Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2008/2009

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2008/2009  (gelezen 39972 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #240 Gepost op: 23 december 2008, 21:01:48
http://www.ad.nl/amersfoort/2867452/Graddus_lsquoHoe_kon_ik_zo_stom_zijnrsquo.html

Graddus: ‘Hoe kon ik zo stom zijn?’
Door JANNES BIJLSMA

NIJKERK - Graddus de Haan (22) is tijdelijk aan het Utrechtse ziekenhuisbed gekluisterd. De Nijkerker dacht maandagmiddag ‘even’ wat illegaal vuurwerk in het weiland vlakbij zijn huis aan de Slichtenhorsterweg af te steken.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00189/VUURWERKSLACHTOF_189015a.jpg
Graddus de Haan doet verhaal in het ziekenhuis. FOTO SHODY CAREMAN

Het trieste resultaat: een rechterarm zonder hand. Graddus realiseert zich de consequenties van zijn daad heel goed, al probeert hij er positief onder te blijven.

Graddus is een trotse mede-eigenaar van transportbedrijf De Haan in Nijkerk en reed op zijn eigen vrachtauto, waar hij verschrikkelijk trots op is. Maandagmiddag rond 16.00 uur startte hij die voor een rit, toen zijn broer hem toeriep dat de door hem bestelde ‘uien’ waren gearriveerd; vuurwerk dat een verschrikkelijke knal produceert. ,,Ik haalde de lont er helemaal uit. Dan heb je meer tijd om weg te lopen. Ik legde ’m in het gras en stak ’m aan. Maar hij explodeerde direct.’’


De Nijkerker merkte uiteraard direct dat het helemaal foute boel was. ,,Het deed vreselijk pijn en mijn broer raakte helemaal in paniek.’’ Graddus’ vader wilde boos op hem afstormen om hem uit te foeteren dat hij weer vuurwerk afstak. Maar toen hij zijn zoon zonder hand op hem af zag lopen, bedacht hij zich. ,,Ik ging op een stoel zitten en was bang dat ik dood zou bloeden.

Maar de planner van mijn bedrijf zei dat dat niet nodig was. Vervolgens wachtten we op de ambulance.’’ Zijn broers Theo en Johan zochten in het veld ondertussen naar zijn hand. ,,Ze vonden niks meer. Alleen mijn duim hing er nog aan bij me.’’ In het ziekenhuis probeerden chirurgen de duim van Graddus te sparen. Maar dat mislukte.

Op zoek naar illegaal vuurwerk deed een speciaal politieteam in Gelderland op basis van tips al diverse invallen. Binnenkort maakt de politie de illegale vuurwerkvangsten bekend.

Toen Graddus de Haan de volgende ochtend wakker werd, spookte er van alles door zijn hoofd. ,,Hoe kon ik zo stom zijn? Terwijl ik altijd best verantwoordelijk bezig was met vuurwerk. Ik neem altijd voldoende afstand. Niet voor niks stak ik ’m middenin het veld af. Anders spat er zoveel zand op, dat er steentjes tegen ruiten kunnen komen.’’

Enkele praktische consequenties van zijn daad heeft hij al doorgenomen met zijn familie. ,,Ik kan mijn werk als chauffeur niet meer doen. Rijden kan ik nog wel. Maar alles wat er verder bij komt kijken, gaat met ιιn hand niet. Ik heb besloten dat er een nieuwe chauffeur in dienst moet komen en welke werknemer vanaf nu mijn vrachtwagen gaat besturen.’’

Ook heeft hij zijn vader gevraagd zijn gloednieuwe auto te verkopen. ,,Aan dat ding heb ik straks niks meer. Ik heb nu een automaat nodig.’’

