Misschien niet al te best uitgelegd.
Op het moment dat jij als HAP-C een spoedrit krijgt ben je levensreddend bezig. Je valt dan onder de geldende brancherichtlijnen. Je spoedrit heb je aangemeld/aangevraagd bij het MKA. Je bent op dat moment het zelfde als een ambulance en "gelijkgesteld aan een ACH". Je bent dus op dat moment een ambulancechauffeur. In het Arbeidstijdenbesluit staan uitzonderingen die gelden op de Arbeidstijdenwet. Een van die uitzonderingen is :
Oproep tijdens pauze
Als de aard van het werk dit noodzakelijk maakt mag uw werkgever u tijdens uw pauze oproepen. Het gaat hierbij om bereikbaarheid (bijvoorbeeld in de kantine). Dit telt niet mee voor het aantal malen dat u oproepbaar mag zijn. Als u uw daadwerkelijke werkplek niet mag verlaten, tellen deze pauzeperioden mee als arbeidstijd.
Het arbeidstijdenbesluit is ook van toepassing op Ambulancemedewerkers. En aangezien je tijdens je spoedrit Ambulancechauffeur bent is het ATB ook voor jou van toepassing.Als je klaar bent met je spoedrit en je hebt je eigen weer vrij gemeld bij het MKA heb je weer de status als 'taxichauffeur'. Er is een hoop te vinden op de sites van de Rijksoverheid. Waag anders een belletje naar de ministeries van VWS en IM, deze kunnen je zeker verder helpen. Al met al ben ik alleen maar de boodschapper. Ik verzin de regels niet. Feit blijft dat ze wetgever niet weet waar ze de HAP-C onder moeten plaatsen. Is het nu een taxi of is het nu een ambulance. Zolang dit de vraag blijft blijf je dit soort dingen houden. Er is wel een oplossing voor....alle HAP auto's niet meer voorzien van striping en OGS. Ben je in een klap van het gezeur af
Nogmaals, ik ben taxichauffeur en dat zal ik blijven ook (zolang ik bij deze werkgever blijf...
). Het feit dat ik allemaal knipperlampjes op het dak heb, de auto geel met rare streepjes gekleurd is en ik mij zo af en toe als voorrangsvoertuig door het verkeer begeef veranderd daar niets aan. Het verkeerstechnische verhaal (WVW, RVV en brancherichtlijn) staat volledig los van de arbeidsomstandigheden (ATW/ATB/ATB Vervoer). Het voertuig is geregistreerd als Taxi, mijn werkgever is een taxibedrijf met bijbehorende vergunning en ik ben taxichauffeur met bijbehorende vakbwaamheidsbewijzen (Taxipas), en ook al kan ik onder bepaalde omstandigheden levensreddend op (moeten) treden, dat zal mij nooit Ambulance maken. Ook al staat er wel een tekst "Ambulance" op de motorkap en deuren, wij rijden nooit onder een ambulancevergunning en mijn voertuig zal nooit een ambulance worden op kenteken. Ik wordt dus ook nooit chauffeur van een ambulance, en daar ook niet aan gelijkgesteld. Als ik een spoedrit rijd, moet ik nog altijd een taxipas hebben, de auto voorzien zijn van blauwe platen en de taxivergunning geldig zijn (en van buitenaf leesbaar aangebracht in mijn voertuig
). Een spoedrit wordt vanwege om verkeerstechnische redenen (controleerbaarheid achteraf) geregistreerd in het systeem van de meldkamer, mijn OGS geven mij vrijstelling van het RVV. Verder veranderd er niets.
Ik hoef geen belletje eraan te wagen, voor mij is het duidelijk genoeg. Wij zijn als medewerkers van een van de grootste werkgevers op dit gebied duidelijk hierover geďnstrueerd. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat het niet goed geregeld is. Zelf nog nooit controle gehad op de arbeidstijden, maar die zullen er bij collega's ongetwijfeld zijn geweest en ik heb nog nooit gehoord dat deze werkwijze foutief zou zijn of er verbaliserend zou zijn opgetreden. Het bedrijf zou het niet binnen haar organisatie zodanig uitzetten als dit niet daadwerkelijk goed geregeld is, de sancties hierop zouden niet te dragen zijn.
Als je van mening bent dat bovenstaande niet juist is, zou ik graag onderbouwd zien op basis van de wet- en regelgeving waar je dat op baseert. Mijn zoektocht door de ATW/ATB (vervoer) en kennis van WVW/RVV heeft niets opgeleverd dat mijn bovenstaande verhaal zou tegenspreken. Ik zou dan ook graag weten waar ik het fout zou hebben begrepen.