Dit heeft helemaal niets te maken met nieuwsgierigheid maar alles met ervaringen uit het verleden.
Snelheid is nog altijd een door de GMK onderschatte factor. Hierdoor wordt er (veel) te laat geschakeld naar de INRAP-gespreksgroep. Vandaar dat er, igg door de verkeersdienst in het Amsterdamse, standaard naar de INRAP wordt geluisterd. En wanneer ik op die gespreksgroep meeluister zal ik mij ook in- aanmelden op het moment dat ik dat nodig acht.
Bij deze dan ook de aanbeveling aan centralisten: rij eens een of twee diensten mee met de verkeersdienst en ervaar de snelheden waarmee wij maar ook zeker het overige verkeer rijdt. En dan niet alleen tijdens een achtervolging, maar ook wanneer we langs de kant van de weg staan bij een pech-geval of ander soort incident. Ik weet zeker dat er dan meer begrip ontstaat voor de door ons gehanteerde werkwijze.
Ook dat vindt ik dan gewoon slecht van de Meldkamer. De MK, die de INRAP's standaard uitluistert, kan m.i. op tijd genoeg de eenheden informeren. Wellicht is het in bepaalde regio's iets anders minder snel doordat bijvoorbeeld alle noodhulp over 1 GG gaat en dan kan je wat seconden verliezen omdat je andere belangrijke zaken hebt op de porto. Dat is dan weer (een van de) nadeel van alles op 1...
Ik denk niet dat dit te maken heeft met het inzicht van de MK in jullie werk maar een combinatie van. De techniek, het moment, de drukte op de MK (etc.). Zonder iemand te beledigen, maar ook even kijkend naar mijn eigen district, hebben wij soms onze vraagtekens maar de straat, maar die zijn net zo vaak wederzijds. Dus niet alleen een centralist op pad nemen in de snelle auto (ik houd me overigens graag aanbevolen hoor 7131!
) maar dan ook een dienst meekijken en luisteren op de MK (en niet alleen het bekende bakkie koffie op het stilste uurtje in de nacht).
Als de MK gewoon de INRAP's uitluistert (zoals de afspraak is) zou het goed moeten komen....
(Ohja en je weet dat er 3 INRAP's zijn hihi... en lang niet alleen INRAP-1 wordt gebruikt, dus als je als eenheid op straat echt effectief de INRAP wilt uitluisteren, vraag er dan maar 2 mobi's bij...
)