Natuurlijk wist Graddus dat hij illegaal vuurwerk afstak. ,,Ik zal het nooit van mijn leven meer doen, dat weet ik zeker. Het heeft mij heel veel ellende gegeven en ik wil het echt iedereen afraden.’’ De politie heeft inmiddels aangegeven de Nijkerker niet te vervolgen, omdat hij al genoeg gestraft is voor zijn daad. ,,Agenten hebben mij niet gevraagd van wie ik het vuurwerk heb gekocht. En als ze dat wel zouden vragen, dan zeg ik het liever niet. Het is namelijk een supervent. :( Hij was geschrokken, toen hij hoorde van het ongeluk en wilde me meteen komen opzoeken in het ziekenhuis.’’


2008 was voor Graddus sowieso al een rampzalig jaar. Negen weken geleden brak hij al zijn kaak en neus, toen hij met zijn hoofd klem zat tussen twee opleggers. ,,Toen dacht ik dat dat erg pijn deed, maar het was eigenlijk niks vergeleken met dit.’’

Of hij met de kerstdagen thuis is in Nijkerk, durft hij nog niet met zekerheid te zeggen. Zijn geplande tripje met zijn vader naar een voetbalwedstrijd tussen Arsenal en Portsmouth vlak na kerst zit er zeker niet in.


En Graddus hoopt maar dat de skivakantie in januari doorgaat. ,,Al ik niet mee zou kunnen zou ik dat echt vreselijk vinden. Maar goed, mijn herstel is nu het belangrijkst. Al weet ik dat ik mijn hand nooit zal terugkrijgen. Ik probeer me groot te houden, maar reken maar dat ik wat tranen heb gelaten.’’





http://www.meldmisdaadanoniem.nl/images/logo_links.gif[/img]

http://www.meldmisdaadanoniem.nl//Article.aspx?id=454

Gevaarlijke situaties doorgeven
Verboden consumentenvuurwerk is bij het afsteken veel gevaarlijker en veroorzaakt ieder jaar veel schade en letsel. Als jij weet waar illegaal vuurwerk is opgeslagen of als jij weet wie handelt in verboden gevaarlijke knallers, bel dan in eerste instantie naar de politie via 0900 8844. Kan dit niet dan kun je anoniem bellen naar M. 0800 7000.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #241 Gepost op: 23 december 2008, 22:25:23
Zojuist in AVRO opsporing verzocht, Nederland 1:

www.avro.nl/tv/programmas_a-z/opsporing_verzocht/zaken_deze_week

Vuurwerk

Wat er dit jaar wordt aangetroffen aan illegaal vuurwerk overtreft alles. Handelaren hierin omschrijven het zelf als handgranaten met een lontje.Levensgevaarlijk dus! Als er al geen slachtoffers bij vallen, dan veroorzaakt het wel gigantische schade. En dat kost ons allemaal geld.


Supersnelrecht
Vandaar dat de overheid dit soort illegaal vuurwerk absoluut niet langer tolereert. Daarom wordt er dit jaar voor het eerst supersnelrecht toegepast. Naast het in het bezit hebben van illegaal vuurwerk worden nu ook de vernielers veroordeeld. De kosten van alle veroorzaakte schade wordt verhaald op de daders en als die minderjarig zijn, op hun ouders.


Waarschuwing

In het algemeen geldt natuurlijk: als u vuurwerk via internet bestelt, weet u niet hoe gevaarlijk dit is en mag u maar hopen dat de gebruiksaanwijzing klopt. Ga dus niet zomaar ergens op internet vuurwerk bestellen, maar doe dit gewoon bij die zaken die dit mogen verkopen, zoals de reguliere vuurwerkhandelaren. Controleer dan of op het vuurwerk een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing vermeld staat. En ziet u, of 1 van uw kinderen, iemand die in het bezit is van het getoonde gevaarlijke vuurwerk, maak dat u binnenkomt en waarschuw de politie! Want het gaat in sommige gevallen echt om dodelijk vuurwerk!


