http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article959295.eceVader vuurwerkdode: Laat dit een les zijn
Door FRANK VAN DEN ELSEN
BARENDRECHT - Barendrechter Serge Sluijters (36) kwam in de nieuwjaarsnacht om het leven toen een zogeheten...
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00101/Serge_101601h.jpgDe vakantiefoto van Esther en Serge.
...mortier in zijn gezicht ontplofte aan de Veersedijk in Hendrik-Ido-Ambacht, waar het stel bij vrienden op bezoek was.Esther (22): ,,Ik stond er twee meter vandaan. Het was een grote flits en een enorme knal. Serge viel naar achter. Ik riep zijn naam en ik ben blijven roepen. Ik wist direct dat het mis was. Zijn gezicht was verdwenen. Als iemand geen gezicht meer heeft, snap je wel dat het over is. Hij heeft zelf niets gemerkt. Later heb ik nog lang bij hem gezeten en zijn hand vastgehouden.’’
Het vuurwerk kwam uit Essen in België en inderdaad, in ons land is het illegaal. De ouders van Serge, zijn zus Manon en zijn vriendin Esther zijn de eersten om dat te bevestigen. Maar het was een professioneel stuk vuurwerk, uit de fabriek. ,,In de media is de indruk gewekt dat Serge met oorlogstuig aan het rommelen was. Dat doet ons veel pijn, want hij deed alles goed doordacht,’’ zegt zijn vader Jef. Wat Serge fataal werd, was het feit dat een gebruiksaanwijzing ontbrak bij de lont. Die was bijna een meter lang, maar het bleek achteraf een ‘schietlont’, waarover het vuurtje zich met een sneltreinvaart verplaatst. Serge wist niet dat deze lont elektronisch moet worden ontstoken. Serge stak de lont aan en hing nog boven de mortier toen die minder dan een seconde later gelanceerd werd. Vader Jef: ,,Laat dit een les zijn voor iedereen die vuurwerk in België haalt. Al ben je nog zo voorzichtig, je weet niet wat je in handen hebt. Dat is het enige domme geweest van Serge.’’ Esther en de familie bezoeken Serge dagelijks, tot aan de begrafenis zaterdag. Moeder Corry: ,,We zien zijn gezicht niet, maar kunnen zijn handen vasthouden en hem aanraken. Op dat moment is hij helemaal bij ons.’’
Esther zegt: ,,Eigenlijk waren we al getrouwd, zo zeiden we dat altijd. We hebben twee heel gelukkige jaren gehad. Hij was echt mijn mannetje. Zo zorgzaam. Hij zei altijd dat hij me zelfstandig wilde maken, zodat ik voor mezelf kon zorgen als hij er ooit niet meer was.’’
Esther, Manon en Serges ouders zoeken liefdevol een foto uit voor in de krant. ,,Deze vond hij zelf leuk,’’ zegt Esther over een vakantiefoto van hen beiden. ,,Zet die er maar in. Dan heeft hij ook weer een gezicht.’’