soort incident. Ik weet zeker dat er dan meer begrip ontstaat voor de door ons gehanteerde werkwijze.

petre

• Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 5 augustus 2013, 10:13:51
Wat zit er dan nog een flink verschil tussen de districten qua gebruik van de gespreksgroepen.. Zou men daar nog aan gaan sleutelen in het kader van de Nationale Politie, of laat men dat voorlopig met rust?

Ik loop zelf in district Den Haag en daar zitten meerdere gespreksgroepen die andere districten niet nodig hebben. Mijn ervaring hier is dat het heel normaal is dat van een koppel 1 de meldkamer aan heeft staan en de ander zijn eigen bureaukanaal. Solo-eenheden hebben altijd 2 porto's aan om beide kanalen te kunnen uitluisteren.

rutger84

• Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 5 augustus 2013, 15:23:50
Beste Peter,

En toch denk ik dat er hierdoor heel wat informatie gemist wordt, bv wanneer de collega's opsplitsen of wanneer niet iedereen meeschakelt bij een wijkoverschrijdend incident.
Ik pleit voor 1 meldkamer- kanaal evt in combinatie een rtic/ fobo kanaal voor bevragingen.
Bij incidenten waar de coll onderling willen communiceren, zo snel mogelijk isoleren en overzetten naar maatregelen- kanaal.
Natuurlijk zal het wennen worden..

7131

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 5 augustus 2013, 17:09:51
Citaat van: rutger84 link=msg=1189117 date=1375709030
Beste Peter,

En toch denk ik dat er hierdoor heel wat informatie gemist wordt, bv wanneer de collega's opsplitsen of wanneer niet iedereen meeschakelt bij een wijkoverschrijdend incident.
Ik pleit voor 1 meldkamer-gespreksgroep evt in combinatie een rtic/ fobo gespreksgroepvoor bevragingen.
Bij incidenten waar de coll onderling willen communiceren, zo snel mogelijk isoleren en overzetten naar maatregelen-gespreksgroep.

petre

• Forum gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 5 augustus 2013, 17:56:54
Citaat van: rutger84 link=msg=1189117 date=1375709030
Beste Peter,

Ik pleit voor 1 meldkamer- kanaal evt in combinatie een rtic/ fobo kanaal voor bevragingen.
Bij incidenten waar de coll onderling willen communiceren, zo snel mogelijk isoleren en overzetten naar maatregelen- kanaal.
Alles wat spoed heeft zit toch op het meldkamerkanaal of op een maatregelenkanaal. En elke eenheid luistert dus dat meldkamerkanaal uit..

Mahad

• Forum gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 5 augustus 2013, 21:25:37
Hoe het nu in de regio HGL geregeld is vind ik toch het beste. 2 algemene kanalen : meldkamerkanaal , en voor elke bureau een eigen kanaal waar leden van dat bureau op zitten.
Handige is dat als je eigen bureau te druk is , dat je kan schakelen naar een ander bureau. Of bij spoed gewoon bij de meldkamer navragen.

Elke speciale eenheid zoals ME , Hondengeleiders , boten , verkeer , verkeer motorrijders enz. hebben ook een eigen kanaal.

Bureaukanaal voor navragingen en onderling contact , dus bij een om-en-om situatie andere maatje ook schakelen naar bureaukanaal en vragen om radiostilte bij de collega's.
Meldkamerkanaal waar meldingen worden uitgegeven , en waar updates worden uitgegeven.
That's just the way it is.