Vergelijk

Een normaal, legaal, zwaar rotje met lont bevat zo'n 2 ½ gram zwart buskruit. En we weten allemaal wat dat al voor een knal veroorzaakt. Het illegale zware materiaal wordt vaak in het buitenland besteld. Het gemiddelde illegale spul bevat zo'n 15 gram kruit, zo'n 6 keer zoveel dus als een kanonslag. Tevens zit daar vaak ook nog veel gevaarlijker andere kruit in, ook wel bekend als flitspoeder. Bij dit soort vuurwerk vallen veel gewonden, vaak kinderen. De zogenaamde "cobra's" en "eXplod's" zijn zelfs nog veel zwaarder en bevatten al tussen de 30 en de 40 gram flitspoeder. Maar het kan zelfs nog erger.


12" shell bom

Van deze vuurwerkbommen zijn er nog minstens 9 ergens in Nederland, en dat is letterlijk levensgevaarlijk. Het is extreem zwaar professioneel vuurwerk. Het is een uit China afkomstige 12" Shell bom en deze worden beroepsmatig door deskundigen gebruikt bij de zeer grote vuurwerkspektakels. Deze shells moeten door deskundigen met behulp van mortierpijpen en elektronische ontsteking worden afgestoken. Van dit soort enorme vuurwerkbommen zijn er diversen illegaal in omloop geweest. Nu zijn er door de speciale Milieuteams die Milieucriminaliteit  opsporen gelukkig al een aantal aanhoudingen verricht, maar er worden er nog minstens 9 vermist. In handen van consumenten zijn deze bommen levensgevaarlijk.


Vragen politie
- Wie weet wie zich bezighoudt met dit soort zwaar illegaal vuurwerk?
- Wie weet waar dit gevaarlijke vuurwerk wordt opgeslagen?
- Wie heeft in het algemeen informatie over de handel in dit soort vuurwerk?

Reacties
KLPD, dienst IPOL: 0800-6070 (gratis)
Samen sterk in de hulpverlening!


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #242 Gepost op: 24 december 2008, 11:28:57
1200 Kilo vuurwerk bij grenscontroles Twente

ENSCHEDE (ANP) – Bij grenscontroles naar illegaal vuurwerk heeft de politie Twente de afgelopen twee weken 1200 kilo vuurwerk in beslag genomen. Daarbij zijn negentien mensen aangehouden, zo maakte de politie woensdag bekend. De politie werkt nauw samen met de Duitse collega's.

Omdat de regelgeving met betrekking tot consumentenvuurwerk bij de oosterburen soepeler is, zijn er in Duitsland veel minder overtreders met illegaal vuurwerk aangehouden. De politie Twente gaat de grenscontroles de komende dagen intensiveren.

http://www.tctubantia.nl/regio/4253008/1200-Kilo-vuurwerk-bij-grenscontroles-Twente.ece


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #243 Gepost op: 24 december 2008, 22:59:19
Wangedrag oudjaar zwaar afgestraft

AMSTERDAM -  Relschoppers die politieagenten en hulpverleners tijdens de jaarwisseling hinderen, worden extra zwaar afgestraft.Tegen mensen die zich hieraan schuldig maken eist het OM een 2,5 keer hogere straf dan normaal.

De afgelopen jaren gebeurde het steeds vaker dat feestvierders agenten, brandweermannen en ambulancebroeders lastigvielen. Het OM wil met de hogere strafeis duidelijk maken dat dit niet getolereerd wordt.

Bij serieuzer geweld als bedreigingen en mishandeling van hulpverleners en politie wordt al een paar jaar een twee keer hogere straf geeist dan voorheen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2868151/__Wangedrag_oudjaar_afgestraft__.html?p=14,1


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #244 Gepost op: 25 december 2008, 09:59:25
Illegaal vuurwerk in pand Ochten
 
OCHTEN - De politie heeft woensdag in een pand in Ochten 300 kilo illegaal vuurwerk aangetroffen.

Het Vuurwerkteam kwam de partij op het spoor naar aanleiding van een anonieme melding. In het pand werden ook nog 40 sloffen met sigaretten aangetroffen.

