Dat is het Arbeidstijden Besluit(ATB) , een aanvulling op de Arbeidstijdenwet (ATW). Zoals je al ziet geldt de ATB niet voor punt 6. Dus de ATW is van toepassing.Deze stelt ook duidelijk dat je gewoon pauze moet houden. Onder pauze word verstaan dat in een periode van minimaal 15min je geen verplichting tot arbeid heb. Dat je tijdens je dienst periodes heb dat je niks te doen heb maakt niet uit. Je bent in die tijden gewoon beschikbaar voor werk.
Ondanks dat je in een auto rijdt die qua uiterlijk op een ambulance lijkt , blijf je ten alle tijden taxichauffeur. Je hoort je dan ook aan de regels te houden die voor hun gelden. De enigste uitzondering hierop
is dat tijdens U1/A1 ritten je onder de Brancherichtlijn Spoedeisende (Medische) Hulpverlening valt en dus tijdelijk gelijkgesteld wordt als een ACH. Dus als je tijdens je pauze een spoedrit krijgt ben je op dat moment geen taxichauffeur meer
.
Dit zijn dingen die collega's en ik al vaker bij zowel onze oude werkgever , vakbonden en zelf op ambtelijk niveau hebben aangekaart. Zonder resultaat. Zolang taxibedrijven die HAP-C leveren voor een lage prijs en hierbij de HAP-C uitbuiten en de wetgever de positie en het werk als HAP-C niet erkennen wordt hier niks aangedaan.