http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/2884488/Ik_dacht_dat_hij_dood_was.htmlvrijdag 02 januari 2009
'Ik dacht dat hij dood was'
Door EMINE KARA
LEERBROEK - 'Het had zomaar gekund dat er nu een doodskist in de kamer zou staan. Het had allemaal veel erger kunnen aflopen.''
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00189/Uittenbogaard_189988h.jpgWilco (links) raakte gewond, zijn vriend Ewout liep een kleine hoofdwond op. FOTO HANS ROEST
Arie Uittenbogaard is nog steeds ontdaan door de gebeurtenissen in Leerbroek tijdens de jaarwisseling. Zijn 17-jarige zoon Wilco raakte toen gewond door een brand in een caravan die hij zelf had aangestoken.
Wilco wilde die bewuste nacht met ongeveer vijftien vrienden een caravan, die ze op de kop hadden getikt, als vreugdevuur in brand steken. Tien liter benzine werd ervoor gebruikt. Op het moment dat hij de caravan met vuurwerk wilde aansteken, ontstond een grote explosie.
De 17-jarige kan zich zelf niets meer van dat moment herinneren. Zijn vriend Ewout Borsje (18) heeft alles zien gebeuren. ,,Voor ik wist wat er gebeurde, lagen we op de grond. Op zo'n moment is het eerste wat je doet, opstaan en wegrennen. Toen ik echter achterom keek, zag ik Wilco op de grond liggen. Er lag overal brandend hout en hij lag daar tussen.''
Ewout twijfelde geen moment en snelde naar zijn vriend toe. ,,Er kwam bloed uit zijn neus en oor,'' kan hij zich nog goed herinneren. ,,Hij bewoog ook niet. Door de klap was hij bewusteloos. Ik dacht echt dat hij dood was.''
De ouders van Wilco vierden de jaarwisseling bij kennissen. Daar kregen zij te horen wat er was gebeurd. ,,Iemand vertelde dat het gezicht van Wilco verbrand was en dat het niet goed ging met hem,'' vertelt Arie Uittenbogaard. ,,Op dat moment gaat er zoveel door je heen. Dat is niet te beschrijven.''
Eenmaal op het Dorpsplein aangekomen, zagen Arie en zijn vrouw Lydia Uittenbogaard dat hun zoon door ambulancepersoneel werd behandeld. Dat is ook precies het moment dat Wilco zich kan herinneren. ,,Wat daar voor is gebeurd, is een groot vraagteken,'' zegt hij er zelf over.
Hoewel het duo vrij nuchter over het voorval praat, weet Arie Uittenbogaard dat zij en hun vrienden flink onder de indruk waren die nacht. ,,Ze waren echt overstuur. Al die grote jongens stonden gewoon te huilen.''
Ewout beaamt dat. ,,Het heeft veel indruk op ons gemaakt. We hebben elkaar ook gesteund daarin.'' De 18-jarige benadrukt dat er geen alcohol in het spel was. ,,We waren echt niet dronken. Het is ook niet iets wat wij hebben gepland. We wilden aanvankelijk helemaal niet zoveel benzine gebruiken, maar dat is nu eenmaal zo gelopen. Achteraf weet ik ook dat we het nooit hadden moeten doen. De gevolgen van onze daad hadden veel groter kunnen zijn.''
Het tweetal is het over een ding eens: ,,Volgend jaar wordt er in ieder geval geen caravan in de fik gestoken. Dat is een ding dat zeker is.''