Het vuurwerk, hoofdzakelijk lawinepijlen, flowerbeds en nitraten, en de sigaretten zijn in beslag genomen. De eigenaar is aangehouden

http://www.omroepgelderland.nl/index.php?id=62954


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #245 Gepost op: 25 december 2008, 17:23:15
Politie treft 400 kilo vuurwerk aan in woning

SINT WILLEBRORD - De politie heeft woensdag bij een inval in een woning aan de Vinkenstraat in Sint Willebrord 400 kilo illegaal vuurwerk aangetroffen. Dat heeft de politie donderdag laten weten.  
De 36-jarige bewoner van het huis kreeg een proces verbaal aan zijn broek voor het in bezit hebben en verhandelen van illegaal vuurwerk.

De politie was via een anonieme tip op de hoogte van de grote partij vuurwerk in de woning. In de schuur/garage van het huis trof de politie 45 dozen aan met onder meer Chinese rollen, Chinese Thunder, flowerbeds en lawinepijlen.

www.nu.nl


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #246 Gepost op: 25 december 2008, 19:41:27
Lawinepijl in brievenbus


WOUW -  Een onverlaat heeft woensdagavond laat in Wouw (Noord-Brabant) een ravage in een woning veroorzaakt door vuurwerk door de brievenbus te gooien. Vermoedelijk ging het om een lawinepijl, meldde de politie donderdag.

Door de knal vloog de deur van de gang naar de woonkamer eruit en onstonden gaten in de muur. Ook de voordeur raakte beschadigd.

De moeder van de bewoonster was als enige in het huis aan de Stelberg, maar raakte niet gewond. De bewoonster heeft geen idee wat de motieven van de dader kunnen zijn.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2871798/__Lawinepijl_in_brievenbus__.html?p=1,1


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #247 Gepost op: 26 december 2008, 21:13:59
Vreugdevuur in Elburg, 't Harde en Doornspijk
vrijdag 26 december 2008 | 18:24 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 26 december 2008 | 18:26

ELBURG - In de nacht van oud en nieuw zijn er in Elburg op drie plekken georganiseerde vreugdevuren.

In 't Harde is een nieuwjaarsvuur bij de Hokseberg op het grasveld bij het zwembad, in Doornspijk op een grasland bij de Kerkdijk en in Elburg zelf op 't Schootsveld.De vuren worden na 24 uur aangestoken en blijven branden tot uiterlijk twee uur 's nachts.

http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/4257486/Vreugdevuur-in-Elburg-t-Harde-en-Doornspijk.ece


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #248 Gepost op: 26 december 2008, 21:14:59
Brievenbussen opgeblazen in Elburg
woensdag 24 december 2008 | 05:59

ELBURG - Zeker twee brievenbussen in Elburg zijn vrijdagavond opgeblazen met behulp van vuurwerk.

Het gaat om brievenbussen van woningen aan de Zuiderzeestraatweg Oost en 't Straatje.

Maar volgens een bewoner waren er nog wel meer brievenbussen die het moesten ontgelden.

De politie roept gedupeerden op om via www.politie.nl aangifte te doen. Daarnaast is de politie op zoek naar getuigen. Mensen die iets gezien of gehoord hebben, kunnen dit melden via 0900-8844. Een belletje naar Meld Misdaad Anoniem (0800 - 7000) kan ook.

http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/elburg/4251340/Brievenbussen-opgeblazen-in-Elburg.ece


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #249 Gepost op: 26 december 2008, 21:16:15
Politie neemt 125 kilo vuurwerk in beslag
woensdag 24 december 2008 | 12:36

HARDERWIJK - Tijdens een controle door een milieutoezichthouder is dinsdagmiddag bij een fietsenzaak naast een tankstation aan de Verkeersweg in Harderwijk een flinke partij vuurwerk aangetroffen.

De eigenaar had voor de opslag en verkoop van vuurwerk op deze vestiging van zijn bedrijf geen vergunning. De politie nam 125 kilogram vuurwerk in beslag en verhoorde eigenaar.

http://www.destentor.nl/regio/veluwewest/4253536/Politie-neemt-125-kilo-vuurwerk-in-beslag.ece